Wat doet...Erna Theys

coördinator print & design

Het eerste tastbare wat je als nieuwe Vriend van het Holland Festival ontvangt, is de Vriendenpas. Erna Theys, print & design coördinator, maakt deze voor elke nieuwe festivalvriend. En zodra ontwerpbureau thonik de campagnestijl voor een festivaleditie heeft ontworpen, gaat zij aan de slag met de folder waarin de eerste voorstellingen van de nieuwe editie, aangekondigd worden. Het meeste drukwerk van het Holland Festival ontstaat op haar beeldscherm en gaat van daaruit naar de drukker. Van folders, flyers en uitnodigingen tot het festivalprogrammaboek waar alle voorstellingen in staan. 

‘In de tijd dat ik bij het Vormgevingsinstituut werkte, vielen mij de posters van het Holland Festival al enorm op in de stad. Toen ik die stekkerhoofden en pin-ups zag, kreeg ik het idee dat daar iets spannends gebeurde, maar ik was toen nog niet veel met podiumkunsten bezig. Ik had wel eens een keer een generale repetitie bijgewoond van Água van Pina Bausch in Carré, omdat ik bevriend was met een Pinadanser, en ik was eens in Het Concertgebouw geweest voor het magnum opus van Charles Mingus, Epitaph. 

Deze winter vier ik een lustrum, want ik werk dan aan mijn 15e festivalprogrammaboek! Ieder jaar begin ik weer enthousiast aan een nieuw boek. De nog lege pagina’s vul ik met teksten, data, credits en beelden van de mooie voorstellingen die in de aankomende editie van het Holland Festival gepresenteerd worden. Dit jaar is het extra leuk, want onze huisstijl is vernieuwd. De basis is nog vertrouwd, maar we hebben wel een nieuwe stencilletter, die speciaal voor het festival is gemaakt. Ik kan nu met andere beelden en teksten aan het werk gaan, maar dus ook met andere letters en kleuren. Met de folder die de Vrienden en bezoekers onlangs hebben ontvangen is er al een voorproefje gegeven van de vernieuwde vormgeving en daarmee van hoe het festivalprogrammaboek en de rest van het drukwerk er qua uiterlijk uit gaan zien. Ook deze nieuwsbrief is al deels in een nieuw jasje gestoken. 

Tijdens het maakproces van het programmaboek heb ik contact met veel verschillende partijen. Met de vormgevers van thonik, de drukkerij, mijn collega’s die een bijdrage leveren en alle informatie nauwkeurig lezen, de vertaler, de eindredacteur, maar ook met de gezelschappen en artiesten die met hun productie in het aankomende festival staan. Sommige mensen met wie ik contact heb, zijn net als ik al jaren trouw aan het gezelschap waar ze werken. Omdat het festival kunstenaars op de voet volgt, komt het vaak voor dat we elkaar met de woorden “hey, wat leuk om weer samen te werken!” begroeten. Het culturele werkveld blijft inspirerend en veranderlijk, een van de redenen waarom ik al jaren loyaal ben aan het Holland Festival. Een andere reden is het werk dat ik doe. Ik vind zelf dat ik de leukste functie heb. Ik houd van podiumkunsten, ik ben goed in redactie en ik vind het leuk om dat allemaal in een ontwerp om te zetten. Zodra ik een tekst krijg van mijn collega Vincent, voorstellingsinformatie van mijn productiecollega’s en beelden van de gezelschappen, zet ik alles in de lay-out. Dan begint het leukste werk: de mooiste foto’s uitzoeken, teksten al vormgevend meelezen en verder is het “priegelen op de vierkante millimeter”. Alles moet zoveel mogelijk met elkaar lijnen en kloppen. Pas dan zie je dat vormgeving belangrijk is, want als het goed is, kun je teksten op een prettige manier lezen en je vergapen aan mooie voorstellingsfoto’s. Het verbaast mij ieder jaar weer dat het ons lukt om dat in slechts een paar weken tijd voor elkaar te krijgen.

Nadat ik het festivalprogrammaboek naar de drukker heb gestuurd, ga ik aan de slag met bestelformulieren, advertenties, distributie en het drukken van de affiches, banieren met logo’s, folders, flyers, fotomateriaal voor onze social media en de voorstellingsinformatie in programmaboekjes en folders. En voor de rest alles wat een vorm moet krijgen, zoals jaarverslagen. 

In de afgelopen vijftien jaar dat ik hier werk, is er veel veranderd. We hebben een tijdje met z’n drieën de afdeling communicatie & marketing gerund. Versterking kwam op parttime basis. Nu zijn we zes man sterk en worden we ondersteund door parttime krachten die rond de start van de kaartverkoop instromen. Social media zijn nu belangrijke kanalen om ons publiek op de hoogte te stellen en om potentieel publiek te bereiken. Dit brengt extra werk voor mij mee. Alle foto’s en banners moeten in verschillende beeldformaten gezet worden. 

Creëren doe ik ook in mijn vrije tijd, en dan is het aanrecht mijn werkvlak. Ik maak al jaren desembrood met mijn eigen starters en regelmatig trakteer ik mijn collega’s op cake en koek. De laatste tijd probeer ik Zweedse kaneelbroodjes te perfectioneren. Zelf kardemom stampen, verse gist mengen met warme boter en melk. Mooie ingrediënten bij elkaar vormen een fijn resultaat. Net als bij ontwerpen eigenlijk. Soms komen eten en het festival echt even samen. Bijvoorbeeld tijdens een kookworkshop in 2015, een contextprogramma bij een Syrische voorstelling. Ik ben gek op kibbeh; die mochten we toen maken. En twee jaar geleden mocht ik de bezoekers van de HF Young Academy tijdens een proeverij vertellen wat voor Indonesische gerechten zij aten – in dat jaar hadden we een focus op Indonesische muziek. Omdat ik een Indonesische achtergrond heb, kon ik goed een Indonesische tante nadoen en de achtergrond van de gerechten met de mensen delen.

Het hoogtepunt is ieder jaar het festival zelf. Alles wat je gedurende het jaar doet, doe je voor het festival. Alles wat je leest, wat je ziet op video’s, het contact met de gezelschappen, alles komt samen in juni.