Dit is een voorstelling uit het archief van Holland Festival
"Sommige recensenten vroegen zich af waarmee ik de draak wilde steken: met het publiek, met Gozzi, de operaconventies of mensen die gespeend zijn van gevoel voor humor. Ze hadden het over de spotlustige, provocerende en groteske inslag van de Oranges, terwijl ik alleen maar geprobeerd heb een amusante opera te schrijven." Sergej Prokofjev
Het stuk dat De Nederlandse Opera van Prokofjev tijdens het Holland Festival uitvoert, is gebaseerd op de gelijknamige fabel Lamore delle tre melarance uit 1761 van de Italiaanse schrijver Carlo Gozzi. De karakters zijn ontleend uit de commedia dell’arte, een vorm van geïmproviseerd straattheater met veel absurd verwikkelingen. De Franse regisseur Laurent Pelly en dirigent Stéphane Denève maken met deze opera hun debuut bij De Nederlandse Opera.
In het groteske en tragische sprookjesspel van Prokofjev zijn fantastische en realistische elementen nauw met elkaar verweven. Het verhaal gaat over een prins die aan een dodelijke levensmoeheid lijdt en alleen maar te genezen is door eens heel hard te lachen. Helaas voor hem lacht hij op het verkeerde ogenblik; wanneer de heks Fata Morgana een onverhoedse val maakt. De heks is woedend en vervloekt de prins tot een hartstochtelijke liefde voor drie sinaasappelen. Een onontkoombare zoektocht volgt, waarbij vanzelfsprekend doden vallen. Gelukkig overleeft één prinses de gedaanteverwisseling van sinaasappel naar mens en wordt een grootse bruiloft gevierd.
De Russische componist, pianist en dirigent Sergej Prokofjev (1891–1953) begon piano te spelen toen hij drie jaar oud was. Zijn eerste opera componeerde hij reeds op negenjarige leeftijd. Sergej Prokofjev heeft een bijzonder fantasievolle partituur gemaakt vol geestig commentaar en wilde ritmiek.
Credits
- libretto
- Sergej Prokofjev naar Carlo Gozzi
- (Franse) vertaling
- Sergej Prokofjev en Vera Janacopoulos
- muzikale leiding
- Stéphane Denève
- regie
- Laurent Pelly
- dramaturgie en medewerking regie
- Agathe Mélinand
- decor
- Chantal Thomas
- kostuums
- Laurent Pelly
- licht
- Joël Adam
- orkest
- Rotterdams Philharmonisch Orkest
- koor
- Koor van De Nederlandse Opera
- instudering
- Martin Wright
- productie
- De Nederlandse Opera