Dit is een voorstelling uit het archief van Holland Festival
Gun uzelf een zwoele zomeravond buiten en geniet met uw zelf mee genomen picknickmandje te midden van alle andere liefhebbers van een van de all time favorites uit de operawereld: Carmen van Bizet. De bronstige wereld van uitdagende, vrijgevochten zigeunerinnen, stoere militairen en stierenvechters spreekt tot ieders verbeelding. Regisseur Robert Carsen situeert de slotscene over dé femme fatale, die voor haar eigen grillen en provocaties met haar leven moet betalen, in een arena waarin vierhonderd fi guranten schreeuwen om Carmens bloed. In de titelrol maakt de jonge Bulgaarse mezzosopraan Nadia Krasteva haar Amsterdamse debuut bij De Nederlandse Opera. De opera wordt uitgevoerd door het Koninklijk Concertgebouworkest, onder leiding van Marc Albrecht.
Achtergrondinformatie
Een van de grootste successen uit het operarepertoire kreeg bij zijn première slechts een lauwe ontvangst. Zowel de amorele titelheldin als het marginale milieu waarin de handeling gesitueerd is, stuitte bij het publiek op weerstand. Dit veranderde pas toen het werk buiten Frankrijk veel succes oogstte. Met de titelheldin creëerde Bizet een voor de 19de eeuw typische ‘femme fatale’. Toen de aanvankelijke tegenstand van het publiek eenmaal was overwonnen, was het juist het exotische element dat Carmen als zigeunerin personifieerde waaraan dit werk zijn succes dankte. Zigeuners waren de vol verlangen en afschuw bekeken tegenpool van de oerdegelijke 19de eeuwse burgerman. Hun andersoortigheid leek aanlokkelijk; ze vertegenwoordigden de illusie van de grote vrijheid.
Synopsis
I
Micaëla wil haar geliefde, Don José, een bericht van zijn moeder brengen, maar wordt door soldaten belaagd. Vrouwen uit de sigarettenfabriek houden pauze en één van hen, La Carmencita, zingt een ballade. Als zij merkt dat Don José nauwelijks aandacht voor haar heeft, dringt zij zich aan hem op. Wanneer de vrouwen teruggaan naar de fabriek, raakt Carmen bij een vechtpartij betrokken, wordt door Zuniga opgebracht en aan Don José overgedragen. Met een liefdesliedje pakt zij hem volledig in, en Don José laat haar gaan. Daarvoor moet hij nu zelf de cel in.
II
Carmen raakt hevig onder de bekoring van de stierenvechter Escamillo. Aan de smokkelaars heeft zij beloofd Don José voor hun bende te winnen. Carmen probeert hem over te halen. Maar Don José wil niet. Als Zuniga Carmen het hof maakt, vecht Don José met hem uit jaloezie, en de net van hun duistere tocht teruggekeerde smokkelaars houden Zuniga onder schot. Don José beseft dat hij zijn positie in gevaar heeft gebracht en sluit zich noodgedwongen bij de bende aan.
III
In het smokkelaarskamp leest Carmen, wier relatie met Don José op springen staat, haar eigen toekomst in een kaartspel en trekt Schoppenaas, de doodskaart. Micaëla sluipt heimelijk het kamp in, kort daarna gevolgd door Escamillo, die Carmen zoekt. Don José valt Escamillo aan, maar de vechtenden worden gescheiden. Escamillo nodigt iedereen uit voor zijn komende stierengevecht. Micaëla wordt in haar schuilplaats ontdekt, maar Don José voelt voor haar geen liefde meer. Als Micaëla hem vertelt dat zijn moeder stervende is, besluit Don José toch met haar mee te gaan.
IV
Escamillo en Carmen komen aan bij de arena, maar als Carmen hoort dat Don José in de buurt is, gaat zij nog niet naar binnen. Terwijl het stierengevecht gaande is, treffen Carmen en Don José elkaar. Zij weigert bij hem terug te keren; jaloers en verbitterd doodt Don José Carmen.
CREDITS
- uitgevoerd door
- De Nederlandse Opera
- libretto
- Henri Meilhac
- libretto
- Ludovic Halévy
- muziek
- Georges Bizet
- muzikale leiding
- Marc Albrecht
- regie
- Robert Carsen
- decor
- Michael Levine
- kostuums
- Falk Bauer
- licht
- Robert Carsen
- licht
- Peter van Praet
- cast
- Yonghoon Lee
- cast
- Kyle Ketelsen
- cast
- Roberto Accurso
- cast
- Marcel Reijans
- cast
- Nicolas Testé
- cast
- Igor Gnidii
- cast
- Nadia Krasteva
- cast
- Genia Kühmeier
- cast
- Ana James
- cast
- Viktoria Vizin
- orkest
- Koninklijk Concertgebouworkest
- koor
- Koor van De Nederlandse Opera
- coproductie
- De Nederlandse Opera
- instudering
- Martin Wright
- coproductie
- NPS
- coproductie
- Holland Festival