John Ford

Profiel

in 1953 geboren in Manchester en groeide op in Ealing, in West-Londen. Na zijn studie aan Queen's College, Cambridge werd hij in 1978 pleitadvocaat aan de Middle Temple. Naast zijn producties voor Cheek by Jowl, regisseerde hij ook bij de Royal Shakespeare Company, onder andere Sheridans The School for Scandal, Great Expectations van Dickens en Shakespeares King Lear. In 1989 werd Donnellan vaste gastregisseur bij The Royal National Theatre in Londen. Hij maakte daar onder meer Fuentovenjuna, Sweeney Todd, The Mandate en beide delen van Angels in America. Voor het Bolshoi Theater in Moskou regisseerde hij het ballet Romeo and Juliet en in 1997 ontving hij samen met Nick Ormerod het prestigieuze Gouden Masker voor zijn ensencering van The Winter’s Tale van Shakespeare in Sint-Petersburg. Donnellan schreef voor Cheek by Jowl het stuk Lady Betty, dat in 1989 in première ging. In 2001 publiceerde hij, eerst in het Russisch, zijn boek The Actor and the Target. In 2013 regisseerde Donnellan samen met Ormerod zijn eerste speelfilm, Bel Ami, naar het verhaal van Guy de Maupassant, met onder meer Uma Thurman en Kristin Scott Thomas. Donnellan won verscheidene Laurence Olivier Awards, de belangrijkste theateronderscheiding in Groot-Brittannië. In 1994 won hij een Olivier Award voor beste musicalregisseur voor Sweeney Todd. In 1987 won hij er maar liefst drie, voor Le Cid, Twelfth Night en Macbeth. Nick Ormerod is een Britse theatervormgever en mede-oprichter van het gezelschap Cheek by Jowl. Ormerod werd in 1951 geboren in Londen. Hij studeerde rechten aan Trinity College in Cambridge en behaalde daarna een BA in Theatervormgeving aan de Wimbledon School of Art, in Zuidwest Londen. Samen met regisseur Declan Donnellan vormt hij sinds de oprichting in 1981 de artistieke directie van Cheek by Jowl. Daarnaast richtte Ormerod samen met Donnellan in 1999 ook een zustergezelschap op in Moskou. Ormerods werk wordt gekarakteriseerd door zijn eenvoud en directheid en is wel omschreven als ‘geniale, visuele poëzie van suggestie, van materieel minimalisme’. Sinds de oprichting van Cheek by Jowl is Ormerod verantwoordelijk geweest voor de vormgeving van op een na alle stukken van het gezelschap. Daarnaast verzorgde hij de vormgeving voor onder meer The School for Scandal, King Lear en Great Expectations voor de Royal Shakespeare Company, Romeo and Juliet voor het Bolshoi Theater in Moskou en The Winter’s Tale voor het Maly Drama Theater in Sint-Petersburg. Ormerod werd in 1988 genomineerd voor een Laurence Olivier Award als Ontwerper van het Jaar voor A Family Affair, The Tempest en Philoctetes. In 2008 won hij samen met Donnellan de Corral de Comedias. Het Britse theatergezelschap Cheek by Jowl – wat zoveel betekent als 'dicht op elkaar' – werd in 1981 opgericht door Declan Donnellan en Nick Ormerod, beiden artistiek directeur van de groep. Zij maken producties waarin het acteren centraal staat. Het gezelschap produceert werk in het Engels, Frans en Russisch. Cheek by Jowl maakte zijn Britse debuut op het Edinburgh Festival in 1981 met een enscenering van The Country Wife van William Wycherley. In 1985 kwam de grote doorbraak met het winnen van de Laurence Olivier Award voor meest veelbelovende nieuwkomer voor hun ensceneringen van Thackerays Vanity Fair, Shakespeares Pericles en Andromache van Racine. Aan het einde van de jaren tachtig stond Cheek by Jowl te boek als het meest invloedrijke gezelschap van het decennium in Groot-Brittannië. In de jaren negentig deed Cheek by Jowl regelmatig het Tsjechov Theaterfestival in Rusland aan. In 1997 ontvingen Donnellan en Ormerod het prestigieuze Gouden Masker voor hun productie van Shakespeares The Winter’s Tale voor het Maly Drama Theater in Sint-Petersburg. In 1999 zetten zij op uitnodiging van het Tsjechov Theaterfestival een zustergezelschap op in Moskou. De kern van het repertoire van Cheek by Jowl is altijd Shakespeare geweest, van wie sinds de oprichting vijftien stukken werden gespeeld. Daarnaast zet het gezelschap ook in op de belangrijke werken in de Europese toneelliteratuur, zowel in vertaling als in het origineel. De laatste van deze producties waren The Cid van Corneille en Andromache van Racine, de laatste geproduceerd met Peter Brooks Bouffes du Nord in Parijs. In 2013 werd deze samenwerking voortgezet met een productie van Alfred Jarry's Ubu Roi. ‘Tis Pity She’s a Whore is de meest recente productie in het Engels en komt na een succesvolle tour in onder meer Sydney, Parijs, Londen, New York en Madrid in juni 2014 naar het Holland Festival in Amsterdam.