‘Onderhoudend, empathisch, tragisch en vooral muzikaal’ – Die Tageszeitung

Anna Karenina...

– Allerdings mit anderem Text und auch anderer Melodie

Clemens Sienknecht, Barbara Bürk, Deutsches Schauspielhaus Hamburg

Dit is een voorstelling uit het archief van Holland Festival

‘Alle gelukkige gezinnen lijken op elkaar, elk ongelukkig gezin is ongelukkig op zijn eigen wijze.’ De Duitse theatermakers Barbara Bürk en Clemens Sienknecht worden geprezen om hun slimme, komische theaterbewerkingen van literaire klassiekers. Eerder richtten ze hun pijlen op Effi Briest, nu pakken ze Anna Karenina aan, de Russische titelheldin van Leo Tolstojs grote, 19e-eeuwse overspelroman. Het boek wordt gebracht als wervelende jaren 70- en 80-radioshow. Luister naar muziek van Grandmaster Flash, Eurythmics en de Steve Miller Band en zie hoe Anna Karenina te gronde gaat aan de liefde. Dit is een geraffineerde en onweerstaanbare theaterkomedie. 

achtergrondinformatie

Regieduo Clemens Sienknecht en Barbara Bürk heeft de afgelopen jaren naam gemaakt met hun toegankelijke en bovenal hoogst vermakelijke ‘Verfremdungstheater’. Hun reeks voorstellingen over

grote literaire heldinnen uit de 19e eeuw bleek een schot in de roos. Effi Briest - allerdings mit anderem Text und auch anderer Melodie (2015) was in 2016 in Nederland te zien en ontving ook hier een warm onthaal. ‘Garandeert honderd verrukkelijke minuten komische hoogspanning’, schreef NRC Handelsblad. Nu is het duo, dat werkt bij Deutsches Schauspielhaus in Hamburg, terug met Anna Karenina – allerdings mit anderem Text und auch anderer Melodie. Zelfde soort verhaal, maar met inderdaad een compleet andere tekst en muziek. 

Wederom kijkt het publiek naar een live op het podium geproduceerde radio-uitzending die dit keer helemaal in het teken staat van Anna Karenina, Lev Tolstoj’s titelheldin. Radio Karenina combineert op onnavolgbare wijze hoorspel, literaire vertelling, bizarre jingles, popmuziek uit de jaren zeventig en tachtig en opvallende kostuums uit dezelfde periode met dik opgelegde ironie en een feilloos gevoel voor intelligent meta-literair theater.

De grote roman in het ultrakort: de getrouwde Anna Karenina wordt hopeloos verliefd op de rijke en vrijgezelle graaf Alexei Vronski en komt erachter dat ze niet meer van haar man houdt. Daaromheen zweeft een cast van bijfiguren met allemaal zo hun eigen liefdesperikelen.

In Radio Karenina wordt op liefdevolle wijze de draak gestoken met Tolstoj’s 19e-eeuwse realisme en de complexiteit van het verhaal. Tegelijk is de voorstelling Sienknecht en Bürks eerbetoon aan enerzijds een legendarisch literair en dramatisch personage dat al 140 jaar weet te fascineren en anderzijds aan al die tijdloze hits uit de jaren zeventig. De swingende overspel-soundtrack van deze Anna Karenina bestaat onder anderen uit Grandmaster Flash, Pink Floyd, Michael Jackson. Niets danst beter dan de verboden liefde. 

Meer

biografieën

Deutsches Schauspielhaus is de belangrijkste schouwburg in Hamburg en tevens de naam van het theatergezelschap dat aan dit gebouw verbonden is. Sinds 2013 staat het gezelschap onder

leiding van intendant Karin Beier. Bekende regisseurs die werk maakten voor het gezelschap zijn: Heiner Goebbels, Christoph Marthaler, René Pollesch, Katie Mitchell, Jan Lauwers, Ivo van Hove, Jossi Wieler en Jérôme Bel. Het gezelschap is regelmatig te zien in Nederland, waaronder vaak op het Holland Festival. 

Acteur en regisseur Clemens Sienknecht (1964) maakte zijn studies muziek en sport niet af. Hij speelde in diverse bandjes en was pianist in diverse theaterproducties. Sinds 1993 werkt hij regelmatig samen met Christoph Marthaler. Onder andere in Faust, Wurzel aus 1+2 (1993) en Stunde Null oder die Kunst des Servierens (1996) en Heimweh & Verbrechen (2014) bij Deutsches Schauspielhaus. In 2015 maakte hij met Barbara Bürk Effi Briest - allerdings mit anderem Text und auch anderer Melodie. Deze voorstelling werd genomineerd voor Theatertreffen 2016. Daarnaast speelde Sienknecht in de voorstellingen Glaube Liebe Hoffnung en Die Wehleider, beide geregisseerd door Marthaler. Ook speelde hij afgelopen jaren in de jeugdvoorstellingen Der Zauberer von Oz en Alice im Wunderland, beide geregisseerd door Barbara Bürk. Ook componeerde hij voor die voorstellingen de muziek. Anna Karenina – allerdings mit anderem Text und auch anderer Melodie is het tweede deel in een trilogie. 

Barbara Bürk (1965) studeerde regie en werkte een tijd lang als actrice. Van 1995 tot 1998 werkte ze als regieassistent bij het Deutsche SchauSpielHaus in Hamburg. Daar werkte ze met onder anderen Frank Castorf, Christoph Marthaler, Johann Kresnik en Dimiter Gotscheff. Haar regiedebuut was Erklärt Pereira in 1998 bij Deutsches Schauspielhaus. Hierna regisseerde ze ook bij Theaterhaus Stuttgart, Theater Basel, Schauspiel Hannover en Staatsschauspiel Dresden. Haar voorstelling Hotel Paraiso werd geselecteerd voor Theatertreffen 2005. Onlangs regisseerde ze de jeugdvoorstellingen Zauberer von Oz en Alice im Wunderland. Samen met acteur en regisseur Clemens Sienknecht maakte ze in 2015 Effi Briest - allerdings mit anderem Text und auch anderer Melodie. Deze voorstelling werd in 2016 geselecteerd voor Theatertreffen in Berlijn.

Meer

CREDITS

tekst
Barbara Bürk, Sybille Meier
naar
Leo Tolstoj
regie
Barbara Bürk, Clemens Sienknecht
toneelbeeld, kostuums
Anke Grot
dramaturgie
Sybille Meier
licht
Björn Salzer
geluid
Finn-Corvin Gallowsky, Katja Haase
cast
Yorck Dippe, Ute Hannig, Markus John, Jan-Peter Kampwirth, Friedrich Paravicini, Clemens Sienknecht, Michael Wittenborn
productie
Deutsches Schauspielhaus Hamburg

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR