Anarchistische zoektocht naar het sublieme

Gesualdo

wereldpremière

De Warme Winkel, Nederlands Kamerkoor

Over de Italiaanse componist en prins Carlo Gesualdo doen waanzinnige verhalen de ronde. Zo zou hij niet alleen een heel bos hebben laten kappen, omdat het ruisen van de bladeren hem stoorde bij het componeren, maar vermoordde hij ook zijn vrouw en haar minnaar nadat hij hun overspel had ontdekt. Hij martelde dieren, liet zich geselen door zijn personeel, leed aan depressies en had een heks als minnares. Tegelijkertijd componeerde hij hemelse muziek die haar tijd vooruit was. Het Nederlands Kamerkoor, een van ’s werelds beste vocale ensembles, en de anarchistische theatergroep De Warme Winkel onderzoeken dit ogenschijnlijke contrast in een groots opgezette muziektheatervoorstelling die een zoektocht naar het ‘sublieme’ wordt, dat wat tegelijkertijd weerzinwekkend en onweerstaanbaar is.

Op 21 juni is er een try-out. De première vindt plaats op 22 juni.

achtergrondinformatie

De Warme Winkel en het Nederlands Kamerkoor tonen op het Holland Festival de wereldpremière van Gesualdo. Dit is een nieuwe ‘oeuvre-voorstelling’ van De Warme Winkel, een zelfbedacht 

genre waarin de theatermakers zowel het leven en werk van een kunstenaar als de tijdgeest waarin hij werkte proberen te vangen. Zo maakten ze eerder al Gavrilo Princip (Holland Festival 2014) en Majakovski / Oktober (2017).
Gesualdo wordt een zoektocht naar het sublieme. Een zoektocht naar dat wat afgrijzen én fascinatie oproept. Dat lijkt juist vandaag de dag in al haar omvang zichtbaar: of het nu Trump of Noord-Korea betreft, het trekt aan en stoot af, op weergaloze wijze.
In de persoon van Carlo Gesualdo (1566-1613) is het sublieme samengebald. Deze Italiaanse componist én prins schreef wonderschone én wonderlijke muziek, die zelfs nu nog modern aandoet. Tegelijk doen over hem de meest waanzinnige verhalen de ronde. Zo zou hij niet alleen een heel bos hebben laten kappen omdat het ruisen van de bladeren hem stoorde bij het componeren, maar hij vermoordde ook zijn vrouw en haar minnaar, toen hij hun overspel ontdekte. Hij martelde dieren en liet zich geselen door zijn personeel, leidde aan depressies en had een heks als minnares.
Zijn muziek kan moeilijk beluisterd worden zonder voor je te zien op welke gruwelijke wijze hij zijn vrouw om het leven bracht. Historische kostuums tegenover fecaliën in de gangen, gewelddadig geschreeuw tegenover engelenstemmen, pijn tegenover genot, kunst tegenover natuur, wetenschap tegenover bijgeloof.

Achtergrond
De Renaissance is nieuw in het werk van De Warme Winkel. Dat is op zijn minst opmerkelijk, want zij voelt zich aangetrokken door de geest van ontwaken, de liefde voor kunst en de bizarre contrasten die door de overgang vanuit de middeleeuwen ontstonden. Deze tegenstellingen zijn karakteristiek voor een tijdgeest: de poëzie, literatuur en schilderkunst barstten in die tijd van het chiaroscuro, zowel in de werken zelf als in de levens van de kunstenaars. Mensen als Gesualdo, Caravaggio en Torquato Tasso waren op eenzelfde wijze excentriek, onmogelijk, kwaadaardig in de wijze waarop zij hun levens leefden, en briljant als scheppende kunstenaars.
Voor het Nederlands Kamerkoor is Gesualdo een oude bekende. Het koor voerde in zijn inmiddels tachtigjarige historie met regelmaat werk uit van de Italiaanse componist. Tido Visser, directeur van het Nederlands Kamerkoor, is een van de grootste kenners van Gesualdo’s werk én leven, en nam zelf als zanger het volledige madrigaalwerk op voor het label Globe. Het was diens grote wens om met De Warme Winkel nieuw en vooral relevant licht te schijnen op het fenomeen Gesualdo. Harry van der Kamp (instudering) is – naast voormalig lid van het Nederlands Kamerkoor – oprichter van het befaamde Gesualdo Consort.

Meer

biografieën

Theatergroep De Warme Winkel is een acteurscollectief dat bestaat uit Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen en Ward Weemhoff en werd opgericht in 2002. Zij werken veelvuldig samen met gastacteurs,

eindregisseurs, kunstenaars en musici. De Warme Winkel heeft een liefde voor geschiedenis en een grote fascinatie voor onze onoverzichtelijke en veelvormige tijd. 
De voorstellingen zijn energetische potpourri’s waarin wordt gespeeld met stijlen, vormen, clichés, iconen en verwachtingen. Ze worden gespeeld op bijzondere locaties, variërend van een kraakpand tot een kringloopwinkel, maar ook in het zalencircuit in binnen- en buitenland. Steeds probeert De Warme Winkel in een speelse, geestige en zware strijd de essentie en schoonheid van de onderwerpen over het voetlicht te brengen. In 2017 maakte de groep zijn zelfverklaarde magnum opus De Warme Winkel speelt De Warme Winkel, waarin ze integraal de beroemde choreografie Café Müller van Pina Bausch nadansten. Voor die voorstelling ontving de groep de Prijs van de Kritiek en de Regieprijs. In 2014 bracht De Warme Winkel op het Holland Festival de première van Gavrilo Princip. In 2016 speelde de groep samen met Wunderbaum Privacy.

Het Nederlands Kamerkoor bestaat sinds 1937. Sinds 2015 is Peter Dijkstra chef-dirigent. Zijn voorgangers waren Hans van de Hombergh, Kerry Woodward, Uwe Gronostay, Tõnu Kaljuste, Stephen Layton en Risto Joost. Het koor werd opgericht door Felix de Nobel, die tot 1972 de eerste chef-dirigent was.
Het Nederlands Kamerkoor geeft opdrachten aan grote componisten en jong talent, ontwikkelt nieuwe vormen, en gaat samenwerkingen aan met gerenommeerde ensembles als het Koninklijk Concertgebouworkest, Asko|Schönberg, La Fenice en Concert Lorrain. In december 2017 ontving het Nederlands Kamerkoor de klassieke muziekprijs van de VSCD, De Ovatie, voor het concertprogramma Via Crucis onder leiding van Reinbert de Leeuw.
Educatie en participatie maken onlosmakelijk deel uit van de missie van het koor. Het Nederlands Kamerkoor verzorgt workshops en ‘adopteert’ koren als voorprogramma van zijn eigen concerten. Getalenteerde, jonge zangers krijgen in het talentontwikkelingstraject NKK NXT een kans te experimenteren met nieuwe vormen van koormuziek.

Het koor is al sinds 1949 geregeld te gast op het festival. Het was recentelijk te horen in Spiral Mass (2014), The Book of Sand (2015) en Het nieuwe Babylon (2017).

Meer

CREDITS

concept, spel
Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen, Ward Weemhoff, Florian Myjer, Marieke de Zwaan
zang, spel
Nederlands Kamerkoor
idee
Tido Visser, De Warme Winkel
kostuums
Bernadette Corstens
muzikale supervisie
Bo Koek
technische productie
Hans Peter Hulscher
bureaumanagement
Thomas VandeWalle
planning en verkoop
Marloes Marinussen
marketing en publiciteit
Pauline Hunse, Sanne van de Kraats
Eerste inspeciënt
Niels Runderkamp
instudering
Harry van der Kamp
vormgeving
Marloes en Wikke
geluidsontwerp en techniek
Will-Jan Pielage
lichtontwerp en techniek
Prem Scholte Albers
lichttechniek
Jeroen Veer
geluidstechniek
Jannes Noorman
techniek (stage)
Rutger Bouwman
productie coördinatie
Carry Hendriks
productie
Joppe Kos
koorproductie
Annelot Rijkaart
coproductie
De Warme Winkel en het Nederlands Kamerkoor met het Holland Festival en deSingel Antwerpen
met steun van
Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Zabawas

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR