Drie solo´s op pianomuziek van Beethoven

Prometheus Project

Het Nationale Ballet

13:00
streaming

inleidingDiana_YTzwartUit liefde voor de mensheid stal de mythische Prometheus het vuur van de goden en bracht het naar de mens. Choreografen Remi Wörtmeyer, Wubkje Kuindersma en Ernst Meisner maken voor The Prometheus Project ieder een solo rondom verschillende aspecten van deze mythe, op pianomuziek van Ludwig Van Beethoven.

Ter gelegenheid van de 250ste geboortedag van Beethoven zouden de drie choreografen oorspronkelijk de krachten bundelen voor het Beethoven-ballet Die Geschöpfe der Prometheus. Nu de spelregels in de podiumkunsten veranderd zijn, is ook het programma aangepast. De choreografen maken ieder een solo rondom de mythe van Prometheus, op verschillende delen van Beethovens 32 variaties in c-mineur voor piano.

Remi Wörtmeyer: Prometheus’s Vlam
In zijn solo voor danseres Erica Horwood concentreert Remi Wörtmeyer zich op het vuur. Hij licht twee kanten van het element uit: enerzijds warmte en menselijke geborgenheid, anderzijds een vernietigende kracht. Voor dit proces laat hij zich inspireren door Mary Shelley’s roman Frankenstein, dat gebaseerd is op de mythe van Prometheus.

Wubkje Kuindersma: Prometheus
Voor haar solo laat de Nederlandse choreografe Wubkje Kuindersma zich inspireren door het innerlijke vuur dat wij als mensen in ons dragen. De solo wordt gedanst door Timothy van Poucke.

Ernst Meisner: Adelaar
Prometheus wordt door de goden zwaar gestraft voor het stelen van het vuur. Vastgeketend aan een rots wordt hij dagelijks bezocht door een adelaar, die zijn lever opeet. ‘s Nachts groeit zijn lever opnieuw aan, waarna het proces zich herhaalt. In zijn solo voor Sem Sjouke vertrekt Ernst Meisner vanuit het gegeven van deze adelaar.

achtergrondinformatie

De Russische choreograaf George Balanchine zei ooit: ‘Aan Beethoven kan de danskunst zich maar beter niet wagen, zijn muziek valt niet te choreograferen.’ Inmiddels hebben heel wat

choreografen bewezen dat dit, hoewel niet eenvoudig, toch wel degelijk mogelijk is. Dit jaar, waarin we de 250ste geboortedag van de componist vieren, danst Het Nationale Ballet twee meesterwerken en een nieuwe creatie op muziek van Ludwig van Beethoven.

Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner en Remi Wörtmeyer

Beethoven schreef tijdens zijn leven één ballet, Die Geschöpfe des Prometheus, een allegorisch handelingsballet dat hij in 1801 componeerde in opdracht van het Weense Keizerlijke Hof. De muziek was een succes, maar van de choreografie is behalve een korte synopsis – over Prometheus die het vuur van de goden steelt om dat aan twee menselijke gestalten te geven – niets bewaard gebleven. In Beethoven presenteert Het Nationale Ballet de wereldpremière van een nieuwe, meer abstracte vertaling van Die Geschöpfe des Prometheus, gecreëerd door drie jonge choreografen van naam: Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner en Remi Wörtmeyer. Ieder van hen zal een deel van Beethovens ballet voor zijn rekening nemen.

Meer

biografieën

Ludwig van Beethoven wordt met Bach en Mozart beschouwd als een van de allergrootste componisten uit de muziekgeschiedenis. Op elfjarige leeftijd was hij al in staat om bijna het gehele

Das wohltemperierte Klavier van Bach uit zijn hoofd te spelen, en schreef hij zijn eerste composities. Later nam hij in Wenen lessen bij Joseph Haydn en Johann Schenk. Samen met Mozart en Haydn vormde Beethoven de eerste Weense school. Daarnaast is Beethoven de componist die de brug naar de romantiek heeft geslagen: persoonlijk gevoel uitgedrukt in muziek. Rond 1800 openbaarden de eerste tekenen van doofheid zich bij Beethoven. Hij werd een teruggetrokken, achterdochtige man die zijn laatste, toentertijd vaak onbegrepen werken in volledige doofheid componeerde.

Het Nationale Ballet is een van de vaste partners van het Holland Festival. Het heeft zich in de afgelopen 59 jaar ontwikkeld tot een toonaangevend balletgezelschap met een uniek en breed repertoire, een traditie in vernieuwing en dansers die uit de hele wereld afkomstig zijn. Het gezelschap neemt een vooraanstaande plaats in binnen het Nederlandse culturele leven en daarbuiten.  Met 76 dansers in het tableau en de Junior Company als springplank voor jong talent is Het Nationale Ballet veruit het grootste dansgezelschap van ons land. Met het huidige team aan vaste choreografen – onder wie directeur Ted Brandsen, meesterchoreograaf Hans van Manen en artistic associate David Dawson – heeft Het Nationale Ballet enkele van de belangrijkste representanten van eigentijds ballet in zijn gelederen. Sinds 1986 verzorgt het gezelschap jaarlijks omtrent zeventig voorstellingen in zijn vaste thuisbasis, Nationale Opera & Ballet. Daarnaast reist het gezelschap jaarlijks langs de grote theaters van Nederland voor een aantal tourneevoorstellingen en zijn er voorstellingen in het buitenland.

Wubkje Kuindersma is een Nederlandse choreograaf, geboren in Kameroen. Ze studeerde aan de Rotterdamse Dansacademie (Codarts) en danste bij diverse Europese gezelschappen. In 2009 debuteerde ze als choreograaf met Aquasomnia, waarvoor ze een prijs won in de choreografische competitie U30 in Keulen. In 2016 ontving Wubkje de BNG Bank Dance Award voor choreografisch talent en toerde haar stuk Doubleyou met de Dansclick van Korzo door Nederland. Ze choreografeerde voor Danish Dance Theater, Nederlands Dans Theater, Het Nationale Ballet en de Junior Company van HNB, Ballet Dortmund, BalletX, Noverre, National Youth Ballet van John Neumeier’s Hamburg Ballet, Hessische Staatsballett, Beijing Dance Academy. Haar duet Two and Only voor Het Nationale Ballet werd internationaal lovend ontvangen. Dance Magazine nam Wubkje op in hun Top25 to watch - lijst voor 2019.

Ernst Meisner is choreograaf en sinds 2013 ook artistiek coördinator van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Hij danste bij The Royal Ballet en bij Het Nationale Ballet. Al tijdens zijn dansloopbaan begon hij met choreograferen. Zo creëerde hij voor Het Nationale Ballet onder meer Saltarello (2012), And after we were (2012) en de kleutervoorstelling De kleine grote kist (2011). Begin 2013 creëerde hij Study in Six, op muziek van Jude Vaclavik, voor het New York Choreographic Institute, gelieerd aan het New York City Ballet. Tevens maakte hij choreografieën voor dansfilms van Crystal Ballet en voor Bounden, een dansgame/App van GameOven Studios. In 2014 maakte Meisner voor Het Nationale Ballet Axiom of Choice voor het programma Back to Bach en voor het programma Transatlantic creëerde hij in 2016 het duet Merge. Voor de Junior Company maakte hij de afgelopen jaren onder meer Embers (2013), Lollapalooza (2013) en No Time Before Time (2016). Voor Made in Amsterdam creëerde hij in 2017 nieuw werk, In Transit. In 2018 ging Impermanence in première. Sinds september 2018 is Ernst Meisner artistiek leider van de Nationale Balletacademie (NBA).

Australiër Remi Wörtmeyer trad in 2010 als grand sujet in dienst bij Het Nationale Ballet en werd een jaar later bevorderd tot tweede solist. Sinds 2013 is hij eerste solist van het gezelschap. Hij is opgeleid aan de Australian Ballet School en danste aansluitend bij The Australian Ballet in Melbourne en, gedurende een jaar, bij het American Ballet Theatre in New York. Hij is winnaar van de Walter Burke Award (2005) en won zilver tijdens de achtste Asian Pacific International Ballet Competition in 2001. In 2014 ging Homebody, een multidisciplinaire voorstelling van theatergroep ODD Continent, waarvoor Remi de choreografie maakte, in première in de Stadsschouwburg Amsterdam. In 2016 bracht het gezelschap Morning Blossoms uit, waarvoor hij opnieuw de choreografie verzorgde. Sindsdien creëerde hij diverse choreografieën die regelmatig worden uitgevoerd tijdens internationale balletgala’s. Tijdens het Gala (2018) van Het Nationale Ballet ging Remi’s nieuwste creatie You Before Me in première. Ook maakte hij in 2018 een choreografie voor Ballet de Catalunya, geïnspireerd door het werk van Piet Mondriaan. 

Meer

CREDITS

Prometheus Project
----------------
pianist
Michael Mouratch
licht
Bert Dalhuysen
film
Altin Kaftira

Prometheus Project - Eagle
----------------
danser
Sem Sjouke
choreografie
Ernst Meisner
muziek
Ludwig van Beethoven – Theme and Variations 1-6 from 32 Variations in C minor
kostuums & make-up
Ernst Meisner ism. Kostuumatelier Het Nationale Ballet
Prometheus Project - Prometheus’s Vlam
------------
danser
Erica Horwood
choreografie
Remi Wörtmeyer
muziek
Ludwig van Beethoven – Variations 17-21 from 32 Variations in C minor
kostuums & make-up
Tatyana van Walsum

Prometheus Project - Prometheus
------------
danser
Timothy van Poucke
choreografie
Wubkje Kuindersma
muziek
Ludwig van Beethoven – Variations 31 and 32 from 32 Variations in C minor
kostuums & make-up
Wubkje Kuindersma ism. Kostuumatelier Het Nationale Ballet

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR