George Benjamin dirigeert zijn gloednieuwe opera

Lessons in Love and Violence

George Benjamin, De Nationale Opera

Dit is een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Een koning ziet zich gedwongen te kiezen tussen liefde en keiharde politiek. Hij neemt een noodlottige beslissing, waarna zijn volk en zijn gezin zich op gruwelijke wijze tegen hem keren. George Benjamin is dit jaar focuscomponist op het festival. In een speciaal programma belichten we de muziektheatrale ontwikkeling in zijn oeuvre, die vooralsnog culmineert in deze nieuwe opera. Lessons in Love and Violence (2018), een coproductie met De Nationale Opera, wordt gedirigeerd door de componist zelf. Met hem keren ook regisseur Katie Mitchell en librettist Martin Crimp terug. De cast bestaat uit onder anderen bariton Stéphane Degout, tenor Peter Hoare en de bejubelde sopraan Barbara Hannigan.

achtergrondinformatie

Lessons in Love and Violence heet de langverwachte derde opera van de Britse componist George Benjamin en zijn vaste librettist Martin Crimp. Het betekent zijn terugkeer naar De Nationale Opera 

na het overdonderende succes van Written on Skin. Tijdens het Holland Festival 2018 zal het Radio Filharmonisch Orkest de Nederlandse première geven van het werk, onder leiding van Benjamin zelf (deze editie componist in focus). De spraakmakende Britse regisseur Katie Mitchell tekent andermaal voor de enscenering. Met haar keert ook ontwerper Vicki Mortimer terug. 

Voor Lessons in Love and Violence hebben Benjamin en Crimp zich laten inspireren door de snelle scènewisselingen en de complexe personages van het elizabethaanse renaissancedrama, een theaterstijl die grote bekendheid kreeg dankzij het werk van toneelschrijvers als Shakespeare en Marlowe. In hun nieuwe opera stellen componist en librettist zich de vraag of er in het centrum van de macht ruimte is voor liefde en menselijke affectie. 

Het verhaal: een koning wordt gedwongen te kiezen tussen liefde en onvermurwbare politieke stellingname en maakt een fatale beslissing. Hij laat zijn land afglijden in een burgeroorlog en jaagt daarmee zijn eigen vrouw en zoon onverzoenlijk tegen zich in het harnas. Nadat de zoon op zijn beurt een aantal pijnlijke lessen heeft geleerd in onverbiddelijke realpolitik en het tactisch toepassen van geweld, begaat hij voor de ogen van zijn moeder een gruweldaad om de vrede te herstellen. 

Na haar uiterst succesvolle vertolking van Agnès in Benjamins tweede opera Written on Skin is in de zangerscast van Lessons in Love and Violence andermaal een centrale rol weggelegd voor de Nederlands-Canadese sopraan Barbara Hannigan. Haar voornaamste tegenspeler is de jonge Franse bariton Stéphane Degout, die in 2016 hoge ogen gooide in de DNO-productie van Mozarts Le nozze di Figaro en in 2017 imponeerde in de NTR ZaterdagMatinee met zijn uitvoering van de titelrol in Monteverdi’s Il ritorno d’Ulisse. Ook de Britse tenor Peter Hoare (in 2017 te zien bij DNO in de herneming van Raskatovs A Dog’s Heart) zal zijn opwachting maken. 

Lessons in Love and Violence is een coproductie van het Holland Festival, De Nationale Opera, Royal Opera House Covent Garden (Londen), Hamburgische Staatsoper, Opéra National de Lyon, Lyric Opera (Chicago), Gran Teatre del Liceu (Barcelona) en Teatro Real (Madrid). 

Als componist in focus geniet George Benjamin een centrale plek in de programmering van het Holland Festival 2018. Een concert in de Holland Festival Proms laat de reikwijdte van zijn symfonische oeuvre horen. Zijn internationaal bewierookte tweede opera Written on Skin wordt in juni semi-concertant hernomen. 

Meer

biografieën

De Britse componist George Benjamin (1960) was amper zestien toen hij naar Parijs trok om te studeren bij Olivier Messiaen. Na verdere studies bij Alexander Goehr aan King’s College (Cambridge) maakte hij in 1980 zijn debuut bij de BBC Proms met zijn orkeststuk Ringed

by the Flat Horizon. Hierna volgden A Mind of Winter (1981) en At First Light (1982), werken die steevast worden geroemd om hun kleurrijke orkestraties en klankschoonheid. In de jaren negentig ontwikkelde de componist een meer uitgebeende en op vorm gerichte componeerstijl die leidde tot Three Inventions for Chamber Orchestra (1995) en Palimpsests (2002). Met Into the Litte Hill (gecomponeerd in 2006 en in 2007 te zien tijdens het Holland Festival) zette Benjamin zijn eerste schreden in het muziektheater. Deze kameropera markeerde het begin van zijn samenwerking met toneelschrijver Martin Crimp, met wie hij in 2012 de opera Written on Skin maakte, die in première ging op het Festival International d'Art Lyrique d'Aix-en-Provence (en die datzelfde jaar te zien was in een productie bij De Nationale Opera). De productie toerde langs twintig operahuizen over de hele wereld. Lessons in Love and Violence (2017) is hun derde gezamenlijke operaproject.

 

Benjamins werk wordt wereldwijd uitgevoerd, vaak onder leiding van hemzelf. Als dirigent staat hij geregeld voor internationaal gerenommeerde orkesten en ensembles, waaronder de Berliner Philharmoniker, London Sinfonietta, het Mahler Chamber Orchestra en Ensemble Modern. In 2015 dirigeerde hij bij Het Concertgebouworkest, waarmee hij een speciale band heeft, zijn eigen Dream of the Song. George Benjamin woont en werkt in Londen, waar hij sinds 2001 verbonden is aan het King’s College als Henry Purcell Professor of Composition. Hij doceerde sinds 1999 meermaals bij het Tanglewood Festival of Contemporary Music (Massachusetts). George Benjamin werd in 2015 benoemd tot Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres en is in 2017 geridderd. In 2018 is hij componist in focus tijdens het Holland Festival.


De Engelse toneelschrijver Martin Crimp (1956) studeerde Engels aan de universiteit van Cambridge en begon in diezelfde periode fictieverhalen te schrijven. In 1982 vond zijn professionele theaterdebuut plaats met een opvoering van Living Remains in het Orange Tree Theatre in Londen, waar hij in het seizoen 1988-89 writer in residence was. Nadat het Royal Court Theatre zijn toneelstuk No One Sees The Video uit 1990 had uitgevoerd, nam zijn carrière een hoge vlucht. 

Crimps recentere werk, waaronder Cruel and Tender (2004), Fewer Emergencies (2005), The City (2008), Play House (2012) en The Rest Will Be Familiar to You from Cinema (2013) maakt dat hij onverminderd geldt als een van de belangrijkste hedendaagse Britse toneelschrijvers. Zijn stukken waren in Engeland te zien bij onder meer de Royal Shakespeare Company, het Royal National Theatre, het Almeida Theatre en Young Vic. Bovendien is Crimps werk veelvuldig vertaald en wereldwijd te opgevoerd bij onder meer het Public Theater, de Classic Stage Company en op Broadway (alle New York), het Piccolo Teatro (Milaan), Sala Beckett (Barcelona), Théâtre des Bouffes du Nord (Parijs) en de Schaubühne (Berlijn). 

Crimp won onder meer de Radio Times Drama Award (1986), de prestigieuze John Whiting Award (1993) en de Italiaanse theatertprijs Premio Ubu (2005) voor zijn Fewer Emergencies trilogie. Voor zijn samenwerkingen met componist George Benjamin schreef Crimp drie opera-libretti: Into the Little Hill (2006), Written on Skin (2012) en Lessons in Love and Violence (2017).

De Britse regisseur Katie Mitchell (1964) studeerde Engels aan Magdalen College (Oxford) en staat bekend om haar provocatieve stijl. Haar werk polariseert en stuurt vaak doelbewust aan op controverse. Zo leidde haar enscenering van Sarah Kane's Cleansed bij het National Theatre in Londen tot weglopend publiek en toeschouwers die flauwvielen bij het zien van de hyperrealistisch geacteerde verkrachtings- en folterscènes. 

In haar regies legt Mitchell de vinger op maatschappelijke pijnpunten: van oorlog, misbruik, geweld en vrouwenhaat (altijd gezien door de ogen van vrouwen) tot de actuele milieuproblematiek. Zo liet zij in Atmen twee acteurs fietsend elektriciteit opwekken en plaatste ze in haar postapocalyptische enscenering van Becketts Happy Days het personage Winnie niet in een berg aarde maar in gestaag stijgend water. 

Mitchell is actief in de grote Europese theaters en op festivals. Ze was de eerste Britse regisseur die geselecteerd werd voor het prestigieuze Duitse Theatertreffen en regisseerde bij onder meer het Londense National Theatre (Cleansed, Hansel and Gretel, A Woman Killed with Kindness) de Schaubühne Berlin (Lungs, The Yellow Wallpaper en Ophelia’s Room), het Schauspielhaus Hamburg (Reisende auf einem Bein, Happy Days, Alles Weitere kennen Sie aus dem Kino) en het Burgtheater in Wenen (A Sorrow Beyond Dreams). In Nederland was ze in 2015 ‘Brandstichter’ in de Stadsschouwburg Amsterdam en regisseerde zij in 2016-17 Jean Genets De meiden bij Toneelgroep Amsterdam. 

Daarnaast is Mitchell werkzaam als opera-regisseur. Ze werkte aan diverse succesvolle producties voor het Festival d'Aix-en-Provence, English National Opera, Berliner Staatsoper en Salzburger Festspiele. Met haar regie van Manfred Trohjans Orest en George Benjamins Written on Skin was Mitchell in het seizoen 2011-12 te zien bij De Nationale Opera. 

De Nationale Opera (DNO) staat bekend om haar diverse programmering van zowel klassieke als moderne opera’s en het constant hoge niveau van haar voorstellingen. Met vernieuwende producties, speciaal voor De Nationale Opera gecomponeerde werken en een frisse blik op bekend repertoire wordt deze prachtige kunstvorm levendig gehouden en een plek in de toekomst gegeven. Met Pierre Audi als directeur heeft De Nationale Opera een enorme reputatie verworven in de internationale operawereld en wordt er met grote belangstelling gekeken naar alle nieuwe producties. In 2013 won DNO de internationale Opera Award voor de beste productie van het jaar. 

Meer

CREDITS

muziek, muzikale leiding
George Benjamin
libretto
Martin Crimp
regie
Katie Mitchell
decor en kostuums
Vicki Mortimer
licht
James Farncombe
beweging
Joseph Alford
orkest
Radio Filharmonisch Orkest
solisten
Stéphane Degout, Barbara Hannigan, Gyula Orendt, Peter Hoare, Andri Björn Róbertsson, Jennifer France, Krisztina Szabo, Samuel Boden
productie
De Nationale Opera
coproductie
De Nationale Opera, Royal Opera House - Covent Garden (London), Hamburgische Staatsoper, Opera national de Lyon, Lyric Opera, (Chicago), Gran Teatre del Liceu (Barcelona), Teatro Real (Madrid)

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR