Milo Rau

Profiel

Zijn producties, campagnes en films – waaronder Die letzten Tage der Ceausescus (2009), Hate Radio (2011), City of Change (2010), Breiviks Erklärung (2012), Die Moskauer Prozesse (2013), Die Zürcher Prozesse (2013), The Civil Wars (2014), The Dark Ages (2015), Das Kongo Tribunal (2016) en Mitleid. Die Geschichte des Maschinengewehrs (2016) – gingen op tournee door meer dan dertig landen. Zijn werk was te zien op diverse prestigieuze nationale en internationale festivals, zoals het Berliner Theatertreffen, het Festival d’Avignon, Zürcher Theaterspektakel, het Noorderzon Performing Arts Festival Groningen, Festival TransAmeriques, de Wiener Festwochen, het Kunstenfestivaldesarts Brussel en Theater Biënnale van Venetië. In 2014 ontving hij de Schweizer Theaterpreis en de Hörspielpreis der Kriegsblinden voor Hate Radio, over de rol van radiopropaganda in de genocide in Rwanda – een performance die ook in Nederland te zien was. Met The Civil Wars sleepte hij de Juryprijs van het Festival Politik im Freien Theater in de wacht. Deze voorstelling was ook geselecteerd door de Zwitserse staatstelevisie als een van de beste stukken in 2014. Ook werd het geselecteerd voor het Theaterfestival (2014/2015) in Nederland en België. In 2015 werd Rau bekroond met de Konstanzer Konzilspreis – Preis für Europäische Begegnungen und Dialog (Raad van Constance Prize – Prijs voor Europese Ontmoeting en Dialoog) in zijn ceremoniejaar. Verder werd Rau’s politieke essay Was tun? Kritik der Postmodernen Vernunft (2013) een bestseller. De Belgische krant La Libre betitelde Rau als ‘meest gewilde regisseur van Europa’ en Le Soir noemde hem ‘een van de meest controversiële regisseurs met een vrije geest.’ Met The Dark Ages maakt hij zijn debuut op het Holland Festival.