Exclusieve preview van een unieke muzikale samenwerking

Holland Festival en Koninklijk Theater Carré presenteren

ONE

Sami Yusuf, Amsterdams Andalusisch Orkest, Cappella Amsterdam

videoclip

Sami Yusuf, de wereldwijd succesvolle zanger, componist en muzikant, wordt door media als de BBC en Time Magazine een ‘megaster’ genoemd. Met een sterke voorkeur voor soefimuziek, beheerst hij het hele bereik van diep meditatieve melodieën tot pulserende, energieke ritmes. Zijn composities zijn geïnspireerd op traditionele muziek en mystieke poëzie. De Brit met Azerbeidzjaanse wortels zingt in meerdere talen en verkent verschillende culturen, want: ‘mensen over de hele wereld zijn op zoek naar verbinding en muziek maakt die diepgaande connectie mogelijk.’ Voor het bijzondere project When Paths Meet – gepland voor Holland Festival 2021 – werken Yusuf en zijn vaste musici samen met Cappella Amsterdam en het Amsterdams Andalusisch Orkest. Zij verweven hun eigen tradities in een gezamenlijke viering van muziek die culturele grenzen ontstijgt. Yusuf schrijft geheel nieuwe composities en arrangementen, waarvan één nummer nu als op afstand gerealiseerde wereldpremière te zien en te beluisteren is. De melodie van het nummer ONE, kwam naar eigen zeggen tot Yusuf in een droom. Hij schreef hem op zodra hij wakker werd. 

De productie van ONE was technisch zeer uitdagend, met bijna dertig muzikanten die in aparte studio's optraden. Het nummer opent met Cappella Amsterdam in een uitvoering van een vocale partituur die doet denken aan gregoriaanse zang. Op weg van West-Europa naar de wereld van Andalusië en Noord-Afrika voegt het Amsterdams Andalusisch Orkest zich erbij met klanken van de ney, viool, qanun en percussie, tot de dramatische outro de extatische ervaring bezegelt. 

De Duitse teksten zijn van de 13e-eeuwse christelijke metafysicus en wijsgeer Meister Eckhart. De Arabische teksten zijn van Abu al-Hasan al-Shushtari, de 13e-eeuwse Andalusische mysticus en dichter. De woorden zijn thematisch met elkaar verbonden, beide visionairs spreken over de Eeuwige Ik en over de Eenheid van visie - één zien, één weten, één liefde.

songtekst ONE

Engelse vertaling (vanuit Duits):

The eye through which I see God is the same eye through which God sees me; my eye and God’s eye are one eye, one seeing, one knowing, one love.

Engelse vertaling (vanuit Arabisch):

Annihilated, I then emerged
Living on, but without I,
And who am I, O I, but I?
I drank from the eternal cup of love,
that is neither of this world nor of heaven.
Thus I became peerless in my time
Carrying my banner among one and all.
Mine is a wondrous path, an unsurpassed path.
How great is its radiance and my delight therein.
O you, who are worthy of beauty
If you do not give me your favor freely, I am wretched.
O People of Najd, far be it from you
To cut the ties of hope that bind us.

Copyright of Andante Records

biografie

‘Ik heb altijd een genezende kracht in de muziek ervaren, een kracht die het diepste van onze mensheid kan onthullen. Zo is muziek altijd gezien in de wijsheid-tradities van het verleden: een ontwakende, levensbevestigende essentie.’ – Sami Yusuf


Zijn gedrevenheid om via de kracht van muziek de subtiliteit van de menselijke geest uit te drukken, heeft Sami Yusuf's carrière vanaf het begin richting gegeven. De internationaal bekende Britse componist en muzikant Yusuf (1980) groeide op in Londen en begon als kind zijn muzikale vaardigheden te ontwikkelen. Hij leerde verschillende traditionele Midden-Oosterse instrumenten te bespelen en verkende de tonen en vormen van de muziek die ze voortbrachten. Aan zijn vermogen om zich muzikaal uit te drukken binnen het klassieke Arabische/Perzische maqam-systeem, voegde hij in zijn tienerjaren beheersing van de piano en de viool toe terwijl hij zich in de westerse klassieke muziek verdiepte en er zich in bekwaamde. 

Yusufs genrebepalende eerste album omvatte zowel deze westerse als oosterse elementen die ook in Yusuf zelf aanwezig zijn, en met de uitgave ervan verwierf hij al snel internationale erkenning. In al zijn werken vindt de luisteraar een gemeenschappelijke onderliggende spiritualiteit die voortkomt uit Yusufs overtuiging dat tradities over de hele wereld mooie aspecten zijn van één onderliggende werkelijkheid. In de afgelopen jaren heeft Yusufs muziek weerklank gevonden in de klanken van Andalusië tot India, en zijn teksten weerspiegelen de wijsheid en de schoonheid van mystieke dichters. Met zijn liefde voor zijn Azerbeidjaanse afkomst en zijn Europese opvoeding probeert hij diep uit deze verschillende bronnen te putten om een herbeleving van de traditionele muziek voor een hedendaags publiek te bewerkstelligen. 

Kamerkoor Cappella Amsterdam werd in 1970 opgericht door Jan Boeke en staat sinds 1990 onder de artistieke leiding van chefdirigent Daniel Reuss. Het koor legt zich toe op zowel moderne als op oude muziek, en schenkt speciale aandacht aan werk van Nederlandse componisten, variërend van Jan Pieterszoon Sweelinck tot Louis Andriessen en Ton de Leeuw. Componisten als Robert Heppener en Jan van Vlijmen componeerden speciaal voor het koor.

Cappella Amsterdam levert geregeld bijdragen aan operaproducties, zoals de Stockhausen-cyclus aus LICHT tijdens het Holland Festival 2019, Stockhausens SONNTAG aus LICHT bij de Opera van Keulen (2011) en Wolfgang Rihms Dionysos tijdens het Holland Festival 2010. Ook vervulde Cappella Amsterdam een belangrijke rol in de Nono-trilogie tijdens het Holland Festival 2014. Naast hechte samenwerkingen met Nederlandse topensembles en -orkesten, zoals het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Koninklijk Concertgebouworkest en Asko|Schönberg, werkt Cappella Amsterdam met vooraanstaande internationale gezelschappen als de Akademie für Alte Musik Berlin, het RIAS Kammerchor, Ensemble Musikfabrik, Il Gardellino en het Ests Philharmonisch Kamerkoor.

In 2010 werd het koor genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst en voor de Edison Klassiek Publieksprijs. Een opname (2010) van Frank Martins Golgotha werd genomineerd voor een Grammy. Een cd (2012) met koorwerken van Leoš Janáček en de opname (2016) van Arvo Pärts Kanon Pokajanen werden beide bekroond met een Edison Klassiek.

In 2018 ontving Cappella Amsterdam de Klassieke Muziekprijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties voor hun uitvoering van Brahms’ Ein deutsches Requiem met het Orkest van de Achttiende Eeuw.

Het Amsterdams Andalusisch Orkest, opgericht in 2011, speelt verschillende muziekvormen uit een gebied dat zich uitstrekt van Granada tot Bagdad. Het repertoire omvat diverse tijdsperioden en stijlen. Centraal staat de Arabo-Andalusische muziek die zich in de middeleeuwen ontwikkelde op het Iberische schiereiland. Deze was tot de Reconquista in 1492 onderdeel van een kalifaat waarin cultuur en wetenschap een hoge vlucht namen. Daarnaast speelt het AAO mystieke Oosterse muziek, improvisatiemuziek uit de Arabische wereld, en de meer volkse muziek uit de Maghreb.

Binnen het Arabo-Andalusische repertoire richt het AAO zich op drie genres. De traditionele, klassieke tarab. De chaabi andalusi richt zich op muzikale crossovers en volksmuziek met invloeden van het Arabo-Andalusische repertoire. De sufi andalusi vertegenwoordigt de mystieke kant van de muziek, met gezongen improvisaties die in zawiyas (heilige graftombes) van meester op leerling worden overdragen. Naast deze repertoires staat het AAO met andere Andalusisch georiënteerde genres op het podium, zoals de malhoun en de flamenco, en specialiseert het zich op de Oosterse sharqi muziek. In de Tribute serie eert het AAO grootheden uit het verleden als Oum Kalthoum, Abdelhalim Hafez en Mohamed Abdelwahab.

Ook presenteert het eigentijdse ontwikkelingen en composities. Behalve musiceren legt het orkest zich toe op educatie, en organiseert het exposities en het Ud festival. In theatervoorstellingen presenteert het AAO muziek en cultuur uit het gebied waar het genre ontstaan is. Daarin spelen verhalen een belangrijke rol. Het orkest heeft meermalen opgetreden in het Holland Festival opgetreden, in 2018 met een programma rond een mystieke soefitraditie uitgevoerd door vrouwen.

Meer

CREDITS

compositie en muzikale leiding
Sami Yusuf
idee en opdracht
Holland Festival
Duitse tekst
Meister Eckhart
Arabische tekst
Abu al-Hasan al-Shushtari
Een samenwerking tussen Sami Yusuf, Cappella Amsterdam & Amsterdam Andalusian Orchestra
UITVOERENDEN
--------------
Sami Yusuf Team
Sami Yusuf, (zang, piano & tonbak)
Ömer Avci (bendir),
Eyüpcan Açikpazu (ney),
Selim Boyaci (oed),
Onur Cicin (quanun),
Seyed Ali Jaberi (tanbour),
Seyyed Mohammad Jaberi (daf),
Seyyed Pourya Jaberi (bendir),
Kutay Ozcan (baglama),
Mahyar Toreihi (santoer)
Amsterdam Andalusian Orchestra
Abderrahim Semlali (Muzikale leiding AAO, viool en zang),
Mohamed Mokhlis (Viool & zang),
Jaafar Loughmani (Viool),
Yassir Bouselem (Altviool),
Ahmed El Maai (Kanun, Rabab en zang),
Daniel van Huffelen (Contrabas),
Ruven Ruppik & Ahmed Khaili (Percussie),
Mohamed Chairi & Abdellatif Lghali (Zang),
Mohamed Aadroun (Regie)
Cappella Amsterdam
Aldona Bartnik & Elma Dekker (Sopraan),
Sabine van der Heijden & Inga Schneider (Alt),
Jon Etxabe Arzuaga & Diederik Rooker (Tenor),
Jan Douwes & Nathan Tax (Bas)
ADVIES
--------------
Duitse taal
Marion Höchstötter
Arabische taal
Elouafi Mohammed
Advies
Katherine O’Brien
Vertaling Engels (vanuit Arabisch)
Dr. Yousef Casewit & Saad Ansari
Vertaling Engels (vanuit Duits)
Katherine O’Brien
Uitvoerend producenten
Holland Festival, Sami Yusuf
Opname techniek
Arjan van Asselt, Omer Avci, Vishnu Rajan
Mixed & Mastered door
Vishnu Rajan @ Andante Studios
Videomontage & postproductie
Omar Al-Balushi @ Andante Studios
Gefilmd door
Aps Bakkali & Jeffry Bakker for AAO and Capella Amsterdam
Sami Yusuf Management
Clover Management Limited
Grafisch ontwerp & artwork
Mahdi Jahangir
Gepubliceerd door Andante Records & beheerd door Fairwood Music (UK) Ltd wereldwijd.
© 2020, Andante Records

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR