Documentair theater over Groot-Brittannië na Brexit

My Country; a work in progress

National Theatre of Great Britain

Nadat vorig jaar 52% van het Britse volk koos voor een Brexit in het EU-referendum, begon het National Theatre in Londen een landelijk onderzoeksproject. Een team van interviewers sprak met mensen door het hele land – van Leicester tot Derry/Londonderry en van Merthyr Tydfil tot Glasgow – om te horen waar en hoe ze leven, om te luisteren naar hun meningen, angsten en passies. My Country brengt deze gesprekken in de exacte bewoordingen naar het toneel. In deze samenwerking van regisseur Rufus Norris, sinds 2015 artistiek directeur van het National Theatre, met Carol Ann Duffy, sinds 2009 poet laureate, krijgen de mensen van Groot-Brittannië een hoofdrol.

'uncategorisable brilliance..., it's all done with good humour'
Independent ★★★★★

compassionate, funny and insightful
WhatsOnStage ★★★★

Focus: democratie

Een aantal festivalkunstenaars kijkt dit jaar naar de problemen waar westerse democratische landen mee te maken hebben. De Franse filosoof Alexis de Tocqueville bewonderde de democratie vanwege de maatschappelijke gelijkheid. Ook zag hij de gevaren ervan. 


Regisseur Romeo Castellucci maakt dit jaar Democracy in America, naar het gelijknamige boek (1835) van De Tocqueville. In The Gabriels beschouwt regisseur Richard Nelson het afgelopen Amerikaanse verkiezingsjaar door de ogen van een doodgewone familie. Andere kunstenaars richten zich op de problematiek in democratische naties, zoals de vluchtelingenkwestie in de voorstellingen van regisseurs Dieudonné Niangouna en ThomasBellinck. Weer anderen tonen de dreiging van geweld (Demolishing everything with amazing speed), tirannie (Octavia) of het vormgeven aan activisme (The Tempest Society). Filmregisseur Julian Rosefeldt kijkt in Manifesto naar de relatie tussen kunst en samenleving.

We presenteren twee nationale theaterhuizen met elk een eigen staat van de natie: My Country van het National Theatre uit Londen en The Nation van Het Nationale Theater uit Den Haag. Beide voorstellingen tonen een verscheurd land waarin niemand, van politici tot burgers, verantwoordelijkheid lijkt te durven nemen. Ten slotte zijn er voorstellingen waarin democratie in de vorm is doorgevoerd: het publiek kan – als het dat wil – actief betrokken worden, als voorbijganger, deelnemer of activist. Deze kunstenaars moedigen het publiek aan om de aloude hiërarchie tussen het publiek en de artiesten ter discussie te stellen.

Meer

Biografieën

The National Theatre speelt rond de dertig producties per jaar in hun eigen theater aan de South Bank, uiteenlopend van bewerkte klassiekers tot nieuw werk. The National Theatre ontfermt zich graag over vernieuwend werk van nieuwe schrijvers, regisseurs, kunstenaars

 en acteurs. De voorstellingen gaan op tournee door het Verenigd Koninkrijk en vaak ook internationaal; regelmatig worden samenwerkingen aangegaan met regionale theaters. Het populairste werk verhuist naar West End en soms naar Broadway. Via het innovatieve National Theatre Live worden theatervoorstellingen naar tweeduizend bioscopen gestreamd in vijftig landen over de hele wereld. 

Rufus Norris is sinds april 2015 artistiek directeur van The National Theatre. Norris werd in 2001 bekend met zijn voorstelling Afore Night Came bij het Young Vic. Hiervoor won hij een Evening Standard Award als Most Promising Newcomer. In 2004 won hij zijn tweede Evening Standard Award en een Critics Circle Award voor zijn voorstelling Festen. Sindsdien regisseerde Norris een reeks goed ontvangen voorstellingen, waaronder een bewerking van de roman Vernon God Little van DBC Pierre’s bij het Young Vic, en Cabaret bij de Londense West End, waarvoor hij 2 Olivier Awards won. Met zijn voorstelling Les Liaisons Dangereuses op Broadway in 2008, met acteurs Laura Linney en Ben Daniels, won hij vijf Tony Awards. In 2013 regisseerde hij de opening van de Shed Space bij The National Theatre: Table van Tanya Ronder. In 2009 debuteerde hij met zijn televisiefilm King Bastard, geschreven door Tanya Ronder. Zijn debuut op het grote doek, Broken, opende Critics Week tijdens het Cannes Film Festival in 2012 en won Beste Film bij de British Independent Film Awards. Norris’ tweede speelfilm was een bewerking van London Road (2015). 

Carol Ann Duffy is geboren in Glasgow, Schotland. Ze studeerde filosofie aan  Liverpool University. Duffy schrijft poëzie, waaronder: New & Collected Poetry for Children (Faber and Faber, 2009), Rapture (Macmillan, 2006), Selected Poems (Penguin, 2004), FeminineGospels (2002) en The World’s Wife (2000), een verzameling verhalen verteld vanuit het gezichtspunt van de vrouwen van bekende en beruchte figuren. Ouder werk omvat onder andere: Mean Time (1993), waarvoor ze een Whitbread Poetry Award en de Forward Poetry Prize won, The Other Country (1990); Selling Manhattan (1987) en haar debuutbundel Standing Female Nude (1985), waarvoor ze een Scottish Arts Council Award won. 

Naast poëzie was Duffy betrokken bij de redactie van vele anthologieën, schreef ze een aantal goed ontvangen toneelstukken en kinderboeken en werkte ze samen met zangeres en componiste Eliana Tomkins aan een reeks jazzvoorstellingen. Ze won onder andere een beurs van het National Endowment for Science, Technology and the Arts in England, een Lannan Literary Award en de T. S. Eliot Poetry Prize. Duffy was jarenlang redacteur van het poëzietijdschrift Ambit en recensent en criticus, onder andere voor The Guardian. Ze werd benoemd tot Poet Laureate in 2009, waarmee ze de eerste vrouw én de eerste lesbische dichteres is die deze positie bekleedt in de driehonderd jaar dat deze bestaat.

Meer

CREDITS

regie
Rufus Norris
tekst
Carol Ann Duffy
decor
Katrina Lindsay
licht
Paul Knott
geluid
Alex Caplen
muziek
David Shrubsole
gecreëerd in samenwerking met
acht Britse kunstorganisaties in samenwerking met Cusack Projects Limited
productie
National Theatre
cast
Seema Bowri (East Midlands), Cavan Clarke (Northern Ireland), Laura Elphinstone (North East), Adam Ewan (South East), Penny Layden (Britannia), Stuart McQuarrie (Caledonia), Christian Patterson (Cymru)