Een kritische blik op de geschiedenis van de Maleisische communistische partij

The Nameless

Ho Tzu Nyen

streaming

inleidingJesse_YTzwart

The Nameless (2014) vormde de aanloop tot het meest recente theaterstuk The Mysterious Lai Teck van Ho Tzu Nyen, filmmaker en beeldend kunstenaar uit Singapore. The Nameless gaat over Lai Teck, leider van de Maleisische Communistische Partij van 1939 tot 1947. De man had meer dan vijftig aliassen en werd uiteindelijk in Thailand vermoord nadat hij was ontmaskerd als driedubbelspion voor de Franse en Britse geheime dienst en de Japanse Kempeitai tijdens de Maleisische bezetting. The Nameless gaat ook over cinema en over acteren. Van alle grote filmculturen ter wereld toont de Hong Kong-cinema misschien wel de meest intense fascinatie voor verdachte personen als spionnen, informanten en verraders. Lai Tecks verhaal over een hoofdpersonage dat regelmatig van gedaante wisselt, wordt dan ook verteld met een aantal heftige fragmenten. Net als in The Name, die elders in het festival te zien is, samplet Ho beelden uit andere films: in dit geval het oeuvre van filmacteur Tony Leung (uit Hong Kong). De geschiedenis van Lai Teck lijkt zo parallel te lopen met het verloop van de carrière van Leung, die opmerkelijk vaak in spionagefilms acteerde.

biografieën

Ho Tzu Nyen (1976, Singapore) maakt films, installaties en theatrale performances, waarbij hij inspiratie vindt in historische en filosofische teksten. Hij behaalt zijn bachelor in Creative Arts

in Melbourne aan het Victorian College of the Arts en zijn Master of Arts in Southeast Asian Studies aan de nationale universiteit van Singapore. Sindsdien werkt en exposeert hij over de hele wereld. Zijn meest recente werken worden bevolkt door figuren die een metamorfose kunnen ondergaan - de weertijger uit One or Several Tigers (2017), de verrader in The Mysterious Lai Teck (2018) – en maken deel uit van een doorlopende project, The Critical Dictionary of Southeast Asia.

 

Solo-exposities van zijn werk waren onder meer te zien in Kunstverein Hamburg (2018), Ming Contemporary Art Museum, Shanghai (2018), Guggenheim Bilbao (2015), DAAD Galerie, Berlijn (2015) en Mori Art Museum, Tokyo (2012). In 2011 vertegenwoordigde hij Singapore op de 54e Biënnale van Venetië. Zijn werk werd gepresenteerd op de 12e Gwangju Biennale (2018), in het Haus der Kulturen der Welt, Berlijn (2017), op de 10e Shanghai Biennale (2014) en de 2e Kochi-Muziris Biennale (2014).

 

Kampnagel, Hamburg (2018), TPAM (2018), Asian Arts Theatre, Gwangju (2015), de Wiener Festwochen (2014), Theater der Welt (2010), het KunstenFestivaldesArts (2018, 2008, 2006) en het Singapore Arts Festival (2019, 2008, 2006) programmeerden zijn theatrale werk en zijn films waren te zien op het Sundance Film Festival in 2012 en de filmfestivals van Berlijn (2015), Cannes (2009), Venetië (2009), Locarno (2011) en Rotterdam (2008, 2010, 2013). Ho ontving een DAAD Scholarship in Berlijn (2014 – 2015) en kreeg de Grand Prize of the Asia Pacific Breweries Foundation (2015).

Meer

CREDITS

The Nameless, 2015
Single Channel HD video, stereo sound, 21min 15sec Courtesy the Artist and Edouard Malingue Gallery