Concert in de geest van Frans Brüggen

Bitter/Sweet

Lucie Horsch,
Orkest van de Achttiende Eeuw, Cappella Amsterdam

video- audioregistratie

inleidingDiana_YTzwartBitterSweetProgram_NLDirigent en blokfluiticoon Frans Brüggen (1934-2014) veranderde het imago van de blokfluit voorgoed, en inspireerde vele blok­fluitisten en blokfluitensembles in Nederland en daarbuiten. Ook was hij oprichter van het Orkest van de Achttiende Eeuw, waarmee hij aan de wieg stond van de authentieke uitvoeringspraktijk. Desondanks hield Brüggen ook erg van nieuwe muziek. Zo schreef zijn goede vriend en vooraanstaand componist Louis Andriessen verschillende werken speciaal voor hem. Zijn eigen orkest brengt nu een concert waarin die liefde voor zowel oud en nieuw is te horen. Het wordt daarbij versterkt door Cappella Amsterdam en de getalenteerde blokfluitist Lucie Horsch, die tijdens dit concert de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs kreeg uitgereikt. Het programma werd speciaal ten behoeve van de registratie in beeld en geluid live uitgevoerd – door de huidige omstandig­heden helaas voor een vrijwel lege zaal. 

Op het programma staat geijkt Brüggen-repertoire, zoals zijn eigenhandige interpretatie van het Fluitconcert in D-groot dat Bach eigenlijk nooit schreef, maar dat is samengesteld uit andere Bach-werken, en Sweet, een geanimeerde blokfluitsolo die Andriessen voor Brüggen schreef. Cappella Amsterdam zal onder meer het ontroerende Nymphes des bois van Josquin des Prez ten gehore brengen, geschreven ter nagedachtenis aan een muzikale vriend. Van Louis Andriessen klinken naast Sweet ook nog de zelden uitgevoerde composities Un beau baiser en Sarabande uit ...miserere....

programma

Orkest van de 18e Eeuw:

Ricercare a 6 voci (1747)
uit Musicalisches Opfer
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
arrangement Wim ten Have

Pavane
Samuel Scheidt (1587-1654)

Sarabande
uit …miserere… (2007) 
Louis Andriessen (1939)

Lucie Horsch solo:

Sweet (1964)
Louis Andriessen (1939)
opgedragen aan Frans Brüggen

Uitreiking Nederlandse Muziekprijs aan Lucie Horsch:
-Welkomstwoord Emily Ansenk, directeur Holland Festival
-Toespraak Ingrid van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
-Dankwoord Lucie Horsch

Cappella Amsterdam:

Un beau baiser (1980)
uit de opera George Sand
Louis Andriessen (1939)

Nymphes des bois. Deploration sur la mort de Ockeghem (1497)
Josquin des Prez (ca. 1450-1521)

Deficiat in dolore vita mea
Orlando di Lasso (1532-1594)

Abendlied (1855)
Joseph Rheinberger (1839-1901)

Lucie Horsch & Orkest van de 18e Eeuw:

Concerto in D-groot
voor fluit en strijkers
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
arrangement (1981) Frans Brüggen (1934-2014) naar BWV 49, 169 en 105

biografieën

Het Orkest van de Achttiende Eeuw is een Nederlands orkest dat bestaat uit vijftig topmusici, allen gespecialiseerd in achttiende-eeuwse en vroeg-negentiende-eeuwse muziek. Het gezelschap werd

in 1981 opgericht door dirigent en blokfluitist Frans Brüggen en violiste Lucy van Dael. In zijn huidige vorm bestaat het Orkest van de Achttiende Eeuw uit een kleine zestig musici, afkomstig van over de hele wereld. Allen spelen op historische instrumenten of hedendaagse kopieën ervan. Qua opzet en grootte benadert het orkest de ruimer bezette orkesten, zoals die in de achttiende en negentiende eeuw bestonden in muziekcentra als Londen, Parijs en Wenen. Het orkest legt zich vooral toe op muziek van componisten als Bach, Rameau, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert en tijdgenoten.

Sinds 2011 realiseerde het Orkest van de Achttiende Eeuw diverse semi-scenische operaproducties. Zo bracht het onder meer Mozarts Don Giovanni, Le nozze di Figaro, Così fan tutte en La Clemenza di Tito op de planken, evenals Beethovens Fidelio. Het orkest is veelvuldig op tournee en maakte een groot aantal cd-opnamen bij zowel Philips Classics als Glossa. Voor verschillende opnamen ontving het orkest internationale prijzen. In 2010 kreeg het Orkest van de Achttiende Eeuw de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs uitgereikt. In 2018 ontving het gezelschap de Klassieke Muziekprijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties voor hun uitvoering van Brahms’ Ein deutsches Requiem met Cappella Amsterdam. Sinds het overlijden van Frans Brüggen in augustus 2014 blijft het Orkest van de Achttiende Eeuw de traditie trouw om vijf projecten per jaar te doen met diverse gastdirigenten, zoals Kenneth Montgomery, Ed Spanjaard en Jonathan Darlington.

Lucie Horsch (1999) groeide op in een muzikale familie en kreeg vanaf haar vijfde blokfluitles. In 2009 verwierf ze nationale bekendheid met een tv-optreden tijdens het AVRO Kinderprinsengrachtconcert. Twee jaar later begon ze haar studie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Walter van Hauwe. Daarnaast studeerde zij piano bij Jan Wijn. In 2013 werd Horsch na een live tv-optreden bij De Avond van de Jonge Musicus verkozen om Nederland te vertegenwoordigen tijdens de finale van Eurovision Young Musician in Keulen. Ook soleerde zij met het Nederlands Blazersensemble tijdens het officiële afscheid van koningin Beatrix in Ahoy. In 2016 won Horsch de prestigieuze Concertgebouw Young Talent Award.

Horsch heeft een exclusief platencontract bij Decca Classics, waar in 2016 haar debuut-cd met werken van Vivaldi verscheen. Voor deze opname ontving Horsch de Edison Klassiek in de categorie Het debuut. In februari 2019 verscheen haar tweede album, Baroque Journey, opgenomen in samenwerking met de Franse luitist Thomas Dunford (tevens haar duopartner) en de Academy of Ancient Music. Dit album werd bekroond met een Opus Klassik Award.

Lucie Horsch heeft samengewerkt met onder meer het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Residentie Orkest en het Gelders Orkest. Ook heeft ze opgetreden met het Los Angeles Chamber Orchestra, het Staatsorchester Kassel en de Hongkong Philharmonic Orchestra. Horsch was te horen op het Festival Oude Muziek, het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht, het Grachtenfestival in Amsterdam, het Internationaal Kamermuziek Festival Schiermonnikoog en verder op het Budapest Spring Festival en de Festspiele MecklenburgVorpommern.

Horsch speelt op blokfluiten gebouwd door Seiji Hirao, Frederick Morgan, Stephan Blezinger en Jacqueline Sorel, mede dankzij de steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Kamerkoor Cappella Amsterdam werd in 1970 opgericht door Jan Boeke en staat sinds 1990 onder de artistieke leiding van chefdirigent Daniel Reuss. Het koor legt zich toe op zowel moderne als op oude muziek, en schenkt speciale aandacht aan werk van Nederlandse componisten, variërend van Jan Pieterszoon Sweelinck tot Louis Andriessen en Ton de Leeuw. Componisten als Robert Heppener en Jan van Vlijmen componeerden speciaal voor het koor. Cappella Amsterdam levert geregeld bijdragen aan operaproducties, zoals de Stockhausen-cyclus aus LICHT tijdens het Holland Festival 2019, Stockhausens SONNTAG aus LICHT bij de Opera van Keulen (2011) en Wolfgang Rihms Dionysos tijdens het Holland Festival 2010.

Ook vervulde Cappella Amsterdam een belangrijke rol in de Nono-trilogie tijdens het Holland Festival 2014. Naast hechte samenwerkingen met Nederlandse topensembles en -orkesten, zoals het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Koninklijk Concertgebouworkest en Asko|Schönberg, werkt Cappella Amsterdam met vooraanstaande internationale gezelschappen als de Akademie für Alte Musik Berlin, het RIAS Kammerchor, Ensemble Musikfabrik, Il Gardellino en het Ests Philharmonisch Kamerkoor. In 2010 werd het koor genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst en voor de Edison Klassiek Publieksprijs. Een opname (2010) van Frank Martins Golgotha werd genomineerd voor een Grammy. Een cd (2012) met koorwerken van Leoš Janáček en de opname (2016) van Arvo Pärts Kanon Pokajanen werden beide bekroond met een Edison Klassiek.

In 2018 ontving Cappella Amsterdam de Klassieke Muziekprijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties voor hun uitvoering van Brahms’ Ein deutsches Requiem met het Orkest van de Achttiende Eeuw.

Meer

CREDITS

muziek
Louis Andriessen
Johann Sebastian Bach
Josquin Desprez
Orlando di Lasso
Joseph Reinberger
Samuel Scheidt
blokfluit
Lucie Horsch
uitvoering
Orkest van de Achttiende Eeuw, Cappella Amsterdam
registratie
------------
video
Albert Brüggen, Job Brüggen
geluid
NTR (Arjan van Asselt, Myrthe van Dijk, Casper Lucas)

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR