The Public Theater Production of

The Gabriels

Election Year in the Life of one Family

Richard Nelson, The Public Theater

‘The Best Theater of 2016’ – The New York Times

Het Holland Festival presenteert The Gabriels: Election Year in the Life of One Family van The Public Theater. Het is de veelgeprezen driedelige theatermarathon van schrijver en regisseur Richard Nelson, winnaar van een Tony Award in 2000. De voorstelling volgt de levens van een doodgewone, allesbehalve perfecte Amerikaanse familie in real time tijdens het turbulente verkiezingsjaar in 2016. Geschiedenis, geld, politiek, kunst en cultuur komen stuk voor stuk ter sprake aan de keukentafel in deze ontroerende en onvergetelijke trilogie over een familie die feest viert, herinneringen ophaalt en wacht tot de wereld gaat veranderen. 

schema
deel 1: 15:00-16:45
deel 2: 17:30-19:15
deel 3: 21:00-22:45

Focus: democratie

Een aantal festivalkunstenaars kijkt dit jaar naar de problemen waar westerse democratische landen mee te maken hebben. De Franse filosoof Alexis de Tocqueville bewonderde de democratie vanwege de maatschappelijke gelijkheid. Ook zag hij de gevaren ervan.



Regisseur Romeo Castellucci maakt dit jaar Democracy in America, naar het gelijknamige boek (1835) van De Tocqueville. In The Gabriels beschouwt regisseur Richard Nelson het afgelopen Amerikaanse verkiezingsjaar door de ogen van een doodgewone familie. Andere kunstenaars richten zich op de problematiek in democratische naties, zoals de vluchtelingenkwestie in de voorstellingen van regisseurs Dieudonné Niangouna en ThomasBellinck. Weer anderen tonen de dreiging van geweld (Demolishing everything with amazing speed), tirannie (Octavia) of het vormgeven aan activisme (The Tempest Society). Filmregisseur Julian Rosefeldt kijkt in Manifesto naar de relatie tussen kunst en samenleving.

We presenteren twee nationale theaterhuizen met elk een eigen staat van de natie: My Country van het National Theatre uit Londen en The Nation van Het Nationale Theater uit Den Haag. Beide voorstellingen tonen een verscheurd land waarin niemand, van politici tot burgers, verantwoordelijkheid lijkt te durven nemen. Ten slotte zijn er voorstellingen waarin democratie in de vorm is doorgevoerd: het publiek kan – als het dat wil – actief betrokken worden, als voorbijganger, deelnemer of activist. Deze kunstenaars moedigen het publiek aan om de aloude hiërarchie tussen het publiek en de artiesten ter discussie te stellen.

Meer

Biografieën

The Public Theater, geleid door artistiek directeur Oskar Eustis en uitvoerend directeur Patrick Willingham, is het enige theater in New York dat zowel Shakespeare als andere klassiekers, musicals en hedendaags en experimenteel theater produceert. Eustis, inmiddels 

tien jaar bij The Public Theater, initieerde een reeks nieuwe initiatieven om nieuw publiek aan te spreken, zoals Public Lab, Public Studio, Public Forum, Public Works en Mobile Unit. The Public Theater zet het werk van zijn oprichter, Joe Papp, voort door theater te presenteren als essentiële vorm van cultuur; in staat om dialogen aan te gaan over de belangrijke onderwerpen in het nieuws. De groep maakt al zestig jaar theater voor een grote en diverse achterban in New York City. Tegenwoordig speelt de groep op een grote verscheidenheid aan plekken, inclusief het legendarische gebouw op Astor Place, dat vijf theaters en Joe’s Pub herbergt, het Delacorte Theater in Central Park, waar het gratis Shakespeare in the Park plaatsvindt, en de Mobile Unit, waarmee Shakespeare naar nieuw publiek in de vijf wijken van New York wordt gebracht. De brede programmering van The Public Theatre omvat het gratis evenement Shakespeare in the Park, hoeksteen in de voor iedereen toegankelijke programmering van de groep; Public Works, een initiatief dat ontworpen is om nieuwe manieren van samenwerken te cultiveren en elk jaar kunstenaars, publiek en gemeenschappen met elkaar te verbinden; en talentontwikkelingstrajecten zoals de Emerging Writers Group en de serie Public Forum. The Public Theater staat op grond van de gemeente New York en wordt jaarlijkse ondersteund door de New York City Department of Cultural Affairs. In 2012 is het legendarische gebouw op Astor Place verbouwd om een fysieke ruimte te creëren voor nieuwe dialogen en betere toegankelijkheid voor het publiek en kunstenaars – een van de speerpunten van de groep. Daarvoor is de ingang aan de straatkant verder opengemaakt en de lobby veranderd in een publiek plein voor kunstenaars, studenten en publiek. The Public Theater staat op dit moment op Broadway met de succesvolle, Tony Award winnende musical Hamilton van Lin-Manuel Miranda. The Public Theater won 59 Tony Awards, 168 Obie Awards, 53 Drama Desk Awards, 54 Lortel Awards, 32 Outer Critics Circle Awards, 13 New York Drama Critics Awards en vijf Pulitzer Prizes. 

 

Richard Nelson (Chicago, 1950) is regisseur en toneelschrijver. Bij het Public Theater maakte hij The Apple Family Plays: Scenes from Life in the Country (That Hopey Changey Thing, Sweet and Sad, Sorry, Regular Singing) en Conversations in Tusculum. Ander werk is: Oblivion, Nikolai and the Others, Goodnight Children Everywhere (Olivier Award voor beste toneelstuk), Two Shakespearean Actors, Some American Abroad, Madame Melville, New England, Frank’s Home, Rodney’s Wife, Franny’s Way, The General from America en The Vienna Notes. Hij maakte ook musicals, waaronder: James Joyce’s The Dead, waarvoor hij een Tony Award won, en My Life with Albertine. Zijn films: Hyde Park on Hudson, Ethan Frome en Sensibility and Sense. Hij ontving de PEN/Laura Pels Master Playwright Award en een Academy Award van de American Academy of Arts and Letters. Hij is een speciale gast bij de Royal Shakespeare Company, dat tien van zijn stukken produceerde.

 

Meer

CREDITS

regie
Richard Nelson
decor
Susan Hilferty, Jason Ardizzone-West
licht
Jennifer Tipton
geluid
Scott Lehrer, Will Pickens
kostuums
Susan Hilferty
cast
Meg Gibson, Lynn Hawley, Roberta Maxwell, Maryann Plunkett, Jay O. Sanders, Amy Warren
productie
The Public Theatre