Dit is een voorstelling uit het archief van Holland Festival
De titel Landschaft mit entfernten Verwandten (Landschap met verre familieleden) verwijst naar de band tussen deze opera en werken uit de beeldende kunst. Componist Heiner Goebbels denkt daarbij niet alleen aan beeldmotieven (ontleend aan werken van o.a. Lorrain, Turner, Poussin en Vermeer) maar ook aan teksten van de hand van beeldend kunstenaars als Leonardo da Vinci, Michel Foucault en T.S. Elliot. Beeldmotieven en tekst werden beide in het libretto voor deze opera verwerkt. Uit de diversiteit aan culturele uitingen en historische werken creëerde Goebbels nieuwe beelden, die ook in de muziek tot uitdrukking worden gebracht. Muzikale formaties zijn substantiële bestanddelen van de geënsceneerde beelden: een tot leven gewekt orgel, een trommel-orkest en – naast het conventionele instrumentarium van het orkest - ook kleinere bezettingen van uiteenlopende instrumenten, zoals bijvoorbeeld de zink (historische trompet), de cembalo, de tafelgitaar, Chinese fluiten, Iraanse trommels en elektronische samplers. Elektronica zal ook de uitvoering van het koor en de solisten beïnvloeden.
Biografie
Componist en dirigent Heiner Goebbels (1952) behoort tot de meest invloedrijke exponenten van de hedendaagse muziek- en theaterontwikkelingen. Zijn werken worden door orkesten en ensembles over de hele wereld gespeeld. Tenminste acht muziektheaterwerken staan op het repertoire van toonaangevende gezelschappen als Ensemble Modern, Théâtre Vidy, Les Percussions de Strasbourg en Artmobil en zijn uitgevoerd op alle grote internationale festivals. In het Holland Festival was Goebbels al eerder te gast, in 1998 met het theatrale concert Schwarz auf Weiss en in 1999 met Eislermaterial, een eerbetoon aan componist Hans Eisler. Beide werken werden uitgevoerd door Ensemble Modern.
Sinds 1999 is Goebbels professor aan het Instituut voor Toegepast Theateronderzoek, dat verbonden is aan de Justus Liebig Universiteit in Giessen (Duitsland). Goebbels werkt hier aan de koppeling tussen wetenschappelijk onderzoek en de artistieke uitvoeringspraktijk van hedendaagse theater. Daarnaast werkt hij nauw samen met het Centrum voor Media en Interactiviteit (ZMI).
CREDITS
- compositie en regie
- Heiner Goebbels
- dirigent
- Frank Ollu
- licht en toneelbeeld
- Klaus Grünberg
- kostuums
- Florence von Gerkan
- geluidsregie
- Norbert Ommer
- assistentie dirigent
- Stephan Buchberger
- muzikale assistentie
- Hubert Machnik
- uitvoering
- Ensemble Modern en het Deutscher Kammerchor
- solisten
- David Bennent (acteur), Georg Nigl (bariton)
- coproductie
- Grand Théâtre de Genève, Berliner Festspiele, Festspielhaus St. Pölten, Filature Mulhouse en Ensemble Modern. Met steun van de Kultur-Stiftung der Deutschen Bank en de Kulturstiftung des Bundes
- Compositie in opdracht van de Europese Festivalvereniging.