Actuele theaterthriller over de Nederlandse, multiculturele samenleving

The Nation (1-3)

Eric de Vroedt, Het Nationale Theater

The Nation is een actuele theaterthriller over de op hol geslagen Nederlandse multiculturele samenleving. Het begint met een mysterie: de elfjarige Ismaël uit de Schilderswijk is spoorloos verdwenen. De zoektocht voert langs alle lagen van de maatschappij, langs politieagenten, jihadisten, ondernemers, politici, journalisten en welzijnswerkers met ieder hun eigen belangen. The Nation is schrijver en regisseur Eric de Vroedts staat van de natie. De komende jaren werkt hij bij Het Nationale Theater verder aan deze meerjarige theaterreeks. Bij zijn debuut op het Holland Festival zijn de eerste drie afleveringen achter elkaar te zien. Met hoofdrollen voor onder anderen Anniek Pheifer, Mark Rietman en Hein van der Heijden. Eric de Vroedt maakt een extra verhaallijn, die alleen te zien is met een virtual-realitybril.

'diepgravend entertainment' - NRC Handelsblad ★★★★★
'imposant en spannend drieluik' - de Volkskrant ★★★★
'intelligente theaterthriller'- Het Parool ★★★★

Programmaboek

Achtergrondinformatie

Synopsis

 

Aflevering 1

Zomer 2018. In de Haagse Schilderswijk is de elfjarige Ismaël Ahmedovic opgepakt nadat hij een steen wierp door de ruiten van 

een halal-wijnbar in oprichting voor emanciperende moslima’s. De wijnbar is een initiatief van Ismaëls biologische moeder, Mariam Traoré. De bar stuit op hevige weerstand in de wijk, Mariam ontvangt anonieme doodsbedreigingen per post. Rechercheur Mark van Ommeren en agente Ludmilla Bratusek starten een onderzoek: is er iets misgegaan bij Ismaëls verhoor door motoragent David Wilzen? En wat is de rol van Ismaëls halfbroer Damir, de jonge salafist die het Wijk Preventie Team leidt? 

 

Aflevering 2

In de televisietalkshow Kuypers is politicus Wouter Wolff te gast. Hij is lid van de parlementaire onderzoekscommissie Toorenburg, die de mislukte fusie van de Nationale Politie onderzoekt. Wolff komt tijdens de show in aanvaring met projectontwikkelaar Sjoerd van der Poot, de drijvende kracht achter Safe City. Vervolgens wordt gesproken over Ismaëls verdwijning. Zowel Mariam als de pleegouders van Ismaël en Damir, Alexander en Ida Aschenbach, komen aan het woord. Mariam ontvouwt, gesteund door John Landschot van het Nieuw Nederlands Front, de theorie van de ‘offerzoon’: jihadist Sifin Min Zawaytirmir heeft in een internetpamflet opgeroepen om in navolging van Ibrahim daadwerkelijk kinderen te offeren. 

 

Aflevering 3

Als onderdeel van een deradicaliseringstraject spreekt Damir met therapeute Hester Keursma over zijn relatie met zijn vader, Adem Ahmedovic. Van Ommeren en Bratusek volgen het spoor van de dreigbrieven die Mariam heeft ontvangen. Ook Ida en Alexander Aschenbach dringen bij Mariam aan op meer informatie over de brieven. Terwijl Wouter Wolff met zijn spindoctor annex minnaar Stijn Baver een belangrijke speech voorbereidt, bestookt vlogger De Beer van ’s-Gravenhage hem online met beschuldigingen.

Meer

Biografieën

Eric de Vroedt (1972) studeerde in 1996 af aan de Toneelschool Arnhem. Hij schrijft en regisseert zijn eigen voorstellingen en regisseert daarnaast ook repertoiretoneel. De Vroedt is regisseur en artistiek leider van Het Nationale Theater (voorheen Het Nationale 

Toneel). Per 2018 zal hij de functie van artistiek directeur overnemen van Theu Boermans. Sinds 2004 maakte hij naam met zijn tiendelige project mightysociety: geëngageerd theater over brandende, actuele kwesties. De voorstellingenreeks werd bekroond met diverse prijzen, zoals de Prijs van de Kritiek, de Amsterdamprijs en Toneelkijkersprijs van Theater aan het Spui. De Vroedt werkte als freelance regisseur onder meer bij Toneelgroep Amsterdam - A Streetcar Named Desire (2008), The Entertainer (2014), Koningin Lear (2015) - en Schauspielhaus Bochum - Freitag (2014), Leas Hochzeit (2015). Ook begeleidt hij diverse jonge makers. Onlangs regisseerde hij David Mamets Race bij Het Nationale Theater.

 

Het Nationale Theater is een nieuw theaterinstituut, ontstaan uit een fusie tussen de Koninklijke Schouwburg, Theater aan het Spui, het Nationale Toneel en NTjong. Het Nationale Theater biedt klassiekers, actueel drama en journalistieke programma’s, maar ook cabaret, dans en muziektheater. In Den Haag heeft Het Nationale Theater zijn eigen theaters: de Koninklijke Schouwburg en Theater aan het Spui. Het is het grootste reisgezelschap van Nederland.

Meer

Focus: democratie

Een aantal festivalkunstenaars kijkt dit jaar naar de problemen waar westerse democratische landen mee te maken hebben. De Franse filosoof Alexis de Tocqueville bewonderde de democratie vanwege de maatschappelijke gelijkheid. Ook zag hij de gevaren ervan. 


Regisseur Romeo Castellucci maakt dit jaar Democracy in America, naar het gelijknamige boek (1835) van De Tocqueville. In The Gabriels beschouwt regisseur Richard Nelson het afgelopen Amerikaanse verkiezingsjaar door de ogen van een doodgewone familie. Andere kunstenaars richten zich op de problematiek in democratische naties, zoals de vluchtelingenkwestie in de voorstellingen van regisseurs Dieudonné Niangouna en ThomasBellinck. Weer anderen tonen de dreiging van geweld (Demolishing everything with amazing speed), tirannie (Octavia) of het vormgeven aan activisme (The Tempest Society). Filmregisseur Julian Rosefeldt kijkt in Manifesto naar de relatie tussen kunst en samenleving.

Het Holland Festival presenteert twee nationale theaterhuizen met elk een eigen staat van de natie: My Country van het National Theatre uit Londen en The Nation van Het Nationale Theater uit Den Haag. Beide voorstellingen tonen een verscheurd land waarin niemand, van politici tot burgers, verantwoordelijkheid lijkt te durven nemen. Ten slotte zijn er voorstellingen waarin democratie in de vorm is doorgevoerd: het publiek kan – als het dat wil – actief betrokken worden, als voorbijganger, deelnemer of activist. Deze kunstenaars moedigen het publiek aan om de aloude hiërarchie tussen het publiek en de artiesten ter discussie te stellen.

Meer

CREDITS

concept, tekst, regie
Eric de Vroedt
dramaturgie
Remco van Rijn
decor
Maze de Boer
lichtontwerp & video
Bernie van Velzen
geluid
Florentijn Boddendijk, Remco de Jong
kostuums
Lotte Goos
regie assistentie
Abdel Daoudi
productieleiding
Hans Nass
projectleiding
Pien van Gemert
marketing & communicatie
Dieke van der Spek, Priscilla Vaas
educatie
Lejo de Hingh, Dimphna Fruijtier
kleder
Peter van der Meer
cast
Bram Coopmans, Hein van der Heijde, Antoinette Jelgersma, Anniek Pheifer, Mark Rietman, Vanja Rukavina, Pieter van der Sman, Romana Vrede, Saman Amini, Tamar van den Dop, Bram Suijker, Chergeo Pracht, Jamie Pinas
advies kap & grime
Cynthia van der Linden
kap & grime
Bärbel SCheid, Carmen de Fretes (stage), Vito van Haagen (stage)
hoofd techniek
Alphons Verhallen
Glenn Neyndorff
coördinator techniek
kostuumatelier
onder leiding van hoofd Iris Elströdt: Daan Wieman, Peter van der Meer, Amanda van Marion
decoratelier
onder leiding van hoofd Ruud Brouwer: Ron van Rijn, Arjen Schoneveld, Krijn Peters, Hans Spinnler, Maite Krogl, Peter Visscher, Fred Schuurink, Lois de Rooy (stage)
runner
Angelique Miedema
technici
Jan Harm Wagner (voorstellingsleiding), Gerco Kolthof, Robbert Weinen, Marco Alibux, Ivo Pas, Willie Caspers, Jimi Kees (stage)
kinderbegeleiding
Sandra Scholtes, Hannie de Vries
met dank aan
Torica Optiek
productie
Het Nationale Theater
coproductie
Het Nationale Theater, Holland Festival

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR