How can I
recognize
you?

een portret

Bill T. Jones

Your browser is outdated

Toen mij werd gevraagd om een portret te schrijven over Bill T. Jones, vroeg ik me af: hoe kan ik in zo'n kort tijdsbestek een virtueel portret maken van iemand met zo'n complex oeuvre, over wie al zo veel is geschreven?

Nu deze dystopische lente ons wereldwijd – allemaal op ons eigen manier – verdrietig en geïsoleerd doet voelen, brengt het stellen van de wezensvraag 'Hoe kan ik?´ ons in gedachten vol verlangen in gesprek met anderen. Anderen – levenden en doden – die ons inspireren, de weg wijzen, gek maken en gezelschap houden. Op die manier komen bondgenoten samen, zodat we kunnen blijven denken, scheppen, woedend zijn, rouwen, hopen, aangedaan zijn en voorwaarts bewegen.

Another Conversation – aangezien dat de dynamische modus operandi is waarmee Jones vanaf het prilste begin van zijn carrière de wereld tegemoet treedt: in gesprek. Je zou in dit geval ´gesprek´ ook kunnen vervangen met ´bewogen actie´, aangezien Jones zichzelf en zijn gesprekspartners in iedere uitwisseling ondervraagt en uitdaagt. of dat nu toevallig is of gepland zoals in Bill Chats, en of het om nieuw werk gaat, of om zijn oog voor samenstelling. Er is altijd een avontuurlijke beweging van punt a naar punt nieuw.

Jean-Luc Nancy schrijft: een portret hangt tussen twee extremen: enerzijds neigt het naar gelijkenis en anderzijds naar vreemdheid. Enerzijds identificeert het, anderzijds distantieert het. De eerste kant is die van nabijheid, herkenning, beschrijving en illusie; de tweede is die van distantie, ondervraging, suggestiviteit en ontmoeting. Je zou kunnen zeggen dat aanwezigheid de gedeelde grens is van twee extremen.

Dit is een poging in grote lijnen een representatief beeld te vangen van een persoon die altijd in beweging is. Uiteindelijk zal zijn werk die aanwezigheid verwoorden en zijn.

Een associatief portret, gedocumenteerd, niet afgerond, vol hiaten en verwachtingen. Ik had jou in gedachten, jij die misschien nooit een theater bent binnengewandeld waar de Bill T. Jones/Arnie Zane Company optrad. En jij, zeer bekend met het werk van dit gezelschap, die nostalgisch vraagt: ´Weet je nog?´ Een schetsboek voor ons allemaal terwijl we onze terugkeer in de magie van het theater afwachten om samen te kunnen dromen. Een houvast tot we elkaar weer treffen.

Tot dan!

Alessandra

--

Alessandra Nicifero is een Italiaans onafhankelijk schrijver over dans, en vertaler, en woont en werkt in New York. Ze publiceerde onder andere een boek over Bill T. Jones in het Italiaans (Epos, 2010) en Choreographing Discourses ed. vol with Mark Franko (Routledge, 2018).