Holland Festival vierde groots 70-jarig jubileum

Het Holland Festival sloot zondagavond zijn 70ste editie af met de voorstelling Lady Eats Apple van Back to Back Theatre uit Melbourne. In 23 dagen toonde het festival 168 voorstellingen. Vanwege het jubileum was het festival van grotere omvang dan andere jaren. Het festival trok ruim 98.000 bezoekers en had een zaalbezetting van meer dan 80%. In de derde editie van artistiek directeur Ruth Mackenzie was weer veel ruimte voor gratis voorstellingen en voorstellingen die het festival breder toegankelijk maken. De gratis evenementen als Opera in het Park in park Frankendael, danse de nuit op het Anton de Komplein en I’d rather be outside op het Museumplein trokken ruim 37.000 bezoekers. De verschillende concerten in de Holland Festival Proms waren met ongeveer 6.100 bezoekers goed bezocht.

Introducties
Opnieuw gaf het festival ruimbaan aan voor Nederland onbekende makers die een ander perspectief toonden op podiumkunsten, zoals Derrick Ryan Claude Mitchell met het inmiddels veel bediscussieerde Promised Ends. Dimitris Papaioannou toonde met The Great Tamer bewegingstheater van grote schoonheid. José Vidal roerde veel jong publiek met een eigen ritueel over solidariteit en collectiviteit. En de Amerikaanse theatermaker Dan Hurlin presenteerde gewelddadig poppentheater in een futuristische vormgeving. The Nile Project sloot de Holland Festival Proms af die verschillende muziekstijlen uit de regio rond de Nijl verenigden.

Nederlandse kunstenaars
Ook was er aandacht voor Nederlandse kunstenaars die niet eerder in het festival stonden. Naast Eric de Vroedt met The Nation stond Huba de Graaff met een nieuw muziektheaterstuk The Naked Shit Songs in het festival. Lucas en Arthur Jussen debuteerden in de Holland Festival Proms, net als Sinta Wullur. De Jussens glorieerden met MANTRA, Stockhausens hypnotiserende compositie voor twee piano’s. Wullur presenteerde een groot gongconcert met een negenkoppig vocaal ensemble. Een succes op het Mercatorplein was Phobiarama van Dries Verhoeven, dat werd gecoproduceerd door het Holland Festival en de komende tijd gaat toeren langs verschillende festivals.

Grote namen
In een jubileumeditie mochten grote namen niet ontbreken. Robert Lepage ontroerde de Stadsschouwburg met 887, een romantische terugblik op zijn jeugd. Alain Platel bracht Carré in vervoering met nicht schlafen, een choreografie op muziek van Mahler. En in hetzelfde theater stonden Jude Law en Halina Reijn samen op de planken in Obsession van Toneelgroep Amsterdam en Ivo van Hove. Peter Sellars bracht samen met Reggie (Regg Roc) Gray de voorstelling Flexn, met een groep dansers uit Brooklyn. In het Muziekgebouw aan ’t IJ zong Florian Boesch met de Oostenrijkse musicbanda Franui. Tenor Jonas Kaufmann en de Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek gaven een weergaloos concert in het Concertgebouw. Oud Festivaldirecteur Pierre Audi regisseerde de openingsvoorstelling Mariavespers van Claudio Monteverdi

Thema democratie
De jubileumeditie kenmerkte zich door een actueel thema. Veel kunstenaars keken naar de kwesties waar westerse democratische landen mee te maken hebben. Romeo Castellucci ging terug naar de oorsprong van de Amerikaanse democratie. National Theatre of Great Britain liet de 'voice of the voiceless' van de Brexit horen. The Public Theatre uit New York reflecteerde in The Gabriels op de invloed van politiek op de levens van gewone mensen. Thomas Bellinck en Dieudonné Niangouna richtten zich op vluchtelingenkwesties. Het Nationale Theater bracht een Nederlandse staat van de natie door Eric de Vroedt, en Cate Blanchett speelde de sterren van de hemel in de video-installatie Manifesto van Julian Rosefeldt in Casco Amsterdam-Noord, waarin de relatie tussen kunst en samenleving naar voren kwam.

Muziekfocussen
In de muziekprogrammering lag de focus op hedendaagse muziek uit verschillende delen van Indonesië. Het concert Ruang Suara liet een nieuwe generatie Indonesische componisten horen. De zwijgende dansfilm Setan Jawa werd live begeleid door het Rahayu Supanggah Gamelan Orchestra en het Nederlands Kamerorkest. En in Paradiso was Indonesiche pop, folk noise en dance te horen. Ook was er in meerdere concerten aandacht voor werk van de Amerikaanse componist George Crumb met een Europese première van zijn nieuwe pianocyclus Metamorphoses, Book 1, uitgevoerd door Margaret Leng Tan. Het Ragazze Quartet voerde zijn bekende strijkkwartet Black Angels op. In de opmaat naar aus LICHT in 2019 speelden studenten van het Koninklijk Conservatorium ORCHESTER-FINALISTEN uit MITTWOCH van Stockhausen.

Digitale kunst
Net als voorgaande jaren heeft het Holland Festival opdracht gegeven tot een nieuw werk voor het digitale domein. Voor The Nation werd een zevende aflevering geschreven die te zien is middels een VR-bril. Ruben van Leer maakte een virtuele omgeving bij Sacred Environment van Kate Moore in de Holland Festival Proms, die vanaf woensdag te zien is via www.hollandfestival.nl. In het concert robots/non/robots werd gebruik gemaakt van percussierobots.

VPRO Publieksfavorieten
Het publiek gaf middels de stemkaart en via de Holland Festival app zijn mening over de voorstellingen en concerten. De top 3 publieksfavorieten zijn: het concert van Jonas Kaufmann met Eva-Maria Westbroek; MANTRA door Lucas en Arthur Jussen en Sacred Environment van Kate Moore. Andere favorieten zijn: Mariavespers van Monteverdi door De Nationale Opera (4), 887 van Robert Lepage (5) en The Great Tamer (6) van Dimitris Papaioannou.

FONDS 21
Op 21 juni besloot FONDS 21 zich ook voor 2018 en 2019 als hoofdbegunstiger te verbinden aan het Holland Festival. Het Holland Festival is trots op deze langjarige verbintenis die het festival in staat stelt de programmering toegankelijk te houden voor een zo breed en jong mogelijk publiek. Het Holland Festival wordt gesubsidieerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de gemeente Amsterdam en werd mede mogelijk gemaakt met steun van hoofdbegunstiger FONDS 21, Stichting Ammodo, BankGiro Loterij Fonds en sponsor Rabobank Amsterdam. Deze bijdragen en die van de jubileumsponsors, andere bedrijfssponsors, fondsen en de vele particulieren vormden een gezonde financiële basis voor het festival van 2017.