Dit is een voorstelling uit het archief van Holland Festival
De personages die in dit ballet ten tonele worden gevoerd komen uit een wereld zoals die wordt beschreven in het werk van Samuel Beckett. Omhuld door klei bevindt een spookachtige mensenmassa zich in een uitzichtloze situatie waarbij de communicatie wordt gereduceerd tot het uiten van de meest elementaire behoeften, seks en eten. De enige reden dat de groep bij elkaar blijft is een overweldigende angst voor de eenzaamheid. De beelden die hierbij worden opgeroepen zijn har den wreed maar toch draaglijk dankzij een onmiskenbare humor en tederheid.
Maguy Marin begon als achtjarige met haar dansopleiding aan het conservatorium van Toulouse. Later studeerde zij aan de Mudra-school in Brussel en was zij medeoprichtster van de groep Chanda, geleid door Micha van Hoecke. Daarna werd zij door Maurice Béjart gevraagd voor het Ballet van de XXe Eeuw, waarvoor zij in 1976 op uitnodiging van Béjart het ballet ‘Yu-Ku-Ri’ maakte. Mocht zij geruime tijd onder invloed van choreografen als Pina Bausch en Maurice Bejart hebben gestaan, tegenwoordig kenmerken haar balletten zich door een uitgesproken eigen taal: gewelddadig, hard en rauw maar nooit verstoken van tederheid.
CREDITS
- uitvoering
- Compagnie Maguy Marin
- choreografie
- Maguy Marin
- muziek
- Franz Schubert, Gavin Bryars, Carnaval de Binche
- kostuums
- Louise Marin
- licht
- Pierre Colomer
- dans
- Helena Berthelius, Française Leick, Fréderique Cornet, Yann Gerbron de Graval, Christiane Glik, Michel Lecoq, Jean-Marie Rase ouJean Vinclair, Anna Rodriguez, Adolfo Vargas, Karine Vyncke ou Catherine Polo