Ong Keng Sen

Profiel

School of the Arts intercultureel theater te studeren. In 1994 startte hij The Flying Circus Project, een broedplek die traditionele en eigentijdse kunsten samenbrengt uit verschillende disciplines: theater, muziek, dans, video, beeldende kunst, documentaire film en ritueel. Vandaar uit richtte hij het Arts Network Asia op, waarin kunstenaars en activisten uit heel Azië samenwerken. Daarnaast is Ong Keng Sen directeur van TheatreWorks, een internationaal gezelschap in Singapore dat zich bezighoudt met de vraag hoe een Aziatische identiteit zich verhoudt tot de ontwikkelingen in de 21e eeuw. Van 2013 tot 2017 stichtte en bestuurde hij het nieuwe, onafhankelijke Singapore International Festival of Arts. Van 2012 tot 2015 was Ong lid van de jury van de Prins Claus Prijs. In Ongs visie overstijgt theater de grenzen tussen culturen en disciplines. Bovendien wil hij in zijn hedendaagse producties de kloof overbruggen tussen heden en verleden. Dat doet hij onder meer door diverse, wereldwijde tradities met elkaar te verweven. Hij keert zich tegen het idee van een authentieke, pure cultuur en verkiest de dynamische vermenging die de geschiedenis tekent. In zijn werk wil hij juist uitdrukking geven aan de veelheid aan perspectieven en de kruisbestuivingen die eigen zijn aan deze tijd. Daarnaast is ‘gender bending’ vaak een element in zijn stukken. Zo was de hoofdrolspeler in zijn bewerking van Shakespeares Richard III een Japanse acteur die in kabuki-theater vrouwenrollen speelt. Ahn Sook-sun (Namwon, 1949) werd in 1997 in Korea gelauwerd tot 'levend cultureel erfgoed' vanwege haar buitenewone talent als muzikant. Zij wordt beschouwd als een van de meest vooraanstaande vertegenwoordigers van pansori. Pansori werd in 2003 opgenomen in de wereldlijst van immaterieel erfgoed van Unesco. Van de twaalf oorspronkelijke pansori-stukken in het genre zijn er vijf in hun geheel overgebleven. Als die in hun volledigheid worden uitgevoerd, kan elke afzonderlijke vertelling meerdere uren in beslag nemen. Ahn Sook Sun heeft de vijf complete stukken geleerd van meesters bij wie ze in de leer ging. Daarnaast is ze een volleerd bespeler van de kayageum, een twaalfsnarige citer. Ze speelt een leidende rol in het National Gugak Centre, de Koreaanse instelling voor traditionele muziek. Ze treedt over de hele wereld op, met dat ensemble en als pansorizangeres.  Jung Jae Il (Seoel, 1982) beweegt zich als musicus en componist in veel genres, van filmmuziek tot lounge jazz, van K-pop tot improvisatie. Hij heeft diverse cd’s op zijn naam staan. In 2016 stond Jung Jae Il in het Montreux Jazz Festival als gitarist en pianist in een optreden met de Koreaanse zanger Han Seung Seok. Hij schreef de muziek bij de film Okja (2017). In eigen land wordt hij geroemd om zijn diepgaande kennis van zowel westerse klassieke muziek als Koreaanse traditionele muziek. Het National Theater of Korea is een schouwburg in Seoel, opgericht in 1950. Het theater heeft een aantal vaste bespelers, waaronder de National Dance Company of Korea, het National Orchestra of Korea en de National Changgeuk Company of Korea, dat veel populair repertoire speelt, waaronder Trojan Women. Vanaf de oprichting in 1962 speelt de National Changgeuk Company of Korea changgeuk, traditionele Koreaanse opera. ‘Chang’ betekent pansori en ‘geuk’ betekent drama in het Koreaans. Pansori is een Koreaanse orale traditie; een zanger en een drummer vertellen muzikale verhalen. Changgeuk die gebaseerd is op pansori verdeelt de pansori over meerdere rollen, gespeeld door verschillende zangers. Het National Theater of Korea is toonaangevend in het land op het gebied van de podiumkunsten. Het streeft naar manieren om de Koreaanse traditionele kunstvormen een eigentijdse vorm te geven.