Superstertenor zingt Verdi en Wagner in Nederlands solodebuut

Jonas Kaufmann

speciale gast: Eva-Maria Westbroek

Nooit eerder trad de stertenor Jonas Kaufmann solo in Nederland op. Om het 70-jarig jubileum luister bij te zetten, haalt het Holland Festival hem naar Het Concertgebouw voor een zeldzaam optreden met het Residentie Orkest. Internationaal wordt hij beschouwd als een van de belangrijkste zangers van onze tijd; met zijn rijke, glorieuze stem en fijnzinnige interpretaties kan hij een bijzonder breed repertoire aan. In dit middagconcert zingt hij werk van Verdi. Na de pauze klinkt Wagner, tijdens een uitvoering van de adembenemende slotscène van de eerste akte uit Die Walküre. Speciale gast is de internationaal vermaarde Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek, met wie hij al vaker zong in Covent Garden in Londen en de Metropolitan Opera in New York.

programma

Giuseppe Verdi (1813-1901)

Uit Aida (1871):
-Preludio
-Scena e romanza Se quel guerrier io fossi! … Celeste Aida (act I)

Uit La forza del destino (1862):
-Ouverture
-Scena e romanza La vita è inferno all’infelice … O tu, che in seno agli angeli (act III)

Uit Don Carlo (1884):
-Scena ed aria Tu, che le vanità (act V)

Otello, Preludio (1887)

Uit Otello (1887):
- Gia nella notte densa (act I, scene 3)

- pauze -

Richard Wagner (1813-1883)

Uit Rienzi (1842):
-Ouverture

Uit Die Walküre (1856):
-Act I, scene 3

Biografieën

Jonas Kaufmann (München, 1969) behoort tot de grootste en meest gevraagde tenoren van dit moment. Zijn donkergetinte tenorstem leent zich uitstekend voor het repertoire van Wagner, maar met evenveel gemak zingt Kaufmann de paraderollen uit het Italiaanse en Franse operarepertoire. Daarnaast is hij actief als lied- en

concertzanger. Met zijn acteerkwaliteiten onderscheidt Kaufmann zich van het stereotype imago van de stertenor. Na afsluiting van zijn opleiding aan de Hochschule für Musik und Theater in zijn geboortestad München viert Kaufmann vanaf 1994 binnen Duitsland successen met lyrische rollen in Mozart- en Verdi-opera’s zoals Tamino in Die Zauberflöte en Alfredo in La Traviata. Ook debuteert hij bij de Salzburger Festspiele in Busoni’s Doktor Faust (1999).  

Vanaf 2001 neemt Kaufmanns internationale carrière een vlucht, met rollen aan prestigieuze operahuizen als New York, Wenen, Chicago, Zürich, Brussel, Parijs en Londen. In deze periode voegt hij enkele zwaardere rollen uit het lyrische vak toe aan zijn repertoire, zoals Faust in Berlioz’ La Damnation de Faust en Gounods Faust, Don José in Bizets Carmen, Florestan in Beethovens Fidelio en Max in Webers Freischütz. Kaufmanns veelzijdigheid blijkt uit het feit dat hij in dezelfde periode ook Mozartrollen zoals Tamino, Belmonte in Die Entführung en de titelpartij in La clemenza di Tito blijft vertolken. 
Vanaf 2008 legt hij zich toe op zware Italiaanse rollen zoals Cavaradossi in Puccini’s Tosca, de titelrol van Verdi’s Don Carlo en Radames in Aida, Turiddu in Mascagni’s Cavalleria Rusticana en Canio in Leoncavallo’s Pagliacci. Geleidelijk breidt Kaufmann ook zijn Wagner-repertoire uit met rollen als Lohengrin, Parsifal, Siegmund in Die Walküre en Walther in Die Meistersinger. Hij debuteert in 2010 bij de Bayreuther Festspiele. Opnieuw demonstreert Kaufmann zijn veelzijdigheid door in 2014 het operette-album Du bist die Welt für mich op te nemen. Kaufmanns sterrenstatus wordt sinds 2007 onderstreept door een reeks bekroonde solo-cd-uitgaven. Hij won meerdere Gramophone Awards en Diapason d’ors. Daarnaast werd hij door Echo Klassik en Opernwelt onderscheiden als zanger van het jaar, en werd hem in 2016 het Bundesverdienstkreuz toegekend. 

Eva-Maria Westbroek wordt gezien als één van de beste hedendaagse sopranen ter wereld. Westbroek studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag van 1988 tot 1995, onder andere bij de Italiaanse sopraan Iris Adami Corradetti en de Amerikaanse tenor James McCray. Ze debuteerde als operazangeres op het Aldeburgh Festival in 1994 en trad in 2001 in dienst bij de Staatsoper Stuttgart. Ze zong hier onder meer de rollen van Carlotta Nardi in Franz Schrekers Die Gezeichneten, Donna Anna in Wolfgang Amadeus Mozarts Don Giovanni en Emilia Marty in Věc Makropulos van Leoš Janáček. In 2006 kreeg ze bij haar afscheid in Stuttgart de titel van 'Kammersängerin der Staatsoper Stuttgart' toegekend. In 2003 debuteerde ze in de Salzburger Festspiele in een uitvoering van Egon Wellesz’ Die Backchantinnen en in 2004 zong ze in Dialogues des carmélites van Francis Poulenc in de Opéra Bastille in Parijs.

n 2011 zong ze haar eerste wereldpremière in de Royal Opera House in Londen in de rol van de Amerikaanse actrice Anna Nicole Smith, in Mark-Anthony Turnages opera over diens leven. Westbroek won de prestigieuze klassiekemuziekprijs Grand Prix Antoine Livio in 2008. Met de dvd-uitgave van haar debuut bij De Nationale Opera (toen De Nederlandse Opera) als Katerina Izmajlova in Dmitri Sjostakovitsj' Lady Macbeth of Mtsenskwon ze de VSCD Klassieke Muziekprijs. Tijdens de Holland Festival Proms in 2013 zong ze met Amsterdam Sinfonietta onder leiding van Candida Thompson. In 2016 sloot Westbroek het jubileumseizoen van De Nationale Opera af met een vertolking van twee heldinnen: Cleopatra uit La mort de Cléopâtre (Berlioz) en de titelrol uit Salome (Strauss). Ze trad op met het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Jaap van Zweden. Dit seizoen is ze bovendien twee keer te zien bij De Nationale Opera: in de titelrol van Manon Lescaut en als Marie in Wozzeck.

Het Haagse Residentie Orkest bestaat meer dan 110 jaar. Sinds zijn eerste concert in 1904 heeft het orkest zich – onder leiding van dirigenten als Willem van Otterloo, Hans Vonk, Evgenii Svetlanov, Jaap van Zweden en Neeme Järvi – ontwikkeld tot een van de grote, gerenommeerde symfonieorkesten van Nederland. Met jaarlijks zo’n 80 concerten brengt het orkest circa 75.000 mensen in contact met bijzondere muziek. Het Residentie Orkest speelt in het Zuiderstrandtheater (Scheveningen), in poptempel Paard van Troje maar is ook te horen op grote podia in binnen- en buitenland zoals het Amsterdamse Concertgebouw, TivoliVredenburg in Utrecht en De Doelen in Rotterdam. Vaste dirigenten zijn Jan Willem de Vriend en Nicholas Collon.

Meer

CREDITS

muziek
Giuseppe Verdi,
Richard Wagner
tenor
Jonas Kaufmann
sopraan
Eva-Maria Westbroek
uitvoering
Residentie Orkest
dirigent
Jochen Rieder