Holland Festival Radio

Operator Radio

In de maanden voorafgaand aan het festival zendt online radiostation Operator Radio twee keer per maand een programma uit dat geheel gewijd is aan het Holland Festival. Met daarin interviews, achtergronden, muziek en vooruitblikken op de concerten en voorstellingen en met gesprekken over thema’s uit de programmering. De uitzendingen zijn terug te luisteren op de websites van Operator Radio en Holland Festival. 

uitzendingen

10 april – JR
26 april – Gesualdo
10 mei – Octavia E. Butler's Parable of the Sower
24 mei – Lauren op IJburg

 

uitzending 24 mei: 2049, concreet realism

2049, concrete realism is een radiodocumentaire van Faithful to the Subject, gemaakt in het kader van het Holland Festival voor Operator Radio. De documentaire heeft als decor de Amsterdamse wijk IJburg en vertelt tegelijkertijd het verhaal van Traven die in het jaar 2049 vanuit de stad naar een eiland vertrekt om te reflecteren op zijn eigen bestaan en de samenleving. Het eiland staat vol gebouwd met nieuwe, betonnen woonblokken en vormt voor Traven een directe confrontatie met een strak geplande werkelijkheid. Een werkelijkheid die volgens idealen is gecreëerd en waarin weinig ruimte is voor imperfectie. De radio documentaire is gebaseerd op het boek Parabel of the Sower van Octavia E. Butler en The Terminal Beach van J.G Ballard. 

Stedenbouwkundige Ton Schaap en onderzoeksjournalist/geograaf Floor Milikowski gaan tijdens de documentaire in op de geplande werkelijkheid en werpen hun blik op de toekomst van de stad. 

Deze rariouitzending vormt de context bij:
Octavia E. Butler's Parabel of the Sower 

overige contextprogramma's bij deze voorstelling:
Afrofuturism!
Lauren op IJburg

uitzending 10 mei: de impact van Parable of the Sower

De derde live radio-uitzending van Operator en het Holland Festival vertrekt vanuit festivalvoorstelling Octavia E. Butler’s Parable of the Sower.

Met Octavia E. Butler’s Parable of the Sower maken de Amerikaanse componisten en muzikanten Toshi Reagon en Bernice Johnson Reagon post-apocalyptisch muziektheater, dat tweehonderd jaar zwarte muziek omvat. De opera is gebaseerd op de sciencefiction-romans van Octavia Butler. Een jonge vrouw ontvlucht een buitenwijk van Los Angeles die onleefbaar is geworden; ongebreidelde privatisering, inkomensongelijkheid en klimaatverandering hebben geleid tot escalerend geweld. Terwijl ze door een uitgedroogd Amerikaans landschap reist, plant ze de zaadjes voor een nieuw geloof. Octavia E. Butler’s Parable of the Sower mengt elementen van sciencefiction en Afrikaans-Amerikaans spiritualisme en ontstijgt elk genre: het is actueel muziektheater over etniciteit, gender en de toekomst van de mensheid. 

Maar wat is de impact van Octavia E. Butler’s Parable of the Sower? Operator –presentatrice Dagmar Veenstra gaat in gesprek met lezers van het boek en onderzoekt de betekenis hiervan op verschillende generatie lezers. Afgewisseld met muziek uit de voorstelling. 

Research en uitvoering: Operator, Holland Festival, Dagmar Veenstra

uitzending 26 april: genialiteit en gekte

De tweede live radio-uitzending van Operator en het Holland Festival vertrekt vanuit festivalvoorstelling Gesualdo


Over de Italiaanse componist en prins Carlo Gesualdo doen waanzinnige verhalen de ronde. Zo zou hij niet alleen een heel bos hebben laten kappen, omdat het ruisen van de bladeren hem stoorde bij het componeren, maar vermoordde hij ook zijn vrouw en haar minnaar nadat hij hun overspel had ontdekt. Hij martelde dieren, liet zich geselen door zijn personeel, leed aan depressies en had een heks als minnares. Tegelijkertijd componeerde hij hemelse muziek die haar tijd vooruit was. Het Nederlands Kamerkoor, een van ’s werelds beste vocale ensembles, en de anarchistische theatergroep De Warme Winkel onderzoeken dit ogenschijnlijke contrast in een groots opgezette muziektheatervoorstelling die een zoektocht naar het ‘sublieme’ wordt, dat wat tegelijkertijd weerzinwekkend en onweerstaanbaar is.

Aanleiding voor Operator-presentatrices Catja Edens en Alexe Soleil om op Holland Festival Radio in gesprek te gaan over genialiteit en gekte. Samen voeren zij de luisteraar langs tijdelijke bezetenheid, de creativiteit van de roes, het extraordinaire brein en het omarmen van waanzin. Een verrukkelijke tocht langs geniale gekken en gestoorde genieën met bijpassende muziek van Screaming Jay Hawkins, Bertrand Cantat, Gesualdo en anderen. 

Research en uitvoering: Operator, Holland Festival, Catja Edens en Alexe Soleil

luister de uitzending terug

Meer

uitzending 10 april: maakt geld gelukkig?

De eerste live radio-uitzending van Operator Radio en het Holland Festival op dinsdag 10 april onderzoekt de eeuwig prangende vraag: maakt geld gelukkig? 


In de Holland Festivalvoorstelling JR vertelt het Belgische acteurscollectief FC Bergman het ongelofelijke (fictieve) verhaal van JR Vansandt, de elfjarige, gehaaide beurshandelaar die met een legertje advocaten en spindoctors een ware ravage aanricht op de Amerikaanse aandelenmarkt. We zien hoe onschuldige mensen zich vergalopperen in de wedloop om geld en geluk. 

Tijdens dit programma onderzoeken we in hoeverre geld van invloed is op onze Nederlandse identiteit en handelen. En wie weet kunnen we na een uur de ultieme vraag beantwoorden: maakt geld gelukkig?

Onder leiding van Samira Ben Messaoud gaan twee gasten met elkaar in discussie: Arno Wellens en Willem van Ewijk. Arno Wellens (1978) is een publicist, schrijver  en financieel journalist die voornamelijk over economie, geopolitiek en de Europese Unie schrijft. Momenteel schrijft hij voor Follow the Money, voorheen voor de onderzoekswebsite 925.nl (samen met Jort Kelder) en de Quote. Willem van Ewijk (1987) is hoofdredacteur van  VICE Money, het platform over geld en de economie van VICE. Hij schreef eerder onder meer voor de Volkskrant, de Groene Amsterdammer en Folia, en studeerde Rechten en Geschiedenis in Utrecht en Parijs.

Research en uitvoering: Operator Radio, Samira Ben Messaoud, Holland Festival

luister de uitzending terug


Meer