Sciencefictionmuziektheater over de toekomst van de mens

Octavia E. Butler’s Parable of the Sower

Toshi Reagon, Bernice Johnson Reagon

Dit is een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Met Octavia E. Butler’s Parable of the Sower maken de Amerikaanse componisten en muzikanten Toshi Reagon en Bernice Johnson Reagon post-apocalyptisch muziektheater, dat tweehonderd jaar zwarte muziek omvat. Het stuk is gebaseerd op de sciencefiction-romans van Octavia Butler. Een jonge vrouw ontvlucht een buitenwijk van Los Angeles die onleefbaar is geworden; ongebreidelde privatisering, inkomensongelijkheid en klimaatverandering hebben geleid tot escalerend geweld. Terwijl ze door een uitgedroogd Amerikaans landschap reist, plant ze de zaadjes voor een nieuw geloof. Octavia E. Butler’s Parable of the Sower mengt elementen van sciencefiction en Afrikaans-Amerikaans spiritualisme en ontstijgt elk genre: het is actueel muziektheater over etniciteit, gender en de toekomst van de mensheid.

achtergrondinformatie

Bernice Johnson Reagon (1942) en Toshi Reagon (1964), moeder en dochter, maken hun debuut op het Holland Festival met Octavia E. Butler's Parable of the Sower. Deze post-apocalyptische 

muziektheatervoorstelling is gebaseerd op twee invloedrijke sci-fi-romans van de bekroonde Amerikaanse schrijver Octavia E. Butler (1947-2006) en vermengt science fiction met Afrikaans-Amerikaanse spiritualiteit en thema’s als gender, ras en de toekomst van de menselijke beschaving. De voorstelling is een actueel sociaal commentaar op Donald Trumps Amerika. 

De twee romans (Parable of the Sower en Parable of the Talents) stammen uit de jaren negentig van de vorige eeuw, maar hebben een opvallend profetisch gehalte. De plaats van handeling is de metropool Los Angeles, anno 2024. Radicale klimaatveranderingen en een gebrek aan drinkwater bedreigen het leven op aarde. In deze Mad Max-achtige wereld zijn de maatschappij en economie volledig ingestort. De bevolking is op zichzelf aangewezen en leeft met de constante dreiging van moorddadige, nomadische roofbendes. Zwaarbewapende privélegertjes beschermen uitsluitend de belangen van grote bedrijven, terwijl de steenrijke elite de wanorde is ontvlucht en zich heeft teruggetrokken in ommuurde enclaves. In deze gewelddadige chaos komt een charismatische rechts-radicale politicus bovendrijven, een religieuze fanaticus die belooft om Amerika weer ‘great’ te maken. Een jonge vrouw, Lauren Oya Olamina, ontsnapt ternauwernood aan de moordpartijen van de rondtrekkende bendes. Ze ontdekt dat ze hyperempathisch is, oftewel: dat ze zich volledig kan verplaatsen in andermans pijn en emoties, of ze dit nu wil of niet. Met een handjevol overlevenden en geestverwanten vormt ze een kleine gemeenschap en ontwikkelt ze een nieuwe levenshouding en ethiek, genaamd Earthseed. Zo ontdekt ze de lotsbestemming van de mensheid: om de aarde te verlaten en het leven voort te zetten op andere planeten. De laatste stap naar menselijke volwassenheid. 

Butlers werk heeft een grote invloed gehad op de Afrikaans-Amerikaanse cultuur, mede dankzij de krachtige, zwarte, vrouwelijke hoofdfiguur. Ook Toshi Reagon verslond als tiener haar romans. Ruim tien jaar geleden besloten moeder en dochter om een eigen draai te geven aan Butlers iconische verhaal. Het resultaat is een theatrale cyclus van dertig liederen, geworteld in tweehonderd jaar zwarte muziek uit de Afrikaans-Amerikaanse cultuur en verrijkt met soul, funk, punk, blues, folk en zelfs een vleugje elektronische dancemuziek. Octavia E. Butler's Parable of the Sower wordt gespeeld door Toshi Reagon (zang/gitaar), een cast van veertien performers en een band van vijf muzikanten.  

De Reagons hebben een lange staat van dienst als sociaal-geëngageerde muzikanten. Bernice Johnson Reagon richtte in de jaren 1960 de strijdbare zanggroep Freedom Singers op, was nauw betrokken bij de Amerikaanse Civil Rights Movement, en leverde dertig jaar lang met haar activistische acapellagroep Sweet Honey in the Rock een bijdrage aan de Afrikaans-Amerikaanse culturele geschiedenis en bewustwording. Toshi Reagon ontwikkelde zich als muzikale duizendpoot en toerde met haar band BIGLovely over de hele de wereld. Daarnaast profileert ze zich als voorvechter voor de rechten van de LBTQ-gemeenschap in een steeds meer gepolariseerd Amerika. Eerder werkten moeder en dochter samen aan de opera’s The Temptation of St. Anthony (2003) en Zinnias -The Life of Clementine Hunter (2013), beide geregisseerd door Robert Wilson. 

De titel van de voorstelling verwijst naar de Parabel van de Zaaier uit het Nieuwe Testament (Mattheüs 13:1-9), waarin Jezus in een gesprek met zijn discipelen de verspreiding van het evangelie vergelijkt met zaaien – alleen als de aarde vrij en vruchtbaar is, kan de boodschap volledig ontkiemen. Octavia E. Butler's Parable of the Sower ging november 2017 in première in The Arts Center at NYU Abu Dhabi en is tijdens het Holland Festival voor het eerst in Nederland te zien.

Meer

biografieën

Muzikale alleskunner Toshi Reagon (1964) profileerde zich als zanger, gitarist, componist, dirigent, librettist, curator, producer en oprichter van de band BIGLovely. Al vanaf het prille begin legde ze zich toe op

diverse genres, van folk tot funk en van blues tot rock. Op zeventienjarige leeftijd bespeelde Reagon het folkfestivalcircuit, en in 1990 vroeg Lenny Kravitz haar mee op zijn eerste wereldtournee. Hetzelfde jaar debuteerde ze met het album Justice. Sindsdien stond ze op het podium van de Carnegie Hall, de Opéra de Paris en Madison Square Garden. Tevens werkte ze samen met invloedrijke muzikanten zoals Ani DiFranco, Elvis Costello, Carl Hancock Rux en Meshell Ndegeocello. Reagon werd bekroond met de NYFA Award for Music Composition, schreef muziek voor twee films die een Peabody Award wonnen, en ontving de The Black Lily Music and Film Festival Award for Outstanding Performance. In 2007 werd ze op basis van haar werk en activisme bekroond door de National Women’s History Month, in 2010 ontving ze de OutMusic’s Heritage Award en in 2015 betitelde de Ford Foundation haar als Art of Change Fellow. Hetzelfde jaar won The Blues Project, een dansvoorstelling waar ze de muziek voor schreef, een Bessie Award. Reagon heeft sociaal-activisme in haar bloed. Haar ouders zijn Bernice Johnson Reagon en Cordell Hull Reagon, prominente figuren in de Amerikaanse Burgerrechtenbeweging van de jaren 1960. Van jongs af aan heeft Reagon ervaren hoe muziek mensen kan verbinden en mobiliseren. Samen met haar moeder was ze verantwoordelijk voor het libretto van Zinnias -The Life of Clementine Hunter (2013), een opera in regie van Robert Wilson naar de roman van Jacqueline Woodson. 

Al ruim een halve eeuw heeft Dr.Bernice Johnson Reagon (1942) als wetenschapper, singer/songwriter en activist een invloedrijke rol in de (Afrikaans-)Amerikaanse cultuur. Reagon werd geboren in het zuidwesten van de staat Georgia, waar ze opgroeide met het traditionele gospelrepertoire. In de jaren 1960 was ze samen met haar echtgenoot Cordell Hull Reagon mede-oprichter van de Freedom Singers, een geëngageerde zanggroep binnen de Student Nonviolent Coordinating Committee (SNCC) van de Amerikaanse Burgerrechtenbeweging. Als componist gaf ze met liederen en grotere composities gestalte aan haar sociale en politieke activisme. Daarna was ze met haar vrouwelijke acapella-ensemble The Harambee Singers actief binnen de Black Arts Movement, de artistieke tak van de Black Power-beweging in de jaren 1965-1975. Van 1973 tot aan haar pensioen in 2004 leidde ze de invloedrijke vrouwelijke acapellagroep Sweet Honey in The Rock. Daarnaast leverde ze de muziek voor diverse film-, televisie-, videokunst en theaterproducties, waaronder de bekroonde documentaire Eyes on the Prize (1987-1990) en de speelfilm Beloved (1999). Verder schreef ze de muziek en het libretto voor twee opera’s van regisseur Robert Wilson: The Temptation of St. Anthony (2003) en Zinnias-The Life of Clementine Hunter (2013). Reagon heeft een gezaghebbende stem binnen de Afrikaans-Amerikaanse culturele geschiedenis. Ze is Professor Emeritus of History aan de American University, Curator Emeritus bij het Smithsonian’s National Museum of American History, en ze bekleedde van 2002 tot 2004 de Cosby Chair of Fine Arts bij Spelman College. Reagon werd onder andere bekroond met een Heinz Award for Arts and Humanities (2003), een MacArthur Fellowship (1989), de Leeway National Award for Women in the Arts (2000), de Presidential Medal (2005) en de Charles E. Frankel Prize for Contributions to the Public Understanding of Humanities.

Meer

CREDITS

gebaseerd op
Parable of the Sower & Parable of the Talents van Octavia E. Butler
creatie, muziek, liedteksten
Toshi Reagon, Bernice Johnson Reagon
regie
Eric Ting
muzikale leiding
Toshi Reagon
tour leiding
Logan Vaughn
choreografie
Millicent Johnnie
toneelbeeld
Arnulfo Maldonado
kostuums
Dede M. Ayite
licht
Christopher Kuhl
kunstinstallatie
Abigail Deville
cast
Tariq Al-Sabir, Afi Bijou, Heather Christian, Curtiss Cook Jr, Tomas Cruz, Helga Davis, Carla Duren, Toussaint Jeanlouis, Morley Kamen, Karma Mayet, Josette Newsam-Marchak, Diana Oh, Toshi Reagon, Shayna Small, Jason Charles Walker
orkest
Bobby Burke, Fred Cash Jr, Juliette Jones, Malcolm Parson, Adam Widoff
productieleiding
Davison Scandrett
productie stage management
Dee Dee Katchen
associate producer
Alyssa Simmons
consultant
Shanta Take
audio systems
John Kemp
productie
Wise Reagon Arts LLC, Meiyin Wang
in opdracht van
The Public Theater
co-commissie
The Arts Center at NYU Abu Dhabi
fonds
New England Foundation for the Arts’ National Theater Project
hoofdfonds
The Andrew W. Mellon Foundation
met steun van
The Public Theater
residentie
Baryshnikov Arts Center
aanvullende steun
Apollo’s Salon Series Program
sponsor
Cal Shakes

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR