Eva-Maria Westbroek en Anna Calvi schitteren in Het Concertgebouw

12 Hour PROM

Eva-Maria Westbroek en Amsterdam Sinfonietta, Anna Calvi en Metropole Orkest, Slagwerk Den Haag, Multiple Voices, Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

In het laatste festivalweekend brengt het Holland Festival een nieuw, eendaags minifestival geïnspireerd door de befaamde Proms. Een opwindend programma van ’s middags tot diep in de nacht. Daarbij gaan – zoals het een echt promenadeconcert betaamt, dus ook in het Concertgebouw – de stoelen de zaal uit en kan het publiek vrij rondlopen en meebewegen met de muziek. Het programma begint met een avontuurlijk, familievriendelijk gedeelte, gaat vervolgens de diepte in met klassieke en eigentijdse muziek, gevolgd door een opwindend popconcert. Daarna gaat het feest elders in het gebouw door, en zal het nog tot in de kleine uurtjes onrustig blijven in het Concertgebouw.

De presentatie is in handen van Andrea van Pol, o.a. bekend van KUNSTUUR, Vroege Vogels en Opiumop4. Zij interviewt de artiesten, geeft inleidingen bij de concerten en legt en route het programma uit.

programma
liedteksten

PROGRAMMA

Grote zaal

concert 1

14:00 - 15:00
Slagwerk Den Haag
Inuksuit

concert 2
15:45 - 16:45
Eva-Maria Westbroek & Amsterdam Sinfonietta o.l.v. Candida Thompson

 

Hector Berlioz, Les nuits d’ete (1841)

 

Guillaume Lekeu, Adagio pour quatuor d’orchestre (1891)

 

Samuel Barber, Knoxville: Summer of 1915 (1947)

 

concert 3
20:30 - 21:45
Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor
o.l.v. Tito Ceccherini

Maurice Ravel, Frontispice (1918)
herziene instrumentatie van Pierre Boulez (2007)
Nederlandse première

Pierre Boulez, Le soleil des eaux (1947)
2 gedichten van René Char voor sopraan, gemengd koor en orkest
Sopraan Yeree Suh

Pierre Boulez, Notations I-IV (1978/84) en VII (1998)

Yannis Xenakis, Nekuia (1981)
voor gemengd koor en 98 musici
Nederlandse première


concert 4
23:30 - 0:30
Anna Calvi & Metropole Orkest
o.l.v. Jules Buckley

Afterparty met DJ s
00:00 - 02:00
gratis toegankelijk voor concertbezoekers

Kleine zaal

17:00 - 01:00
Multiple Voices
Thomas Tallis, Spem in alium
doorlopend programma
installation performance
gratis toegankelijk voor concertbezoekers

12 Hour PROM Anna Calvi half breed_2 12 Hour PROM Eva Maria Westbroek halfbreed_2

ACHTERGRONDINFORMATIE

Slagwerk Den Haag
In en om de Grote Zaal speelt Slagwerk Den Haag in grote bezetting Inuksuit van de uit Alaska afkomstige componist John Luther Adams. Het publiek mag rondlopen tussen de slagwerkers die door de zaal en foyers verspreid staan opgesteld, en kan zo zijn eigen ervaring van dit overrompelende ruimtelijke werk mede bepalen. Ook geschikt voor jonge luisteraars!

Eva-Maria Westbroek, Amsterdam Sinfonietta
Eva-Maria Westbroek, die wordt gezien als een van de grootste sopranen ter wereld, geeft begeleid door Amsterdam Sinfonietta een zeldzaam solorecital. Op het programma staat onder meer de toepasselijke liedcyclus Les nuits d’été van Hector Berlioz – kleurrijk en emotioneel hoogtepunt van Franse liedkunst. 

Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor
Pierre Boulez en Iannis Xenakis, twee grootmeesters van de muziek van de 20e eeuw, ontmoeten elkaar tijdens dit concert. Van Boulez – dit jaar in de schijnwerpers van het festival – klinken onder meer het orkestwerk Notations en de vroege cantate Le soleil des eaux, beide werken waarin de voor Boulez zo kenmerkende combinatie van complexiteit en helderheid te horen is. Daarna klinkt voor het eerst in Nederland Nekuia van Iannis Xenakis, geschreven voor massale koor- en orkestbezetting, volgens de componist zelf een ‘magische rite’ waarin hij zich met existentiële vragen over oorlog en dood bezighield. 


Anna Calvi & Metropole Orkest
Anna Calvi komt naar Amsterdam voor een speciaal samenwerkingsproject met het Metropole Orkest. Ze wordt geroemd om haar operateske zang, haar virtuoze gitaarspel en haar theatrale podiumaanwezigheid, en mag onder meer Brian Eno, Nick Cave en David Byrne tot haar fans rekenen. Zelf bewondert ze onder meer Captain Beefheart, Maria Callas en componist Olivier Messiaen. Calvi’s eigenzinnige songs zullen anders dan anders klinken tijdens dit concert met nieuwe orkestrale versies van nummers van haar twee voor een Mercury genomineerde albums Anna Calvi (2011) en One Breath (2013) en haar recente EP Strange Weather. Verwacht een spectaculair ‘indie-noir’-concert waarin Calvi’s zang wordt ondersteund door het Metropole Orkest en koor.

Multiple Voices
Het beroemde 40-stemmige motet Spem in alium van de Britse componist Thomas Tallis wordt gezien als het ultieme voorbeeld van meerstemmige renaissancemuziek – het is even briljant als ontroerend. In deze bijzondere installatie-uitvoering trekken de zangers Terry Wey en Ulfried Staber (van Multiple Voices) de veertig muzikale lagen uit elkaar: één voor één zingen ze de partijen live in bij een zo geleidelijk ‘voller’ wordende opname van het werk die vanuit rondom opgestelde luidsprekers klinkt, een proces waarmee ze zo’n acht uur bezig zijn. Het publiek mag in- en uitlopen en naar wens korter of langer blijven zitten. Een unieke kans om dit 16e-eeuwse meesterwerk als het ware geboren te horen worden.

Slagwerk DH halfbreed landscape RFO halfbreed landscape

BIOGRAFIEËN

Eva-Maria Westbroek wordt gezien als één van de beste hedendaagse sopranen ter wereld. Westbroek studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag van 1988 tot 1995, onder andere bij de Italiaanse sopraan Iris Adami Corradetti en de Amerikaanse tenor James McCray. Ze debuteerde als operazangeres op het Aldeburgh Festival in 1994 en trad in 2001 in dienst bij de Staatsoper Stuttgart. Ze zong hier onder meer de rollen van Carlotta Nardi in Franz Schrekers Die Gezeichneten, Donna Anna in Wolfgang Amadeus Mozarts Don Giovanni en Emilia Marty in Věc Makropulos van Leoš Janáček. In 2006 kreeg ze bij haar afscheid in Stuttgart de titel van 'Kammersängerin der Staatsoper Stuttgart' toegekend. In 2003 debuteerde ze in de Salzburger Festspiele in een uitvoering van Egon Wellesz’ Die Backchantinnen en in 2004 zong ze in Dialogues des carmélites van Francis Poulenc in de Opéra Bastille in Parijs. In 2011 zong ze haar eerste wereldpremière in de Royal Opera House in Londen in de rol van de Amerikaanse actrice Anna Nicole Smith, in Mark-Anthony Turnages opera over diens leven. Westbroek won de prestigieuze klassiekemuziekprijs Grand Prix Antoine Livio in 2008. Met de dvd-uitgave van haar debuut bij De Nationale Opera (toen De Nederlandse Opera) als Katerina Izmajlova in Dmitri Sjostakovitsj' Lady Macbeth of Mtsenskwon ze de VSCD Klassieke Muziekprijs. 

Anna Calvi (1980) is een Engelse singer-songwriter en gitarist. Ze staat bekend om haar intense en romantische stijl, waarin ze invloeden combineert uit alternatieve rock, pop uit de jaren 1960 en 20e-eeuwse klassieke muziek van componisten als Steve Reich en Olivier Messiaen. Na een lange periode van onzekerheid over haar eigen stem, waarbij ze zichzelf onder meer trainde door uren lang mee te zingen met platen van Édith Piaf en Nina Simone, bracht ze in 2011 op 30-jarige leeftijd haar titelloze debuutalbum uit. Het werd een groot succes in heel Europa en leverde Calvi een nominatie op voor de Mercury Music Prize, een prestigieuze prijs voor albums uitgebracht in Groot-Brittannië en Ierland. Het jaar daarop werd ze uitgenodigd om in de jury van de prijs plaats te nemen, waarna ook haar tweede plaat One Breath in 2013 genomineerd werd. Calvi mag onder meer modeontwerper Karl Lagerfeld, de voormalige Talking Heads-frontman David Byrne en ambient-/popproducer Brian Eno tot haar fans rekenen. Eno noemde haar in een interview ‘the biggest thing since Patti Smith’ en speelde mee op haar debuutalbum. Byrne leverde twee gastbijdragen op haar meest recente release, de ep Strange Weather, waarop Calvi vijf van haar favoriete liedjes covert. Zelf leverde ze gastbijdragen op albums van Noah And The Whale en Marianne Faithfull. 

De Zwitserse contratenor Terry Wey (1985) is specialist in polyfonie tijdens de renaissance en in oude muziek in het algemeen. Wey studeerde aan het conservatorium van Wenen, nadat hij zijn eerste ervaring als zanger had opgedaan in jeugdkoor Die Wiener Sängerknaben. Na zijn studie was hij te gast in talloze concertzalen en festivals, waaronder het Festspielhaus Baden-Baden, het Lincoln Center in New York, het Barbican Centre in Londen, het Zwitserse Lucerne Festival en in 2009 in het openingsconcert van de Salzburger Festspiele. Als operazanger vertolkte hij onder meer de rollen van Oberon in Benjamin Brittens A Midsummer Night's Dream, Ruggiero in Antonio Vivaldi's Orlando furioso en Andronico in Il Giustino van de Italiaanse barokcomponist Giovanni Legrenzi. Hij zong in operahuizen als de Staatsoper Stuttgart, Teatro Real in Madrid, het Théâtre des Champs-Elysées, het Theater an der Wien en in de Salzburger Pfingstfestspiele, een speciale editie van de Salzburger Festspiele tijdens Pinksteren. Wey werkte regelmatig samen met in oude muziek gespecialiseerde dirigenten zoals William Christie, Marc Minkowski en Michael Hofstetter. Wey is medeoprichter van Cinquecento, een zeskoppig ensemble voor vocale muziek uit de renaissance. 

De Oostenrijkse bas Ulfried Staber (1976) is specialist in barok- en renaissancemuziek. Staber studeerde aan de Universität für Musik und darstellende Kunst Graz bij onder meer tenor Martin Klietmann. Tijdens zijn studie ontdekte hij zijn liefde voor polyfonie. Hij maakt deel uit van Cinquecento, een zeskoppig ensemble voor vocale renaissancemuziek, en vocaal kwartet Schnittpunktvokal. Eerder zong hij bij onder meer de Domkantorei Graz, Capella Nova en cantus. Ook is hij actief als solozanger en zong hij onder meer in de Mariavespers van Claudio Monteverdi, Die Schöpfung van Joseph Haydn en talloze cantates van Johann Sebastian Bach. Hij geeft zangworkshops in Oostenrijk en neemt deel aan de Oostenrijkse afdeling van Caritas, een internationale liefdadigheidsinstelling die onder meer hulp biedt aan daklozen. 

Amsterdam Sinfonietta is al 25 jaar het enige professionele strijkorkest in Nederland en treedt op over de hele wereld. Het ensemble werd in 1988 opgericht met Lev Markiz als eerste artistiek leider. In de afgelopen jaren maakte Amsterdam Sinfonietta tournees door Europa, China, Amerika en Australië. Het trad op in concertzalen als Barbican Hall in Londen, Cité de la Musique in Parijs, National Centre of Performing Arts in Beijing en Konzerthaus in Berlijn. Het ensemble dat uit 22 strijkers bestaat, wordt geleid door violiste en artistiek leider Candida Thompson. Daarmee onderscheidt Amsterdam Sinfonietta zich van gangbare orkesten. Zonder dirigent spelen vergt een grote inzet en betrokkenheid van alle musici. In het orkest zitten dan ook musici die spelen op solistenniveau. Het repertoire omvat uiteenlopende muzikale stijlen, van barok tot hedendaags. Naast de uitvoeringen van bekend repertoire breekt het orkest ook een lans voor onbekend gebleven of nieuw repertoire. Zo speelde Amsterdam Sinfonietta recentelijk premières van David Matthews, Michel van der Aa, Kate Moore, Tigran Mansurian en Peteris Vasks. Momenteel schrijven onder meer Thomas Larcher, Rozalie Hirs en Sofia Goebaidoelina werken in opdracht van Amsterdam Sinfonietta.

Kenmerkend voor Amsterdam Sinfonietta is de innovatieve programmering. Hiervoor won het ensemble in 2013 de klassieke muziekprijs De Ovatie. Met de educatieve voorstelling KleuterSinfonietta bereikt Amsterdam Sinfonietta jaarlijks duizenden kinderen in Nederland. Daarnaast organiseert het orkest de ‘Sinfonietta Strijkersdagen’ waarin jonge strijkers deelnemen aan workshops en in speciaal geformeerde strijkorkesten optreden voor publiek. Met Candida Thompson heeft Amsterdam Sinfonietta sinds 2004 een reeks cd’s uitgebracht in samenwerking met het kwaliteitslabel Channel Classics, waaronder Britten (2013), Sjostakovitsj & Weinberg (2013) en The Argentinian Album (2014). Het orkest nam recentelijk ook op voor labels als ECM, Sony Classical en Deutsche Grammophon. In de afgelopen seizoenen maakte het orkest tournees met Sol Gabetta, Patricia Kopatchinskaja en Martin Fröst. Begin 2014 reisde het ensemble met de Amerikaanse bariton Thomas Hampson langs twaalf Europese concertzalen met een bijzonder liedprogramma. Voor de toekomst staat een tournee naar Japan gepland en concerten in de Benelux, Duitsland en Oostenrijk met cellist Jean-Guihen Queyras. 

Het Metropole Orkest wordt gezien als the world’s leading pop and jazz orchestra, met een volledige bigband en een symfonische strijkerssectie. Sinds 2013 is de jonge Brit Jules Buckley chef-dirigent. Het muzikale spectrum van het orkest reikt van pop en jazz tot chansons, cabaret en wereldmuziek. Het Metropole Orkest verzorgt tevens veel muziek voor Nederlandse en andere speelfilms, en begeleidt vaak nationale en internationale pop- en jazzartiesten. Het Metropole Orkest werd in 1945 opgericht met als doel om jazz en pop op hoog niveau uit te voeren en de bevolking tijdens de wederopbouw joie de vivre te geven; daarvoor werden musici uit geheel Europa gerekruteerd. Het Metropole Orkest werd geleid door achtereenvolgens Dolf van der Linden, Rogier van Otterloo, Dick Bakker en Vince Medoza en won onder meer een Gouden Harp en een Zilveren Reiss Microfoon. In de afgelopen 65 jaar produceerde het Metropole Orkest meer dan 150 albums en werkte het mee aan duizenden radio- en tv-uitzendingen. Het orkest speelde met grootheden uit jazz, wereldmuziek en pop, onder wie Brian Eno, Ella Fitzgerald, Stan Getz, Astrud Gilberto, Dizzy Gillespie, Pat Metheny, Ivan Lins, Steve Vai, Antony and the Johnsons, Sezen Aksu, C-mon & Kypski en Snarky Puppy. Afgelopen seizoenen werkte het orkest samen met onder anderen Elvis Costello, Herbie Hancock, The Brecker Brothers, John Scofield en Paquito d'Rivera. Het Metropole Orkest is vaste gast op het Holland Festival en het North Sea Jazz Festival.

Door het aangaan van avontuurlijke samenwerkingsverbanden en het inschakelen van nieuwe arrangeurs en componisten is het Metropole Orkest veelzijdiger dan ooit. De recente optredens op Pinkpop, Lowlands, Noorderslag, BBC Proms, de 3FM Awards en samenwerkingen met Gregory Porter, Snarky Puppy, Professor Green en dance-duo Basement Jaxx hebben het orkest inmiddels ook bij een jong publiek bekend en geliefd gemaakt. 

Slagwerk Den Haag (SDH) is al sinds de oprichting in 1977 gefascineerd door alles wat te maken heeft met geluid, puls en materialen als klankbron. De podiumbespelers én multi-inzetbare (co)creators willen keer op keer verbazen en verrijken in elke denkbare setting. Op het traditionele instrumentenarsenaal, maar bijvoorbeeld ook op porselein, paardenkaken, glas of 3D-geprinte instrumenten. In projecten wordt gereflecteerd op de nieuwste ontwikkelingen, omdat SDH een bijdrage wil leveren aan de speurtocht naar het onontdekte. SDH werkt samen met kunstenaars en makers van nu, zoals componisten Steve Reich, Michael Gordon en Yannis Kyriakides, pianist Ralph van Raat, dansgezelschap Club Guy & Roni en illustrator Wouter van Reek. Toonaangevende partners, ook uit andere disciplines, zijn onder andere Orkater, Asko|Schönberg, Veenfabriek en Kytopia. Het speelveld is breed; van Bang on a Can in New York tot Muziekgebouw aan 't IJ, van het Holland Festival tot de sloppenwijken van Caïro en van klaslokaal tot het Oerol Festival op Terschelling. SDH gaat regelmatig op tournee wat het gezelschap naar zalen in Europa, de VS, het Midden-Oosten, Japan en recentelijk in Indonesië bracht. Behalve concerten, staan ook dansvoorstellingen, educatie, (familie)muziektheater, special events en talentontwikkeling op het programma van SDH, door de New York Times omschreven als
‘…dazzling percussion group, similarly combined virtuosity and theatricality…’. 

Het Radio Filharmonisch Orkest (RFO) bezet een prominente plaats in het Nederlandse muziekleven. Door een onuitputtelijk streven naar de hoogste artistieke kwaliteit en een uitgebalanceerde programmering groeide het momenteel honderd musici sterke orkest uit tot een van de beste orkesten van Nederland. Het orkest werd in 1945 opgericht door Albert van Raalte en werd nadien geleid door achtereenvolgens Paul van Kempen, Bernard Haitink, Jean Fournet, Willem van Otterloo, Hans Vonk, Sergiu Comissiona, Edo de Waart en Jaap van Zweden. In 2012 werd Markus Stenz aangesteld als chef-dirigent. De Amerikaanse dirigent James Gaffigan is vaste gastdirigent sinds het seizoen 2011-2012. Met ingang van augustus 2013 maakt het RFO deel uit van de Stichting Omroep Muziek, samen met het Groot Omroepkoor en de productieafdeling van de concert­series van Radio 4 (NTR en AVROTROS).

Het RFO werkte samen met befaamde gastdirigenten als Leopold Stokowski, Kirill Kondrashin, Antal Doráti, Riccardo Muti, Kurt Masur, Mariss Jansons, Michael Tilson Thomas, Gennady Rozhdestvensky en Valery Gergiev. Het RFO levert belangrijke bijdragen aan de NTR ZaterdagMatinee en Het Zondagochtend Concert in het Amsterdamse Concertgebouw, en aan De Vrijdag van Vredenburg te Utrecht. Het RFO excelleert in bijzonder geprogrammeerde symfonische concerten en concertante opera-uitvoeringen, waarbij het regelmatig eerste uitvoeringen in Nederland en wereldpremières betreft. Naast de concerten in de omroepseries was het RFO onder andere te horen op het Festival Musica 2008 en tijdens de BBC Proms 2011 in de Royal Albert Hall.

Het Radio Filharmonisch Orkest heeft een indrukwekkende plaat- en cd-catalogus opgebouwd. Op verschillende labels verschenen vanaf de jaren 70 legendarische grammofoonplaten met dirigenten als Leopold Stokowski en Antal Doráti. Onder leiding van Jean Fournet werd een serie cd’s gerealiseerd met Frans repertoire. Opnamen van de complete symfonieën van Mahler onder leiding van Edo de Waart verschenen op cd, alsook een unieke Wagner-box en de complete orkestwerken van Rachmaninov. Cd’s met werken van hedendaagse componisten als Jonathan Harvey, Klas Torstensson en Jan van Vlijmen werden onderscheiden met prijzen en eervolle vermeldingen. Met dirigent Mark Wigglesworth werden de symfonieën van Sjostakovitsj op cd vastgelegd, en onder leiding van Jaap van Zweden verscheen een Bruckner-cyclus. De live-registratie van Wagners Parsifal, in de NTR ZaterdagMatinee onder leiding van Van Zweden, werd onderscheiden met de Edison Klassiek 2012 in de categorie Opera. 

Met zestig vocalisten is het Groot Omroepkoor het grootste professionele koor van Nederland. Sinds de oprichting in 1945 brengt het koor een breed repertoire, waarbij de bezetting vanzelfsprekend afhankelijk is van de muziek en de visie van de dirigent. Het koor is nauw verbonden met de Nederlandse Publieke Omroep. Het merendeel van de concerten vindt plaats in de omroepseries NTR ZaterdagMatinee, De Vrijdag van Vredenburg en Het Zondagochtend Concert, dikwijls in samenwerking met het Radio Filharmonisch Orkest. Het repertoire in deze series strekt zich uit van klassiek tot hedendaags, met opdrachtwerken van Nederlandse componisten als Wagemans, Visman, Vleggaar en Diderik Wagenaar, en premières van buitenlandse componisten onder wie MacMillan, Henze en Adams. Op het programma staan daarnaast inmiddels ‘klassieke’ 20e-eeuwse werken, opera en het romantisch repertoire. Het Groot Omroepkoor wordt bovendien met enige regelmaat uitgenodigd door het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de Berliner Philharmoniker. Op cd’s schittert het Groot Omroepkoor in een breed repertoire, met opnamen van onder meer Keuris, MacMillan, Mahler, Poulenc, Rossini en Wagner. De eerste officiële chef-dirigent van het Groot Omroepkoor was Kenneth Montgomery. Na hem waren respectievelijk Robin Gritton, Martin Wright, Simon Halsey en Celso Antunes chef-dirigent van het koor. Sinds het seizoen 2012-2013 is Gijs Leenaars chef-dirigent. Michael Gläser is vaste gastdirigent sinds september 2010. Sinds augustus 2013 werken het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest samen met het team Levende Muziek van de omroepen in een nieuwe organisatie: de Stichting Omroep Muziek, gehuisvest in het Muziekcentrum van de Omroep aan de Heuvellaan in Hilversum.

CREDITS

muziek
o.a. John Luther Adams, Hector Berlioz, Pierre Boulez, Maurice Ravel, Thomas Tallis, Iannis Xenakis
uitvoering
Eva-Maria Westbroek, Anna Calvi, Metropole Orkest (o.l.v. Jules Buckley), Consensus Vocalis, Amsterdam Sinfonietta (o.l.v. Candida Thompson), Radio Filharmonisch Orkest (o.l.v. Tito Ceccherini), Groot Omroepkoor (o.l.v. Daniël Reuss), Slagwerk Den Haag, Multiple Voices
sopraan in Le soleil des eaux
Yeree Suh
presentatie
Andrea van Pol
productie
Holland Festival
in samenwerking met
Het Concertgebouw
Inuksuit wordt mede mogelijk gemaakt door
Tromp Percussion Eindhoven

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR