Dit is een voorstelling uit het archief van Holland Festival
Dit programma is een soort spectacle coupé met muziek uit de tijd van de Pilgrims tot aan Charles Ives, de eerste zogenaamde visionary. Er zijn werken van de Nederlandse immigranten Peter, het hoofd van de Amerikaanse hernhuttersschool, en vader en zoon Van Hagen, die 30 jaar lang het muziekleven van New York beheersten.
Carr is vertegenwoordigd met een battle piece, een battaglia, een echt strijdstuk waarin een Amerikaanse overwinning in een historische zeeslag wordt beschreven; de instrumentatie is van Yvar Mikhashoff.
Het stuk Tower of Babel is van Anthony Philip Heinrich, die bekend was als de ‘Beethoven of Kentucky’ en over zijn excentrieke muziek zelf zegt hij dat zij vol zit met ‘strange ideal somersets and caprichos’.
De titel is een woordspeling op de Nederlandse nederzetting New Amsterdam, nu New York geheten, ook wel ‘Dutch Babel’ genoemd.
Verder werken van o.a. Farwell, Griffes, Joplin en Ives. Farwell was de eerste die de muziek van de Amerikaanse indianen in zijn componeren verwerkte, Griffes was een impressionist en oriëntalist, terwijl Joplin en Ives vanuit de Europese tradities diversie typische Amerikaanse elementen introduceerden, waardoor die eigenaardige Amerikaanse sound ontstaat.
Programma
Anoniem – Low Dutch Tune
John Frederic Peter – Kwintet nr. 6
Anoniem – Dutch Reveille
Peter Albrecht van Hagen – Adams and Washington
G.K. Jackson – Dirge and Dead March
Peter Albrecht van Hagen – Anna
Benjamin Carr – The Seige of Tripoli
Anthony Philip Heinrich – Tower of Babel
Arthur Farwell – Dawn, Fantasy on Indian Themes
Charles Ives – Holiday Quickstep
Charles Griffes – Sketch on Indian Themes
Charles Ives – Halloween/Country Band March
Scott Joplin – Ragtime Dance
Credits
- muziek
- John Frederic Peter, Peter Albrecht van Hagen, G.K. Jackson, Benjamin Carr, Anthony Philip Heinrich, Arthur Farwell, Charles Ives, Scott Joplin
- dirigent
- Daniel Shulman
- uitvoering
- The CalArts Twentieth-Century Players