Africa Express Presents… The Orchestra of Syrian Musicians with Damon Albarn and Guests

Dit is een voorstelling uit het archief van Holland Festival

The Orchestra of Syrian Musicians, onder leiding van dirigent Issam Rafea, is een gelegenheidsorkest dat grotendeels bestaat uit leden van het Syrian National Orchestra of Arabic Music.

In 2008 speelde het Syrian National Orchestra for Arabic Music in de Opera van Damascus samen met songwriter en producer Damon Albarn. Albarn en leden van het orkest gaven een vervolg aan hun samenwerking met de track White Flag van Albarns band Gorillaz, die zijn live-première beleefde tijdens een concert van Africa Express in Parijs. In 2010 traden Rafea en de muzikanten ook op met Gorillaz tijdens hun Escape to Plastic Beach wereldtournee, onder meer in de 11e-eeuwse Citadel van Damascus, in Libanon, Europa en Noord-Amerika.

Vanwege het voortdurende conflict in Syrië zijn veel van de orkestleden – onder wie Rafea – gevlucht uit hun vaderland. Tijdens het Holland Festival zal een groot aantal van de muzikanten voor het eerst weer samenkomen met Albarn en andere gastmuzikanten voor een concert dat in het teken zal staan van de bijzondere muziek en cultuur van Syrië. Met het concert willen ze een positief beeld geven van hun land, in tegenstelling tot de actualiteiten die we kennen van het nieuws. Na het optreden in Amsterdam zal The Orchestra of Syrian Musicians nog spelen in Southbank Centre in Londen en op tournee gaan langs festivals door Europa, waaronder Glastonbury, Istanbul en Roskilde Festival.

Paul Weller, Noura Mint Seymali, Bassekou Kouyaté, Bu Kolthoum, Eslam Jawaad, Faia Younan, Malikah, Mounir Troudi, Rachid Taha en TALA treden samen met Damon Albarn op als gasten van The Orchestra of Syrian Musicians.

Programma

Achtergrondinformatie

De schijnwerpers zijn in dit concert gericht op de musici van The Orchestra of Syrian Musicians, dat bestaat uit voormalige en huidige leden van het Syrisch Nationaal Orkest voor Arabische Muziek  

(SNOAM). Het orkest deelt het podium met musici uit het Verenigd Koninkrijk en Syrië, maar ook uit Algerije, Libanon, Mali, Mauritanië, Senegal, Tunesië en de Verenigde Staten, waaronder Damon Albarn, Bassekou Kouyaté, Bu Kolthoum, Eslam Jawaad, Faia Younan, Malikah, Mounir Troudi, Noura Mint Seymali, Paul Weller, Rachid Taha, Seckou Keita en TALA. Gezamenlijk geven ze een concert dat in het teken zal staan van de Syrische en Arabische muziek. Damon Albarn maakte kennis met dirigent Issam Rafea en de musici van SNOAM tijdens een bezoek aan de Opera van Damascus in 2008. Later werkte hij samen met Rafea en musici van het orkest op het nummer White Flag van Gorillaz. In 2010 traden Rafea en de muzikanten ook op met Gorillaz tijdens hun Escape to Plastic Beach wereldtournee, onder meer in de 11e-eeuwse Citadel van Damascus, in Libanon, Europa en Noord-Amerika. Vanwege het voortdurende conflict in Syrië zijn veel van de orkestleden – onder wie Rafea – gevlucht uit hun vaderland.

Tijdens het Holland Festival zal een groot aantal van de muzikanten voor het eerst weer samenkomen met Albarn en andere gastmuzikanten. Helaas bleek het voor Issam niet mogelijk naar Nederland te reizen. Met het concert willen ze een positief beeld geven van hun land, in tegenstelling tot de actualiteiten die we kennen van het nieuws. Na het optreden in Amsterdam zal The Orchestra of Syrian Musicians nog spelen in Southbank Centre in Londen – een concert dat live gestreamed wordt via YouTube – en op tournee gaan langs festivals door Europa, waaronder als openingsact op Glastonbury, in Istanbul en op het Roskilde Festival.

Reunie
De musici van het orkest verheugen zich op de hernieuwde samenwerking. ‘Het is fantastisch dat Damon Albarn het orkest weer bij elkaar heeft gebracht,’ zegt Issam Raffea, die bij het orkest betrokken is als muzikaal adviseur. ‘Het was zijn idee. Van het oorspronkelijke orkest zullen vijftig voormalige en huidige leden deelnemen aan de tournee: twintig zangers en dertig instrumentalisten. Zo’n groot aantal, daar moet je niet te licht over denken. Er is veel werk achter de schermen verricht om dit te verwerkelijken, met Africa Express als onvermoeibare aanjager.’

Rafea ziet deze hereniging als meer dan alleen een feestelijke gelegenheid. Het moet een concert van vrede zijn in een tijd vol pijn en wanhoop: ‘Ik ben ervan overtuigd dat muziek een effectieve bijdrage kan leveren aan vrede. Dat is geen gemakkelijke opgave, maar door middel van de universele taal die muziek is, kunnen wij open en met een positieve en vredelievende instelling communiceren met muzikanten uit andere delen van de wereld, in weerwil van onderlinge verschillen. Uiteindelijk is dat de kern van een betekenisvolle vrede. Dat geldt ook voor Syrië. Het orkest treedt hier nu op met een overweldigend gevoel van droefheid. Maar de Syriërs hebben besloten dat het leven moet doorgaan. Ze geven niet op, hoeveel pijn ze ook lijden. Ze gaan door met het maken van muziek, kunst en toneel in de hoop op een betere toekomst. Ik ben er zeker van dat wij, met inzet van alle energie die we in ons hebben, iets van Syrië kunnen laten zien zoals het zou moeten zijn. We hopen dat de situatie in Syrië snel weer normaal wordt.’

Meer

Biografieën

The Orchestra of Syrian Musicians bestaat uit huidige en voormalige leden van het Syrian National Orchestra for Arabic Music (SNOAM). SNOAM is op zijn beurt voortgekomen uit het Orchestra for Arabic 

Music, in 1990 samen met het Hoger Instituut voor Muziek opgericht door het Syrische Ministerie van Cultuur. Dat orkest onderging in 2003 een ingrijpende herstructurering onder leiding van chef-dirigent Issam Rafea. Sindsdien heeft het professionele status en treedt het op onder de naam Syrian National Orchestra for Arabic Music. Behalve in Syrië heeft het opgetreden in Tunesië, Duitsland en Italië. In 2004 nam het orkest deel aan de openingsceremonie van de Opera van Damascus. SNOAM voert zowel traditionele Arabische muziek uit als eigentijdse muziek die gebaseerd is op traditionele vormen. Hoewel bij traditionele Arabische muziek gewoonlijk een enkele melodie wordt gespeeld, legt SNOAM bij zijn optredens de nadruk op harmonie als een toegevoegde dimensie, met behoud van de muzikale en spirituele identiteit van deze muziek. SNOAM speelt allerlei soorten traditionele Arabische muziek, merendeels vocaal repertoire. Het orkest speelt ook minder bekende instrumentale Arabische muziek en geeft daar een eigen invulling aan. Het orkest in Damascus wordt nu geleid door Adnan Fathallah, en treedt daar nog steeds op.

Zanger, gitarist, producer, componist en Grammy Awardwinnaar Damon Albarn staat bekend om zijn eclectische stijl en observerende songteksten en is een van de meest invloedrijke en interessante muzikanten van de laatste decennia. Hij maakte furore met zijn bands Blur en Gorillaz. Andere projecten van hem zijn: Mali Music (2002), opgenomen met lokale muzikanten uit Mali, The Good, The Bad and The Queen (2007), met Paul Simon, Tony Allen en Simon Tong, Kinshasa One Two (2011), uitgebracht onder de naam DRC Music en in vijf dagen opgenomen in Congo-Kinshasa met westerse producers en hedendaagse Congolese muzikanten, Rocket Juice and The Moon (2012), met Tony Allen en Flea van Red Hot Chili Peppers en Dr Dee (2012). Ook bracht hij het veelgeprezen Africa Express presents… Maison Des Jeunes (2013) uit, waarop Africa Express westerse en lokale Malinese muzikanten bijeenbracht op een album op te nemen in vijf dagen. In 2014 bracht Albarn zijn eerste soloalbum uit: Everyday Robots.

Africa Express wordt gezien als de meest vernieuwende kracht in de popmuziek van de afgelopen twee decennia, Door het samenspel tussen muzikanten uit verschillende culturen, genres en generaties worden grenzen doorbroken en een nieuw perspectief op Afrika en de Afrikaanse muziek geboden. Africa Express kwam in 2006 tot stand tijdens een reis naar Mali, waarbij mede-oprichter Damon Albarn muzikanten als Fatboy Slim, Martha Wainwright en Jamie T liet samenspelen met legendarische Afrikaanse artiesten als Toumani Diabate, Salif Keita, Amadou & Mariam en Bassekou Kouyate. Daarna volgde een proefoptreden in Londen en het inmiddels legendarisch geworden optreden op Glastonbury in 2007. Vervolgens waren er optredens in Nigeria, Congo en Ethiopië, in een variété-theater in Liverpool, bij de BBC Electric Proms, voor 25 duizend man in het centrum van Parijs en voor 50 duizend toeschouwers op een Spaans strand. In 2012 haalde de band internationaal het nieuws met een een-weekse toer per trein door het Verenigd Koninkrijk, waaraan meer dan 100 muzikanten deelnamen.

Elk optreden van Africa Express is uniek, want elk optreden ontstaat uit spontane, nieuwe samenwerkingsverbanden en zorgt zo telkens weer voor een paar magische momenten. Zo ging Johny Marr een gitaarduel aan met Amadaou en Mariam; Mick Jones en John Paul Jones begeleidden samen met andere sterren Rachid Taha op Rock el Casbah; Peter Hook speelde samen met Spoek Mathambo op diens cover van Control; en Paul McCartney en John Paul Jones speelden tijdens de laatste show van Africa Express in september 2012 samen bas bij Rokia Traoré, waarna de laatste met de ex-Beatle zijn Wings-nummer Good Night Tonight ten beste gaf. 

Het door de kritiek lovend ontvangen album Africa Express presents… Maison Des Jeunes (2013) werd in oktober 2013 in zeven dagen opgenomen in Bamako, de hoofdstad van Mali. De muzikanten en producers van Africa Express, waaronder Brian Eno, Nick Zinner, Ghostpoet en Damon Albarn, bouwden een tijdelijke studio in een jeugdhonk in de stad en gingen daar aan het werk met een nieuwe generatie hedendaagse Malinese muzikanten – onder meer Songhoy Blues, Kankou Kouyaté en Bijou – om binnen een week een album op te nemen. Tijdens die week fungeerde de club aan de oevers van de Niger die in de volksmond Maison des Jeunes wordt genoemd, als een plek van verkenning, samenwerking, muziek maken en live-optredens. Het resultaat was een album met 11 tracks waarop de spontaniteit en geestdrift van die unieke week voelbaar en hoorbaar zijn – muziek die werd gemaakt in een land dat beroemd is vanwege zijn muzikale traditie, maar waar na de coup van 2012 tijdens de gewapende strijd in het Noorden muziek korte tijd verboden was.

In januari 2015 bracht Africa Express ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van Terry Riley's baanbrekende meesterwerk In C de eerste Afrikaanse versie uit van deze minimalistische klassieker, onder de titel Africa Express presents… Terry Riley's In C Mali(Transgressive Records). De nieuwe versie werd in 2013 opgenomen in het jeugdhonk Maison des Jeunes in de Malinese hoofdstad Bamako, onder leiding van dirigent André de Ridder. Het nummer werd uitgebracht na een speciaal optreden georganiseerd door Africa Express en Tate Modern in Londen, waarbij het nummer werd gespeeld op de brug boven de Turbine Gallery in Tate Modern, en een uitvoering op de Ruhrtriennale in Bochum.

Meer

Festivalfocus: Edges of Europe

De eerste helft van dit jaar is Nederland voorzitter van de Europese Unie. Maar wat is er eigenlijk nog over van de Europese droom van eenheid? Een aantal kunstenaars in het Holland Festival onderzoekt 

actuele Europese kwesties in een reeks voorstellingen over het veranderende continent. 

De openingsvoorstelling van het festival, Die Stunde da wir nichts voneinander wußten van het Estse regie-duo Ene-Liis Semper en Tiit Ojasoo, toont onder meer de diversiteit van en spanningen in het Europa van nu. In hun film As en Geld richten zij zich op politiek populisme. Regisseurs Milo Rau (The Dark Ages), Joël Pommerat (Ça ira (1) Fin de Louis), Wael Shawky (Cabaret Crusades: The Secrets of Karbala) en de Oekraïense band DakhaBrakha duiken in het verleden en traceren de lijnen van de soms duistere geschiedenis van het continent. Uit het hart van Europa komt het collectief God’s Entertainment met een chauvinismecheck. Het Nederlandse Wunderbaum reageert in hun project The New Forest ook op actuele Europese problemen. Gedenkwaardig wordt de reünie van een groot Syrisch orkest voor Arabische muziek in Africa Express Presents… The Orchestra of Syrian Musicians with Damon Albarn and Guests.  Kunstenaars kunnen de wereld misschien niet veranderen, maar wel de manier waarop we naar die wereld kijken en erover denken.

Meer

CREDITS

uitvoerenden
Damon Albarn en gasten: Bassekou Kouyate,
Bu Kolthoum,
Eslam Jawaad,
Faia Younan,
Malikah,
Mounir Troudi,
Noura Mint Seymali,
Paul Weller,
Rachid Taha,
TALA,
Seckou Keita
musici
Al Mothana Ali, viool
Amer Dahbar, percussie
Badi Rafea, percussie
Emad Moursi, cello
Fajer Alabd Allah, contrabas
Feras Charestan, kanun
Jamal Al Sakka, percussie
Jamil Al Bittar, viool
Jehad Jazba, viool
Joseph Samaan, altviool
Khaldoun Al Najjad, altviool
Maher Mahmoud, oud
Mazen Hamzeh, percussie
Mhd Majed Jaredeh, viool
Mohamad Amir Karjoli, viool
Mohamad Namik, cello
Moslem Rahal, nai (panfluit)
Mouhamad Souhaib Alsamman, cello
Nawaf Hlal, viool
Rachid Hlal, viool
Raghad Haddad, altviool
Razan Kassar, viool
Sousan Eskandar, viool
Tarek Zaidieh, viool
Thaer Eid, altviool
Walid Khatba, viool
koor
Abdalhade Deb, Basel Saleh, Hamsa Mounif, Heba Fahmeh, Iyad Hanna, Lina Alshahin, Louna Mohamad, Mais Harb, Mervat Rafiea, Mirna Kassis, Mohamad Saleh, Omran Abo Zainaldin, Osama Al Sultan, Ossamah Kiwan, Raneem Barakat, Reem Rafiea, Samer Jaber, Sanaa Barakat, Tammam Taifour
visuals
Tammam Azzam, Jaber Al Azmeh
muzikaal advies
Issam Rafea
productie
Africa Express
coproductie
14-18 NOW,
Holland Festival

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR