Gesprek met de Marokkaans-Nederlandse zangeres en songwriter
Karima el Filali en journalist Kim Schoof

De Groene:
Glory & Tears

Stephan Sanders

podcast
07:00

Een wervelend feestje, waarin oude Arabische B-films, traditionele Arabische zang, en electrobeats de hoofdrol spelen. ’L’esprit electro’ zoals de Frans-Libanese perfomer Rayess Bek en videokunstenaar Randa Mirza er liefdevol over zeggen. Een ode aan het vrijmoedige Beiroet van vóór de burgeroorlog: en een muzikaal en visueel pleidooi voor blijvend kosmopolitisme.

biografieën

Rayess Bek (1979, Nabatieh, Libanon) is de naam waaronder Wael Koudaih opereert. Nadat hij afgestudeerd was in toegepaste kunst aan de Academie Libanaise des Beaux Arts rondde hij zijn studies

in Parijs af aan de Ecole Nationale Superieure des Arts Deco met onderzoek naar interactiviteit, en een master aan de Université Paris8 waarvoor hij onderzoek deed op het terrein van eigentijdse kunst en nieuwe media. Koudaih begon met rappen toen hij vijftien was. Drie jaar later richtte hij met een vriend de hiphopgroep Aks’ser op. Als een van de weinigen rapte hij, behalve in het Frans, toen al in het Arabisch. In 2002 begon hij een solo-carrière. Hij groeide uit tot een van de belangrijkste Arabische vertegenwoordigers van hiphop en urban muziek. In zijn muziek maakt hij in toenemende mate gebruik van instrumenten uit het Midden-Oosten, zowel in samples als live gespeeld. Die combineert hij met elektronisch slagwerk.

In 2012 trekt hij aandacht met ‘Goodbye Schlöndorff’, een audiovisuele performance met fragmenten uit zowel ‘Die Fälschung’ die de Duitse filmer in Libanon opgenomen had, als uit de making-of van die film. De soundtrack bestaat grotendeels uit cassette-post die zijn familieleden tijdens de Libanese burgeroorlog vanuit Libanon naar Parijs gestuurd hadden. In 2015 werkt hij voor het eerst samen met fotografe Randa Mirza in Love and Revenge, waarin ze oude Arabische populaire cinema en muziek nieuw leven inblazen door ze in een vorm te gieten die aansluit bij productietechnieken die gebruikelijk zijn in moderne popmuziek.

Randa Mirza (1978, Beiroet, Libanon) werkt voornamelijk met fotografie en video. Ze haalde een bachelor in beeldende kunst aan de Université Paris8 en een master in massacommunicatie aan de Academie Libanaise des Beaux Arts. Belangrijke thema’s in haar werk zijn de verwoestende burgeroorlog in Libanon, die van 1975 tot 1990 woedde, en de gevolgen van dat conflict; de ongelijkheid tussen man en vrouw; de rol van de vrouw in de Arabische wereld; en de situatie in het Midden-Oosten. In haar werk stelt Mirza de functie van beelden ter discussie. Daarbij maakt ze zowel gebruik van beelden uit de dagelijkse werkelijkheid, als van nostalgische voorstellingen van een geïdealiseerd Arabisch verleden.

“Als je de symbolisch, sociaal en politiek geladen beeldentaal in films analyseert, krijg je zicht op de waarden en normen van de periode waarin ze gemaakt zijn. Ik richt me vooral op de manier waarop geslacht en oriëntalisme uitgebeeld worden. Ik ondermijn de betekenis door te laten zien hoe die beelden tot stand gekomen zijn.” Ze manipuleert die beelden om onderliggende tegenstellingen aan het licht te brengen die in alle beelden besloten liggen, in het grensgebied tussen realiteit en fictie. In optredens bewerkt ze foto’s en films live. Voor haar werk heeft Mirza diverse prijzen ontvangen, waaronder de gouden medaille van Jeux de la Francophonie in 2005 en de NO LIMIT prijs van Les Rencontres Photographiques d’Arles in 2006. In 2013 was ze een van de winnaars van de Maison Blanche prijs van het Festival de la Photographie Marseille. Haar werk is onder meer te zien geweest in Witte de With en het Zentrum für Kunst und Medien in Karlsruhe.

 

 

Meer

Stephan Sanders ( Haarlem, 1961) is een Nederlandse schrijver, journalist, columnist en presentator. 

Hij studeerde Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam, was lang werkzaam als redacteur van de Groene Amsterdammer, en doceerde aan de UvA, the University of Minnesota (USA), the University of Iowa (USA) en de Rijksuniversiteit van Groningen.

Sanders presenteerde radio- en televisieprogramma’s voor verschillende omroepen (VPRO, KRO, Human, NOS/NTR) waaronder Het Blauwe Licht (met Anil Ramdas) en Met het Oog op Morgen. Als columnist werkte hij onder meer voor Vrij Nederland, de Volkskrant, en Trouw. Enkele van zijn boektitels zijn: Ai, Jamaica (verhalen), Buitenwacht (essays) en Iets meer dan een seizoen (memoires).

Meer

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR