Tragikomedie over de grote tegenstellingen van het menselijk bestaan

Lady Eats Apple

Back to Back Theatre

Een verveelde God schept de wereld in de hoop op een beetje verering. Adam en Eva verschijnen in een donker paradijs. Een ongemakkelijke romance vindt plaats tussen de lege stoelen van het theater. Lady Eats Apple is een reis door een imponerend droomlandschap. Het ensemble van Back to Back Theatre uit Australië – dat bestaat uit spelers met een verstandelijke handicap – mengt de komedie van ons leven met de tragedie van onze onherroepelijke dood. Na het succes van Ganesh Versus the Third Reich, die in 2012 in Nederland te zien was, komt de groep nu terug met zijn grootste voorstelling ooit. In hun eigen opblaasbare ­theater zoeken de spelers naar de grote tegenstellingen van het menselijk bestaan.

Programma

Achtergrondinformatie

Met Lady Eats Apple maakt de Australische groep Back to Back Theatre zijn debuut op het Holland Festival. De voorstelling is een van de meest ambitieuze en spectaculaire producties die de groep in haar dertigjarige bestaan heeft gemaakt.

 

De vonk die tot het ontstaan van Lady Eats Apple leidde, kwam van een van de acteurs uit het ensemble van Back to Back Theatre, Simon Laherty. Hij wilde een tragedie maken. Bruce Gladwin, de regisseur en artistiek leider van de groep, sloeg daarop aan en herleidde het idee van een tragedie tot een werk dat de dood als uitgangspunt had. De groep nam een serie interviews af met mensen die bijna-doodervaringen hadden gehad. De beschrijvingen van deze mensen liggen aan de basis van de vormgeving van de voorstelling, die wordt gespeeld in een indrukwekkend opblaasbaar decor dat een groot deel van de theaterzaal zal opvullen. Gladwin noemt het ‘groots en beeldend theater dat een verbeelding probeert te maken van het onbewuste, waar het publiek niet alleen naar kijkt, maar middenin zit.’

Het verhaal strekt zich uit van het begin der tijden, Adam en Eva, tot de moderne tijd. Het gaat er volgens Gladwin om dat het zich vooral afspeelt in de hoofden van de toeschouwers. ‘Het is een open werk,’ zegt hij in het Australische magazine Broadsheet, ‘Een werk dat kijkt naar de beperkingen die wij als individuen opgelegd krijgen en naar wie die beperkingen opleggen.’

Back to Back Theatre maakt theater sinds 1987, onder leiding van verschillende artistieke directeuren, maar al die tijd met een cast van acteurs met verstandelijke beperkingen. De voorstellingen ontstaan uit workshops en intensieve improvisatiesessies op de vloer. De groep heeft in de loop der tijd een internationale reputatie opgebouwd en reist over de hele wereld. Een van de grootste successen van de laatste jaren is Ganesh Versus the Third Reich (2012 in de Rotterdamse Schouwburg), waarover de Volkskrant destijds schreef:‘een waarachtig en fascinerend geheel van werkelijkheid en fantasie dat tot stand lijkt te komen terwijl je kijkt en waarbij je vaak je adem inhoudt.’ Die voorstelling ging over de aard en het misbruik van macht. Dit is een terugkerend thema in het werk van Back to Back Theatre; ook in Lady Eats Apple.

Gladwin benadrukt dat zijn groep meer is dan een theatergroep voor gehandicapten. Het werk dat ze maken raakt aan een grotere en bredere thematiek dan dat alleen. Gladwin: ‘Wat mij betreft is ons doel gewoon goede kunst te maken.’ Lady Eats Apple ging in wereldpremière tijdens het Melbourne Festival in 2016.

Meer

Biografie

Back to Back Theatre maakt vernieuwende theatervoorstellingen, waarin sociale en politieke kwesties tot uiting komen, gemaakt door een ensemble van acteurs met een verstandelijke beperking. De groep is gevestigd in Geelong, Australië en is wereldwijd een van de meest succesvolle en gerespecteerde 

hedendaagse theatergezelschappen van het land. Sinds 1999 staat de groep onder de artistieke leiding van Bruce Gladwin en klinkt in het werk een eigenzinnige artistieke stem door. Back to Back Theatre ontving 17 nationale en internationale onderscheidingen, waaronder in de afgelopen jaren de Performance Studies International Artist-Scholar-Activist Award, een Helpmann Award voor Beste Australische Voorstelling, een Edinburgh International Festival Herald Angel Critics' Award, een New York Bessie en de Myer Foundation Group Award voor een structurele bijdrage aan de ontwikkeling van het Australische theater. In 2015 ontving Bruce Gladwin de Australia Council for the Arts’ Inaugural Award voor Outstanding Achievement in het theater.

Meer

CREDITS

regie
Bruce Gladwin
co-creatie, performers
Mark Deans, Simon Laherty, Romany Latham, Brian Lipson, Sarah Mainwaring, Scott Price
decor
Mark Cuthbertson
projectieontwerp
Rhian Hinkley
licht, technisch regie
Andrew Livingston, bluebottle
muziek
Chris Abrahams
geluid
Marco Cher-Gibard
geluidssysteem
Nick Carroll
geluidsmix
Lachlan Carrick
dramaturgie
Melissa Reeves, Tamara Searle, Kate Sulan
kostuums
Eugyeene Teh
stagemanager
Alice Fleming
assistent stagemanager
Lucy Harrison
productiemanager
Dans Maree Sheehan
mechanisch ontwerp en realisatie
Kinetic Sets
hoofd productie
Ally Harvey
uitvoerend producent
Alice Nash
productie
Back to Back Theatre
bijgestaan door
Australian Government‘s Major Festivals Initiative in samenwerking met Confederation of Australian International Arts Festivals Inc., Melbourne Festival, Adelaide Festival, Perth International Arts Festival, Carriageworks, Wiener Festwochen, Theater der Welt met steun van Keir Foundation, Thyne Reid Foundation
met steun van
Lord Mayor’s Charitable Foundation (Eldon and Anne Foote Trust Donor Advised Program 2016)
co-opdracht
Holland Festival
ondersteuning van de ontwikkeling
Geelong Performing Arts Centre, Arts Centre Melbourne, Coleby Consulting. (Ontwikkeld in residentie aan de V&A als onderdeel van het London International Festival of Theatre (LIFT)).