Collectief onderzoekt hedendaagse vormen van huisvesting

I'd Rather Be Outside

åyr

3D-geprintte, betonnen elementen verschijnen op het Museumplein en vormen een landschap van kamers in de openlucht. Met de installatie I’d Rather Be Outside richt het collectief åyr zich op de beloftes van de bouwindustrie en de problematiek rond moderne huisvesting. åyr werkte samen met grafisch ontwerper Fabian Harb aan een printbaar lettertype en vroeg de New Yorkse curator Harry Burke om een selectie van fragmenten uit gedichten van Joan Larkin, Mei-mei Berssenbrugge, Carry van Bruggen, Sophie Collins en Bhanu Kapil. Ook heeft åyr Martha Rosler gevraagd haar werk Housing Is a Human Right te tonen, een reclamebord dat Rosler in 1989 op Times Square maakte als kritiek op de sterke stijging van het aantal daklozen in de Verenigde Staten. 

åyr werd in 2014 in Londen opgericht door vier architecten met de expositie AIRBNB Pavilion. In hun werk onderzoeken ze de invloed van ontwikkelingen rond eigendom, privacy en sharing op ons huiselijk domein. Ze maakten onder andere ‘smart homes’ en exposeerden in gehuurde Airbnb-kamers. Dit nieuwe werk op het Museumplein is gemaakt in opdracht van Holland Festival en Stedelijk Museum.

Gedichten verwerkt in de installatie

At five o’clock, rain done with, in darkness
the houses gather. 
– Joan Larkin. “Housework.” Housework. Out & Out Books, 1975, pp. 18-19


When rain falls on the rubbish 
of broken huts and the air was 
dead language.
– Joan Larkin. “The Bombed Villages.” Housework. Out & Out Books, 1975, pp. 71-72

House is the projection, space around it intermediary, theater.
– Mei-mei Berssenbrugge. “Permanent Home.” Nest. Kelsey Street Press, 2003, pp. 11-15

It still lights apricots in bloom, leaves, skins of organisms, horizon, borders that represent places.
– Mei-mei Berssenbrugge. “Nest.” Nest. Kelsey Street Press, 2003, pp. 45-49

De fabriekspoort stond open, een zwart pad van modder en sintels voerde binnen in.
– Carry van Bruggen. Heleen: een vroege winter. Maatschappij voor Goede en Goedkoope Lectuur, 1913, p. 64

this is the strange girl with the strange dress from the strange house
– Carry van Bruggen, translated by Sophie Collins. Maatschappij voor Goede en Goedkoope Lectuur, 1913, p. 58

To be: “banned from the city” and thus: en banlieues: a part of the perimeter.
– Bhanu Kapil. Ban en Banlieue. Nightboat Books, 2015, p. 41

Meer

Achtergrondinformatie

Sinds 2015 presenteren het Stedelijk Museum en het Holland Festival een beeldend kunstenaar die een gratis toegankelijk werk maakt in de openbare ruimte: op het Museumplein. Na Liam Gillick met zijn grootste werk ooit, All-Imitate-Act, in 2015 en vorig jaar de Thaise 

Rirkrit Tiravanija met Tomorrow is the Question, is het dit jaar de beurt aan het Londens architectencollectief åyr. In opdracht van het Stedelijk Museum en het Holland Festival maken ze I’d Rather Be Outside: een collectie voor het publiek toegankelijke, met 3D-printers vervaardigde woonmodules. Het werk raakt aan thema’s als de wereldwijde huizencrisis, massaproductie en de relatie tussen publiek en privé. 

åyr is een Londens architectencollectief, voorheen bekend onder de naam AIRBNB Pavilion, dat sinds 2014 actief is in de beeldende kunstwereld met werk waarin het hedendaagse huiselijke domein centraal staat. Architecten Fabrizio Ballabio, Alessandro Bava, Luis Ortega Govela en Octave Perrault richtten het collectief op naar aanleiding van een gezamenlijke expositie tijdens de opening van de 14e Internationale Architectuur Biennale in Venetië. Deze expositie vond plaats in gehuurde Airbnb-appartementen waar het werk van 25 architecten en 25 kunstenaars gezamenlijk werd tentoongesteld. 

Fabrizio Ballabio in frieze magazine: ‘In Airbnb vonden we een voorbeeld van hoe de economie van het delen op het internet een concrete ruimtelijke impact heeft gekregen. De tentoonstelling was een onafhankelijk project. Onder druk van dreigende juridische stappen, veranderde het collectief na deze expositie van naam. Het werd åyr. åyr onderzoekt de evolutie van het hedendaags huis en de transformaties die het ondergaat, van een plek voor familie en privacy naar een online verhandelbaar product. In werk dat de vorm aanneemt van voorstellingen, installaties, events en tekst, kijkt het collectief naar de relatie tussen objecten en hun omgeving en naar de effecten van het internet op de stad en ons thuis. 

Alessandro Bava: ‘Een huis is niet langer enkel nog een plek voor gevoelens, familie, gezamenlijkheid en veiligheid, maar net zo goed een product dat gebruikt kan worden voor wereldwijde financiële speculatie.’ Recente tentoonstellingen van het collecties zijn de 9e Biënnale van Berlijn, Home Economics op de 15e Architectuur-biënnale van Venetië, Home Visit in Museum Ludwig, Keulen en Interior Therapy bij Queer Thoughts in New York.

Meer

CREDITS

concept
åyr
instagram
@sharingeconomy
dichters/schrijvers
Joan Larkin, Mei-mei Berssenbrugge, Carry van Bruggen, Sophie Collins, Bhanu Kapil

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR