Nik Bärtsch

Profiel

Verder speelde ze bij het London Improvisers Orchestra en werkte ze samen met Damon Albarn (bekend van Blur, Gorillaz) in het collectief Africa Express. Na een bachelor klassiek hobo te hebben afgerond verhuisde Van Gangelen in 2012 naar Londen om daar de tweejarige Master in Leadership te volgen aan de Guildhall School for Music and Drama. Deze master richt zich op het onderzoeken van artistieke en creatieve processen. In de zomer van 2014 studeerde zij daar af met een compositie voor ‘deconstructed oboe’, een project dat door de jury als een ‘exceptionally beautiful idea’ werd bestempeld. Dit was het startpunt van haar internationale carrière als experimenteel en improviserend hoboïste. Van Gangelen gaat tot het uiterste om een breed palet aan nieuwe muzikale expressievormen te gebruiken met behulp van onconventionele speeltechnieken en elektronica. Met de ondersteuning van een ontwikkelbudget toegekend door het Amsterdam Fonds voor de Kunst volgt ze op het moment compositielessen bij Martin Fondse en improvisatielessen bij Markus Stockhausen.  Al tijdens zijn studie won ­­fagottist Bram van Sambeek (1980) eerste prijzen op het Prinses Christina Concours en de Nationale Finale van de Stichting Jong Muziektalent Nederland. In 2009 won hij als eerste fagottist de Nederlands Muziekprijs, de hoogste staatsonderscheiding die aan een musicus kan worden toegekend. In 2011 won hij een Borletti Buitoni Trust Award. Van 2002 tot 2011 was Van Sambeek solo-fagottist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ook gaf hij in die hoedanigheid regelmatig gastoptredens bij het London Symphony Orchestra en het Mahler Chamber Orchestra. Sinds 2011 richt Van Sambeek zich op een carrière als solist en kamermusicus. Als solist nam hij de cd’s Bassoon Concertos (2009) en Bassoon-Kaleidoscope (2012) op bij Brilliant Classics. Onlangs heeft Van Sambeek op het label BIS fagotconcerten van de hedendaagse Finse componisten Sebastian Fagerlund en Kalevi Aho opgenomen. Van Sambeek heeft een uiterst breed repertoire en slaagt erin om met zijn uitzonderlijke techniek en een aansprekende podiumpersoonlijkheid een breed publiek te bereiken. Daarom werd hij in 2015 uitgeroepen tot ambassadeur van de mede door het Holland Festival gelanceerde campagne Red de Fagot. Tevens is hij artistiek leider van het Liquid Music Festival wat in 2017 in Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam wordt georganiseerd. Aart Strootman (1987) is samen met percussionist Arnold Marinissen artistiek leider van F.C. Jongbloed, een ensemble voor hedendaagse muziek dat werk van Nederlandse compositiestudenten in première brengt naast repertoire uit de recente muziekgeschiedenis. Met Bram Stadhouders vormt Strootman een vast gitaarduo. Het tweetal speelt muziek die laveert tussen geïmproviseerde muziek en minimal music. In 2012 richtte hij tevens de minimal-chamber-metal band TEMKO op. Ook speelt hij bij s t a r g a z e, Lunatree en Ensemble Klang. In 2012 kreeg Strootman de Brandstof Talent Award uitgereikt door het Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur. In 2014 werd hem door het Nederlands Fonds voor de Podiumkunsten de Nieuwe Makers subsidie toegekend. Met deze financiële ondersteuning volgt hij masterclasses compositie bij Nik Bärtsch in Zürich, Steven Mackey aan Princeton University en Georg Friedrich Haas aan Columbia University. Strootman soleerde met de Britten Sinfonia, het Radio Symfonie Orkest van de Hessische Rundfunk en het New York Philharmonic Orchestra. Als componist is Aart werkzaam voor theatercollectief EELT. Ook schreef hij muziek voor ensemble F.C. Jongbloed, het DissonArt ensemble, TEMKO en tal van solisten.  Ernst Glerum (1955) studeerde contrabas aan het Sweelinck Conservatorium bij Henk Guldemond. Hij maakte deel uit van het ASKO Ensemble en tal van improviserende muziekgezelschappen, waaronder die van J.C. Tans, Sean Bergin, Nedly Elstak, Hans Dulfer, Theo Loevendie en Curtis Clark. Ook speelde hij - vaak met Han Bennink - concerten met onder meer Art Hodes, Teddy Edwards, Bud Shank, Benny Maupin, Jimmy Knepper, Uri Caine, Don Byron, Henry Threadgill, John Zorn en George Lewis. In de jaren negentig werd Glerum lid van het Instant Composers Pool Orchestra van Misha Mengelberg en Han Bennink. Hij maakte deel uit van groepen van pianist Guus Janssen, saxofonist Paul Termos, pianist Michiel Borstlap en Available Jelly en speelde recentelijk in projecten van Benjamin Herman, Ruben Hein, Fabrizio Puglisi en Paul van Kemenade met zijn International Quintet. Als componist schreef Glerum voor J.C.Tans & The Rockets, het Amsterdam String Trio, het Ebony String Quartet en voor eigen projecten zoals Glerum Omnibus. Bovendien componeerde hij voor een aantal film- en tv-producties, waaronder Lagonda van Robin van Erven Dorens en Stad aan de haven van Annegien Haselager en Niki Boomkens. Glerum is docent contrabas aan het Conservatorium van Amsterdam en kreeg in 2009 de VPRO/Boy Edgarprijs uitgereikt. In datzelfde jaar werd de cd Monk van het trio Bennink/Borstlap/Glerum bekroond met de Edisonprijs.  Akim Moiseenkov studeerde aan de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Vanaf 2011 is Moiseenkov als zanger en toetsenist actief in artrockband Stopcontact. Daarnaast is hij als hammondorganist te horen op het album Vandaag van Herman van Veen en speelt hij in Switchboard, een elektropop-duo dat speelt op zelfgebouwde synthesizers. Als componist specialiseert Moiseenkov zich in elektronische muziek en schrijft hij veel film-, theater-, en dansmuziek. Hij werkte samen met choreograaf Audrey Apers, componeerde voor theatergroepen RAST en #BAM, maakte documentairemuziek voor het Kinderboekenmuseum en schreef voor televisieseries als Fit4All en Sacha Zhiv (Russische tv). Vanaf 2013 doceert Moiseenkov aan de Dutch School of Popular Music.