Bewegingstheater van een verbluffende schoonheid

The Great Tamer

Dimitris Papaioannou

Een mens wordt opgegraven, hij wordt bewonderd, in steen gevangen, gekannibaliseerd en gezocht. Voor de Griekse kunstenaar Dimitris Papaioannou is het menselijk lichaam de basis van zijn werk. In zijn bewegingstheater – zonder tekst of muziek – gaat hij op zoek naar de essentie van de mens, het lichaam voorbij. Papaioannou ziet zichzelf niet als danser of choreograaf, maar als beeldend kunstenaar. Een schilder op het toneel, die gebruik maakt van het menselijk lichaam in al zijn veelzijdigheid. Met minimale middelen creëert hij werelden van een verbluffende schoonheid, om het leven te verrijken met de magie die we zo hard nodig hebben.

Achtergrondinformatie

Dimitris Papaioannou debuteert op het Holland Festival met een nieuwe, nog titelloze voorstelling. Papaioannou kreeg internationale faam door zijn verstilde bewegings- en beeldtheater op basis van poëtische thema’s, vaak verwijzend naar de Griekse mythologie. 

Zoals zijn voorstelling Still Life (2014), geïnspireerd op de mythe van Sisyphos: de man die door de goden werd verdoemd om tot in het einde ter tijden een rotsblok de bergheuvel op te duwen. In deze nieuwe voorstellinggraaft een groep mensen echter een levend lichaam op, als archeologen die een herinnering ontaarden of avonturiers die een nieuw land ontdekken. Het lichaam wordt bewonderd, bemind, geïdealiseerd en gekannibaliseerd. Maar ook omgevormd, gekopieerd, gekloond, verzorgd en gekoesterd. Het lichaam wordt verloren, weer gevonden, en alsmaar weer gezocht.

Papaioannou werd opgeleid als schilder en beeldend kunstenaar. Sinds 1986 legt hij zich toe op het scheppen van extreem visueel beeldtheater, eerst met zijn invloedrijke ensemble Edafos Dance Theatre (1986-2002) en vanaf 2002 als zelfstandig kunstenaar. Zijn prachtige, symbolische werk is een tussenvorm van experimentele dans, bewegingstheater en performance kunst, sterk beïnvloed door Robert Wilson. Daarnaast profileerde hij zich in de jaren 1990 als tekenaar van subversieve homo-erotische underground comics. In het theater kwamen al zijn interesses samen, zegt Papaioannou: ‘Als schilder was het een plek om beelden te scheppen. Als striptekenaar was het een plek om verhalen te vertellen. En als performer was het een context waarbinnen in mezelf fysiek en emotioneel kon presenteren. Daarnaast ontdekte ik dat het theater ook de mogelijkheid bood om direct te communiceren.’

Dit nieuwe werk bouwt voort op vier terreinen van onderzoek waar Papaioannou zich mee bezighoudt: beweging, geluid, licht en ruimte. Het menselijk lichaam vormt de basis van Papaioannou’s werk. In zijn bewegingstheater – zonder tekst of muziek, maar vol symboliek – gaat hij op zoek naar de essentie van het mens-zijn. Papaioannou ziet zichzelf als schilder op het toneel, die gebruik maakt van het menselijk lichaam in al zijn veelzijdigheid. Met minimale middelen creëert hij werelden van een verbluffende schoonheid, om het leven te verrijken met theatrale magie. 

Meer

Biografie

Dimitris Papaioannou (1964) werd geboren in Athene. Als tiener ging hij in de leer bij de iconische Griekse schilder Yannis Tsarouchis, en hij studeerde aan de Athens School of Fine Arts. In zijn carrière profileerde Papaioannou zich als performer, schilder, striptekenaar, scenograaf, choreograaf en regisseur. Tijdens een werkperiode

in New York onder de vleugels van Ellen Stewart maakte bij kennis met butoh en avantgardistische dans. Daarnaast was hij mede-oprichter van Kontrosol sto Haos (1986-1992), één van de eerste Griekse magazines met gay-onderwerpen, en hij leverde bijdrages aan het activistische gaymagazine To Kraximo (1981-1994). Voor zijn comic Un Bon Plan ontving hij de eerste prijs van de RTM (Régie des Transports de Marseille) bij de 4e Biennale of Young Artists from Europe and the Mediterranean (BJCEM). Als een van de oprichters van het invloedrijke gezelschap Edafos Dance Theatre (1986-2002) was hij verantwoordelijk voor de creatie, regie en choreografie van alle producties, waaronder The Mountain (1987), The Last Song of Richard Strauss (1990), de trilogie The Songs (1991), Medea (1993) en For Ever (2001). In 2004 ontwierp en regisseerde hij de opening- en slotceremonies voor de Olympische Spelen in Athene, waarvoor hij in 2005 door de Griekse president werd bekroond met een Gouden Kruis in de Orde van Verdienste. In 2009 was hij met Zafos Xagoraris mede-curator van de tentoonstelling Heaven Line bij de 2e Athens Bienniale. In hetzelfde jaar presenteerde hij Nowhere, de openingsvoorstelling voor het gerenoveerde hoofdpodium van het Nationaal Theater van Griekenland. Met Primal Matter (2012) stond Papaioannou tijdens het Athens Festival zelf op het podium. Deze voorstelling reisde vervolgens naar Thessaloniki, New York, Edinburgh, Moskou, Vicenza, Vienna en London. Zijn succesvolle productie Still Life ging in 2014 in première bij het Onassis Cultural Centre in Athene. Hij maakt zijn debuut op het Holland Festival.

Meer

CREDITS

visueel concept, regie, kostuums, licht
Dimitris Papaioannou
met
Pavlina Andriopoulou, Costas Chrysafidis, Ektor Liatsos, Ioannis Michos, Evangelia Randou, Kalliopi Simou, Drossos Skotis, Christos Strinopoulos, Yorgos Tsiantoulas, Alex Vangelis
decor ontwerp en artistiek directie in samenwerking met
Tina Tzoka
licht ontwerp in samenwerking met
Evina Vassilakopoulou
artistieke samenwerking voor geluid
Giwrgos Poulios
geluid ontwerp
Kostas Michopoulos
muziek
Johan Strauss II, An der schönen blauen Donau, Op. 314
muziek adaptatie
Stephanos Droussiotis
ontwerp sculptuur
Nectarios Dionysatos
Kostuum - props verven
Maria Ilia
creative- executive producer + assistant director
Tina Papanikolaou
assistant director
Stephanos Droussiotis
rehearsal director
Pavlina Andripoulou
technical director
Manolis Vitsaxakis
stage manager
Dinos Nikolaou
assistant sound engineer
Nikos Kollias
assistant to set designer - set painter
Mary Antonopoulou
assistants to the sculptor
Maria Papaioannou + Konstantinos Kostsis
production assistant
Tzela Christopoulou
tour manager + international relations
Julian Mommert
executive production assistant
Kali Kavvatha
productie
Onassis Cultural Centre-Athens
coproductie
CULTURESCAPES Greece 2017 (Zwitserland), Dansens Hus Sweden, EdM Productions, Festival d’Avignon (France), Fondazione Campania dei Festival – Napoli Teatro Festival Italia (Italy), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, National Performing Arts Center-National Theater & Concert Hall | NPAC-NTCH (Taiwan), Seoul Performing Arts Festival | SPAF (Korea), Théâtre de la Ville-Paris / La Villette-Paris (Frankrijk), Naples Festival
uitvoerend producent
2WORKS
met steun van
ALPHA BANK
luchtvaartmaatschappij sponsor
Aegean Airlines