Programma content

Introductie tekst

We zijn blij met jouw support!

Als je enthousiast bent over HF Young en je wilt je enthousiasme delen met vrienden, dan kun je HF Young ambassadeur worden. Daar zijn wij bijzonder blij mee en in ruil daarvoor geven we ook iets terug.

Als ambassadeur:

promoot je HF Young events en HF Young voorstellingen op social media door berichten te delen en/of te liken 

enthousiasmeer je je vrienden om met je mee te gaan naar HF Young voorstellingen of events

In ruil daarvoor krijgt een ambassadeur:

extra voordeel: een ticket gratis bij aankoop van vier tickets tijdens de HF Young events in aanloop naar het festival

gratis toegang tot de HF Young kick off 

kijkje achter de schermen tijdens de de HF Young kick off ontmoet je Holland Festival directie en programmeurs en krijg je op ludieke en persoonlijke wijze ins & outs over het festivalprogramma te horen

Ammodo

Ammodo verbindt zich aan het Holland Festival als Productiepartner voor de edities van 2018 tot en met 2021. Ammodo zal jaarlijks een aantal internationale coproducties en eigen initiatieven van het Holland Festival ondersteunen. Op deze manier kan het Holland Festival toonaangevend blijven in het introduceren van nieuwe makers voor Nederland, in het geven van compositie-opdrachten en in het aangaan van grote coproducties met internationale partners. De ondersteunde producties worden jaarlijks gepresenteerd onder de noemer Ammodo x Holland Festival.


Ammodo
Ammodo is een organisatie die zich inzet voor de ontwikkeling van kunst en wetenschap. Door nieuw werk te ontwikkelen geven vooruitstrevende kunstenaars vorm en uitdrukking aan belangrijke hedendaagse thema’s en ervaringen. Nieuwe producties maken is kostbaar en voor partners risicovol omdat zij zich al in een vroeg stadium committeren, maar voor de ontwikkeling van kunstenaars is het van essentieel belang. Juliette de Wijkerslooth, directeur van Ammodo: “Het Holland Festival is toonaangevend in het (co)produceren en presenteren van vernieuwende producties op internationaal niveau. Het festival presenteert podiumkunst die nieuwe perspectieven onderzoekt en experimenteel of bevragend van aard is. Daarom verbindt Ammodo zich aan Holland Festival als Productiepartner.” De selectie Ammodo X Holland Festival is van deze samenwerking het resultaat. 

Holland Festival
Het Holland Festival is verheugd over de samenwerking met Ammodo. Directeur Annet Lekkerkerker: “Het Holland Festival is een ‘artist-driven’ festival, dat de kunstenaar en haar of zijn werk altijd centraal stelt. Met deze structurele bijdrage van Ammodo kan het Holland Festival nog beter risicovol blijven programmeren en belangwekkende kunstenaars aan het festival verbinden met coproducties en opdrachten.“

Ammodo x Holland Festival 2018
In 2018 presenteert Ammodo x Holland Festival de volgende producties:

Ammodo ondersteunde in de periode 2013-2017:
El Djoudour, When the mountain changed its clothing, Nine Rivers, Coup Fatal, Delusion of the Fury, Nono: Trilogy of the Sublime,The Valley of Astonishment, You are my Destiny, Répons, mangerDie Stunde da wir nichts von einander wusstenThe Syrian National Orchestra for Arabic MusicStellaFifty for the Future, nicht schlafen, La chanson de Roland, Democracy in America, En manque en Black Angels.

De app van Holland Festival maakt gebruik van de volgende mogelijkheden:

  • Toevoegen van evenementen aan je kalender
  • Bellen vanuit de app

Vrienden van het Holland Festival ontvangen een korting van € 5 op elk eerste ticket per voorstelling en een korting van € 2,50 op elk volgende ticket voor dezelfde voorstelling.* Bij het plaatsen van een online bestelling kunt u de vriendenkorting gemakkelijk zelf verwerken.


-      Selecteer in het programma de voorstelling van uw voorkeur. 

-      Selecteer de datum (en tijdstip) waarop u de voorstelling wilt bezoeken.


-       Selecteer (indien mogelijk) de plaats(en) op de zaalplattegrond waar u wilt zitten.

-       Uw geselecteerde plaats verschijnt onder in het beeld.

-       Onder 'kaartsoort' vindt u een drop-down-menu.
        Selecteer hier bij elk eerste ticket per voorstelling het kaartsoort 'HF Vriend'.

-       Indien u meerdere tickets voor dezelfde voorstelling koopt,
        selecteert u bij elk volgend ticket het kaartsoort 'HF Vriend Introducé'.

-       Voeg de voorstelling toe aan uw winkelmandje.

-       Vanuit uw winkelmandje kunt u meer voorstellingen toevoegen of afrekenen.

-       U kunt hier eventueel ook nog het kaartsoort aanpassen.

-       Als u op afrekenen klikt, wordt u gevraagd in te loggen en vervolgens of u
        Vriend wilt worden.

-       Als u al Vriend bent klikt u op ‘Nee bedankt’.

-       Als u nog geen Vriend bent en Vriend wilt worden, klikt u op ‘Verder’. U kunt via de
        webshop Liefhebber worden. Er wordt € 55 toegevoegd aan uw winkelmandje en in
        het systeem geregistreerd dat u Vriend bent geworden. U kunt dan de
        Vriendenkorting zelf toepassen zoals hierboven beschreven.

*De volgende voorwaarden zijn van toepassing:

-       De prijs per ticket mag niet onder de € 15 uitkomen;

-       De korting geldt uitsluitend indien tickets gekocht worden bij Holland Festival
        Ticketservice; uitgesloten van deze aanbiedingen zijn producties van De Nationale
        Opera, Het Nationale Ballet, Toneelgroep Amsterdam en de ZaterdagMatinee. 

Een maand gratis Blendle Premium bij aankoop van kaarten

Blendle is partner van het Holland Festival. Holland Festival bestaat 70 jaar en om dat te vieren, trakteert Blendle Holland Festivalbezoekers op één maand gratis gebruik van Blendle Premium bij aankoop van kaarten voor Holland Festival voorstellingen.

 

Blendle is een online platform waarop u zonder abonnement toegang heeft tot meer dan 120 kranten en tijdschriften. Denk aan de Volkskrant, Trouw, het Parool, Vrij Nederland, De Groene Amsterdammer, Elsevier en Filosofie Magazine. Elke dag helpt Blendle u de verhalen te vinden die ertoe doen. Zo krijgt u dagelijks een overzicht van de opmerkelijkste achtergrondverhalen én een selectie van artikelen afgestemd op uw persoonlijke interesses.

 

2Blendlemobile     4Blendlecovers

Hoe werkt deze aanbieding?

Bij aankoop van festivalkaarten ontvangt u één maand gratis Blendle Premium cadeau.

  • Als u via de website van het Holland Festival tickets heeft besteld, dan heeft u een bevestigingsmail ontvangen met daarin een link met een unieke code.
  • Klik op de link in de bevestigingsmail om u aan te melden en volg de stappen om uw abonnement te activeren (u wordt doorverwezen naar de website van Blendle).
  • Geef op de website van Blendle uw persoonlijke voorkeuren aan voor onderwerpen en titels
  • U ontvangt elke dag de beste reportages, interviews en columns uit meer dan 120 kranten en tijdschriften, afgestemd op uw interesses en smaak.
  • Het abonnement stopt automatisch één maand nadat u uw code heeft verzilverd.
  • Uw unieke code kunt u activeren tot 31 juli 2017.

Meer weten over Blendle?

 

Looking for choir members! m/v

 

On June 15th and 16th 2017 Holland Festival will have the world premiere of the opera Octavia. Trepanation (music: Dmitri Kourliandski, director: Boris Yukhananov), a coproduction with the Moscow’s Stanislavsky Electrotheatre at the Muziekgebouw aan’t IJ. Are you looking for the opportunity to participate in a professional opera production? Holland Festival is looking for choir members! (m/f)! Octavia 220X175 2

Requirements

Due to the weight and height of the costume, we are looking for 80 physical strong male and female choir members with excellent stamina. Minimal length 170cm, clothing size M-XL. All voice types are allowed, excellent breath support is required. You have the basic skill set for A Prima Vista but most of all you have a musically develop hearing. And of course, you know what unisono singing entails! 

From all applicants full availability is required for the rehearsal dates listed below:

 

Weekend 1

Friday   31/3/2017  19:30-22:00  

Saturday  1/4/2017  09:30-17:00  

Sunday   02/4/2017 09:30-13:00  

 

Refresh rehearsals*

Monday   10/4/2017 19:30-22:00 

Tuesday  11/4/2017 19:30-22:00

 

Weekend 2

Friday   21/4/2017 19:30-22:00  

Saturday  22/4/2017 09:30-17:00  

Sunday   23/4/2017 09:30-13:00     

 

Midweek(end) 3 

Wednesday 10/5/2017 19:30-22:00  

Thursday 11/5/2017 19:30-22:00  

Friday   12/5/2017 19:30-22:00  

Saturday 13/5/2017 09:30-17:00      

Sunday   14/5/2017  09:30-15:00     

 

Week(end) 4

Friday  09/6/2017 19:00-22:00

Saturday 10/6/2017 13:00-17:00

Sunday  11/6/2017 13:00-17:00

Monday  12/6/2017 19:00-23:00  

Tuesday  13/6/2017  14:00-22:00 

Wednesday 14/6/2017 13:00-17:00+ Dress rehearsal 19:00-23:00   

Thursday  15/6/2017 V1 19:00-23:00

Friday   16/6/2017 V2 19:00-23:00

 

All rehearsals will take place in Amsterdam.

Offered

  • experience as a chorus member in a professional opera production
  • a free guest ticket for the dress rehearsal on June 14th, 2017 at 7:30PM.
  • Travel expenses (Public Transport, 2nd class ticket) can be covered for applicants living outside Amsterdam.
  • During rehearsals you will be provided with coffee/tea and during rehearsals scheduled all day (09:30-17:00) a lunch will be provided. For evening rehearsals which start in the afternoon (13:00-23:00)  we will provide dinner.
  • Two T-shirts

Procedure

We kindly ask you to apply through the online form.
In this application we request a digital copy of your ID or Passport* and a recent picture of yourself. Deadline for applying will be March 27th, 2017.
After you’ve submitted the form, you will receive a confirmation of application within 5 work days. After closing date you will receive a confirmation of participation.

 

Website:

Technische realisatie en hosting: Redhotminute
Vormgeving: Thonik

Cookie beleid

Wat is een cookie?
De meeste websites die u bezoekt, maken gebruik van cookies om uw gebruiksgemak op de website te verbeteren. Zo zorgen cookies ervoor dat een website u en uw voorkeursinstellingen "onthoudt" tijdens uw bezoek aan de site of bij herhaalde bezoeken aan de site.
Cookies kunnen op verschillende manieren gebruikt worden. Bijvoorbeeld om u efficiënt te laten navigeren tussen verschillende pagina's, voor het opslaan van uw gebruiksvoorkeuren en voor analyse van de navigatie, om de website gebruikersvriendelijk te maken.
Cookies zorgen ervoor dat de interactie tussen u en de website sneller en gemakkelijker verloopt. Als een website geen gebruik maakt van cookies, denkt het - iedere keer als u naar een nieuwe pagina van de site gaat - dat u een nieuwe bezoeker bent. Een voorbeeld: als u uw logingegevens hebt ingevoerd en u gaat naar een andere pagina, herkent de website u niet en blijft u niet ingelogd.

Veel websites bieden informatie en diensten aan waar u niet voor hoeft te betalen. Om het gebruik van de websites gratis te kunnen aanbieden, worden er advertenties vertoond. Deze advertenties kunnen eveneens gebruik maken van cookies. Als u via de bezochte website naar een webshop gaat, wordt met behulp van cookies informatie uitgewisseld. Deze informatie bevat bijvoorbeeld de informatie dat u via die bepaalde website naar de webshop bent gegaan om een product te kopen. De website ontvangt vervolgens een vergoeding. Op deze manier kunnen u en andere bezoekers de website kosteloos blijven bezoeken.
Cookies kunnen geplaatst worden door de site die u bezoekt of door andere websites (of andere online dienstverleners) die de content beheren die worden vertoond op de pagina die u bezoekt.

Wat zit in een cookie?
Een cookie is een eenvoudig tekstbestand dat door uw browser wordt opgeslagen op uw computer wanneer u een website bezoekt. Een cookie bevat de informatie die de website bij een volgend bezoek graag wil weten. Bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen voor de volumeknop, informatie over een advertentie of adverteerder, of een unieke ID-code. Alleen de website die een cookie plaatst, kan de informatie van dat cookie uitlezen.

Wat gebeurt er als u geen cookies accepteert
Laten we voorop stellen dat cookies onschuldig zijn en dat u ze op ieder gewenst moment kunt verwijderen. De nieuwe privacywetgeving garandeert u de mogelijkheid om cookies niet te accepteren op de door u bezochte websites. Sommige websites bieden u zelfs de mogelijkheid om te kiezen welke cookies u wel of niet accepteert. Houd u er rekening mee dat wanneer u cookies niet accepteert, u bepaalde functionaliteiten van de website kunt verliezen. U kunt bijvoorbeeld geen informatie delen via Twitter of Facebook of doorgelinkt worden naar andere websites. Via uw browser kunt u cookies beheren.

Meer over de verschillende cookies en andere meettechnieken

Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het gebruik van de website waarop u zich bevindt, bijvoorbeeld om te herkennen dat u dezelfde gebruiker bent die de vorige pagina op de site heeft bezocht, of om uw voorkeuren te onthouden.

Performance cookies
Performance cookies worden gebruikt om te meten of een vertoonde advertentie leidt tot een aankoop of bijvoorbeeld een inschrijving. Websites worden hiervoor vergoed. Zo kunnen websites inkomsten genereren en het bezoek naar de website gratis houden. Deze vorm van cookies slaat geen persoonlijke informatie op en wordt niet herleid naar personen.

Analytische cookies
Voor het continu verbeteren van de website worden analytische cookies gebruikt. Hiermee worden bezoekersstatistieken bijgehouden. Dit is informatie over bijvoorbeeld hoeveel bezoekers de website bezoeken, welke pagina's bezoekers bekijken, waar ze vandaan komen en waar ze op klikken, welke browser en schermresolutie ze gebruiken. Deze informatie wordt niet herleid naar een individuele bezoeker. Via Google Analytics worden deze cookies gebruikt voor remarketingdoeleinden.

Profilering cookies
Dit zijn cookies die ervoor zorgen dat de getoonde advertenties beter aansluiten bij de interesses van de bezoeker. Advertentiebedrijven meten het succes van hun campagnes, de mogelijke interesses van de bezoeker en eventuele voorkeuren (bijv. wilt u het geluid uit hebben of heeft u de advertentie al eerder gezien) door cookies uit te lezen. Een advertentiebedrijf kan de gegevens van de banners op meerdere websites combineren om een beter profiel op te stellen. Zo kunnen adverteerders hun cookies op meerdere sites plaatsen en op deze wijze een beeld krijgen van de interesses van de gebruiker. Met deze informatie kunnen websites u relevantere advertenties tonen. Het kan gebeuren dat u na het bezoeken van een webwinkel op andere sites advertenties ziet met de door uzelf bekeken producten of soortgelijke producten. Profilering cookies worden daarnaast ook gebruikt door Youtube, Facebook, Twitter en Flickr, bijvoorbeeld als u op de "like" knop klikt.

Alternatieven voor cookies
Naast cookies gebruiken sommige websites nog andere technieken die dezelfde doelen hebben als de verschillende soorten cookies. Een voorbeeld is IP-fingerprint-tracking. Dit is een alternatief voor bijvoorbeeld performance cookies. Ook hiermee kan een website controleren of een bezoeker via een bepaalde website naar een webshop is gegaan. Computers maken gebruik van een IP-adres, een "digitaal postadres" om de servers van het internet te vertellen welke computer een bepaalde webpagina wil zien. Daarbij wordt ook enige informatie over de browser meegestuurd, zodat de webpagina op de juiste manier vertoond wordt. De combinatie van deze gegevens kan worden gebruikt om met enige zekerheid te zeggen dat de bezoeker van een gratis website later een product koopt op een website. Met deze informatie kan de gratis website dan weer een vergoeding krijgen.

Sacred Environment

Oratorio for choir, soloists, electronics and orchestra by composer Kate Moore

Accompanying live VR installation by visual artist Ruben van Leer

Music
Music & Libretto Kate Moore
Conductor Brad Lubman
Choir Conductor Daniel Reuss
Didgeridoo Lies Beijerinck
Soprano Alex Oomens
Performed by Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor
Production Holland Festival, NTR Radio

Visual VR Installation
Visual Artist Ruben van Leer
Performer Esther Mugambi
Dramaturgist Martin Butler
Lead Creative coder Victor Martins
Interactive Design Roy Gerritsen 
Interactive Coder Tim Gerritsen
Line Producer Rogier van Ostaijen
VR studio Boompje Studio
Costume Design Clifford Portier
Lidar scanning Andrew Borsch
Light design Robert Wit
VR video Peejee Doorduin
Produced by Truth.io & Holland Festival

We wish to acknowledge the custodians of this land, the people of the Wonnarua and Darkinjung nations and their Elders past and present. I acknowledge and respect their continuing culture and the contribution they make to the life of this region.

Special thanks to: Nina Frankova, Marion Winkler, Trevor Wilson, Fiona Crain, Stuart McMinn, Leanne King, Phil Sheppard, John Shipp, Stuart Gibson, Rex Thompson, Nerida Moore, Chris Moore. The Holland Festival, Robert Nasveld, NTR, Daniel Reuss, Brad Lubman, Lies Beijerinck, Alex Oomens, Ruben van Leer, Clare Gallagher, Arno Peeters, Gobo Image, Tiemen Rapati, David Zaagsma, Mai Marie Dijksma, Rebecca Baart, Ersinhan Ersin and Vincent Lindeboom (Next Empire)

Cardboards supported by Google Arts & Culture

The VR installation is supported by the AFK

Festival website: www.hollandfestival.net

Project website: www.sacredenvironment.net

De informatie op deze website is met uiterste zorg samengesteld. Hoewel Holland Festival tracht deze informatie steeds zo actueel, volledig en nauwkeurig mogelijk te houden, kunnen aan deze website geen rechten ontleend worden. Het is niet toegestaan de inhoud in en van deze website te kopiëren en/of te veranderen.

Holland Festival aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de inhoud, het functioneren of het bestaan van sites waar door middel van een link naar wordt verwezen, noch voor de producten en/of diensten die op dergelijke sites wordt aangeboden. 

Holland Festival aanvaardt geen aansprakelijkheid voor enige directe of indirecte schade ten gevolge van mogelijke fouten en tekortkomingen in deze website. Wijzigingen kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden aangebracht. Tarieven en voorwaarden zijn mogelijk aan verandering onderhevig.

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - momenteel geen kaarten beschikbaar

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - momenteel geen kaarten beschikbaar

19:00 uur - momenteel geen kaarten beschikbaar

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - momenteel geen kaarten beschikbaar

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - momenteel geen kaarten beschikbaar

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - momenteel geen kaarten beschikbaar

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - momenteel geen kaarten beschikbaar

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

16:00 uur - bestellen

19:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - bestellen

14:00 uur - bestellen

Selecteer hieronder hoe laat u de video-installatie wilt bezoeken.

12:00 uur - momenteel geen kaarten beschikbaar

14:00 uur - momenteel geen kaarten beschikbaar

16:00 uur
- momenteel geen kaarten beschikbaar

19:00 uur - bestellen

De Holland Festival-app voor iPhone en Android

Download nu gratis de Holland Festival-app. Met deze betrouwbare bondgenoot op uw telefoon bent u altijd op de hoogte tijdens het festival. De app is de ideale aanvulling op de website en het gedrukte programma. Natuurlijk kunt u er ook kaartjes mee kopen. De app zal nog tijdens het festival worden uitgebreid met meer functionaliteit.

Wat kunt u er nu al mee doen?

- Het volledige programma inzien.

- Uw lijst met festivalfavorieten samenstellen en toevoegen aan uw agenda.

- Trailers bekijken.

- Festivallocaties opzoeken.

- U laten adviseren over passende voorstellingen met de keuzehulp.

 - Online stemmen voor de VPRO-publieksfavoriet.

- Gratis alle programmaboeken downloaden.

- Livestreams bekijken van de inleidingen.

 

De Holland Festival-app is vanaf nu gratis te downloaden in de App Store en via Google Play.

 

Denk met ons mee

Heeft u een fout ontdekt of een goed idee voor een uitbreiding van de app? Laat het ons weten. Uw mening wordt zeer op prijs gesteld. Klik hier en stuur uw opmerkingen aan ons team.

 

De Holland Festival-app is ontwikkeld door het communicatieteam van het Holland Festival, mediabedrijf Redhotminute en designbureau Thonik.

Kloppend hart van het festival

Stadsschouwburg Amsterdam is het kloppend hart van het Holland Festival. Dit is dé plek om voor of na de voorstellingen af te spreken en meer over het festival te weten te komen. Ontmoet de artiesten of verdiep u in het festivalprogramma. Ook vindt een groot deel van het contextprogramma hier plaats. Zo is Het Parlement van de Dingen eenentwintig dagen aanwezig met gesprekken en installaties. Het restaurant serveert elke dag een speciaal menu en het is mogelijk om tot 23:00 te dineren.

Fonds 21 - logo  

Het Holland Festival is bijzonder trots op de samenwerking met Fonds 21. Fonds 21 is sinds 2008 hoofdbegunstiger van het Holland Festival. In de samenwerking ligt de nadruk op het verbreden en verjongen van het Holland Festivalpubliek voor de presentatie van de wereldtop van nu en van morgen.

 

Nederland heeft veel ambitieuze professionals die de samenleving willen verrijken met hun ideeën. Nu en voor volgende generaties. Fonds 21 helpt die ideeën te realiseren. Op het gebied van Jongeren & Maatschappij en Kunst & Cultuur worden projecten ondersteund. Niet alleen financieel, maar ook als betrokken partner en adviseur met oog voor de kansen en uitdagingen van deze tijd. 

Fonds 21 steunt een diversiteit aan grote en kleine projecten verspreid over heel Nederland. Dat gebeurt op basis van aanvragen en door middel van tijdelijke programmaregelingen. Het Nederlandse publiek is de rode draad in het beleid voor Kunst & Cultuur; via hen geeft Fonds 21 uitdrukking aan het maatschappelijk dividend. Met het vergroten van de zelfredzaamheid van jongeren in de pijler Jongeren & Maatschappij komt het sociale gezicht van Fonds 21 naar voren.

"Fonds 21 is trots op het Holland Festival. In de maand juni brengt het festival een breed scala aan voorstellingen met werk van nationale en internationale theatermakers, componisten, choreografen en performers. Bekende en minder bekende. De uitdagende programmering getuigt van lef en maakt dat het festival van grote betekenis is voor het kunst – en cultuuraanbod in Nederland."

Marie Hélène Cornips, algemeen directeur Fonds 21.

 

Fonds 21 - publiek Woodkid_1 publiek bij Woodkid (2014)
HF Young Acad 200x175 HF Young Academy
 Fonds 21 - Proms  Holland Festival Proms
   

De Groene Amsterdammer heeft voor het archief vier thematische boeketten van artikelen over het festival samengesteld. De bundelingen artikelen zijn samengesteld door redacteur Max Arian die in 1956 voor het eerst het festival bezocht. 

 

Boeket 1
Matthijs Vermeulen als recensent, criticus, componist en onderwerp van debat
"De Groene Amsterdammer heeft in zeventig jaar honderden artikelen over het Holland Festival geschreven, altijd met een curieus, steeds veranderend mengsel van bewondering, nieuwsgierigheid, kritiek en afstand. Die dubbelzinnigheid was echter nooit zo groot als in het eerste decennium van het festival, toen Matthijs Vermeulen met veel elan in De Groene over muziek schreef." Lees verder
door Max Arian, 17 mei 2017 


Boeket 2
Een klaterende stroom nieuwe Nederlandse componisten
"De Groene Amsterdammer is als het om het jubilerende Holland Festival gaat die volle zeventig jaar consequent bezig geweest de nieuwe Nederlandse muziek te bevorderen, te stimuleren, ja te eisen en af te dwingen. Daarover schreef niet alleen componist en muziekcriticus Matthijs Vermeulen in de jaren veertig en vijftig. In de jaren zestig en zeventig steunde De Groene de eisen van de Notenkrakers, de bende componisten om Louis Andriessen, Peter Schat, Jan van Vlijmen, Reinbert de Leeuw en Misha Mengelberg." Lees verder
door Max Arian, 25 mei 2017

Boeket 3
Internationale theaterverrassingen

"Van Beckett tot Peter Sellars, van Pina Bausch tot Bob Wilson, misschien is voor een weekblad als De Groene Amsterdammerhet aller-leukste aan het Holland Festival dat redacteuren en medewerkers steeds weer voor grote verrassingen komen te staan." Lees verder
door Max Arian, 8 juni 2017

Boeket 4
Weerbarstige meesters
"De Groene is schrijvend over het Holland Festival in de loop van zeventig jaar niet in de eerste plaats geïnteresseerd in topkwaliteit en beroemdheden, maar vooral in het ontdekken van nieuwe ideeën, nieuwe vergezichten, dwarse meningen, weerbarstige meesters." Lees verder
door Max Arian, 18 juni 2017

 

Bimhuis

14:30 Jherek Bischoff
Componist en multi-instrumentalist Jherek Bischoff speelde eerder samen met Kronos Quartet, David Byrne, Robert Wilson en Neil Gaiman. Zijn werk bestrijkt uiteenlopende genres als pop, indie rock, klassiek en ambient. Dit concert deelt hij het podium met het strijkkwartet Stargaze Strings, de vier strijkers uit het ensemble stargaze, dat later nog in de Holland Festival Proms te zien is.

17:00 Trio Da Kali
Trio Da Kali speelt in deze sessie nummers uit zijn eigen repertoire van hedendaagse griotmuziek. Het Malinese trio bestaat uit Hawa Kasse Mady Diabaté (zang), Mamadou Kouyaté (bas-ngoni) en Fodé Lassana Diabaté (balafoon). ‘Da kali’ betekent ‘een eed zweren’, in dit geval de belofte van de griot (een soort bard en geschiedenisbewaarder) om de verhalende, Malinese muziektraditie voort te zetten.

19:45 Masterclass David Harrington
David Harrington, primarius en oprichter van het Kronos Quartet, geeft een openbare masterclass. Al meer dan veertig jaar werkt Harrington samen met componisten en muzikanten van over de hele wereld. Onder zijn leiding werkt een studentenkwartet van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in het Bimhuis aan een nieuw werk uit het Fifty for the Futurerepertoire. Publiek wordt uitgenodigd kennis te maken met het kwartet en David Harrington aan het werk te zien.

 

Grote Zaal

13:00 Kronos Quartet & Masha Vahdat
In het eerste concert in de Grote Zaal deelt Kronos het podium met de Iraanse zangeres Mahsa Vahdat. Zij is een van de invloedrijkste zangeressen en uitvoerders van Perzische vocale muziek. Ze zingt, begeleid door Kronos, haar eigen songs op teksten van klassieke Perzische dichters. Ook speelt het Kronos Quartet de wereldpremière van een van de nieuwste opdrachten uit het Fifty for the Future-project.

15:45 Ragazze Plays Kronos Classics
Als er één Nederlands strijkkwartet is dat net zo avontuurlijk is als het Kronos Quartet en net zo graag de grenzen opzoekt van de discipline, dan is het wel het Ragazze Quartet. Vorig festival speelde het kwartet George Crumbs Black Angels, een van de eerste composities op het repertoire van Kronos. In dit concert speelt Ragazze zijn andere favoriete Kronosclassics, met onder andere werk van componisten als Aleksandra Vrebalov, Terry Riley (met Kapok) en Carlos Paredes (arr. Osvaldo Golijov).

18:15 Kronos Quartet & Vân-Ánh Võ & Jherek Bischoff
Vân-Ánh Võ is een Vietnamees-Amerikaanse muzikante en met een Emmy Award bekroonde componiste, die traditionele Vietnamese instrumenten combineert met invloeden vanuit de rest van de wereld. Samen met Kronos neemt ze het publiek mee op een muzikale reis door Vietnam. De tweede helft van het concert deelt het Kronos Quartet het podium met de Amerikaanse muzikant en componist Jherek Bischoff, ook wel omschreven als ‘de verbindende factor’ tussen pop, rock en klassieke muziek.

21:00 Kronos Quartet & Trio Da Kali
Hoogtepunt van een dag Kronos Quartet in het Muziekgebouw is het concert van Kronos met het Malinese Trio Da Kali.
NB: Voor dit concert dient u een apart ticket te bestellen. meer info & bestellen 

KLEINE ZAAL

14:30 Masterclass Sunny Yang 
Sunny Yang, sinds 2013 celliste van het Kronos Quartet, geeft een openbare masterclass. Een Nederlands strijkkwartet dat studeert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag werkt onder haar leiding aan een compositie uit Fifty for the Future.

17:00 Masha Vahdat
De Iraanse Mahsa Vahdat zingt liederen die voortkomen uit de Perzische vocale traditie: klassieke en regionale volksmuziek, maar met een hedendaagse invalshoek. Ze componeert de meeste van haar liederen zelf, vaak op basis van gedichten van grote Perzische dichters als Hafez en Rumi. In dit concert treedt ze op met de Noorse jazzpianist Tord Gustavsen.

19:45 Vân-Ánh Võ
De Vietnamese, in Amerika woonachtige muzikante Vân-Ánh Võ is een van de meest vooraanstaande bespelers van Vietnamese instrumenten, zoals de đàn tranh (een snaarinstrument). In dit concert laat ze muziek uit de verschillende regio’s van Vietnam samenvloeien met hedendaagse westerse soundscapes. Daarnaast speelt ze bewerkingen van Amerikaanse muziek voor haar instrumenten.

ATRIUMKAMER

vanaf 14:15 films 
Kronos speelde vele memorabele soundtracks. In onder meer de films Beyond Zero: 1914-1918 (muziek van Aleksandra Vrebalov), Requiem for a Dream (Clint Mansell), Dracula (Philip Glass) en The Green Fog – A San Francisco Fantasia (Jacob Garchik) is Kronos te horen. Deze films en andere zijn te zien en horen in een speciaal filmprogramma.

ATRIUMZAAL

14:30, 17:00 Masterclasses John Sherba, Hank Dutt
John Sherba (viool) en Hank Dutt (altviool) van het Kronos Quartet geven ieder apart een openbare masterclass. Onder leiding van elke muzikant werkt een strijkkwartet dat studeert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag aan een compositie uit Fifty for the Future. De masterclass van Sherba begint om 14:30. Dutt gaat om 17:00 aan de slag.

19:45 Ebonit Saxophone Quartet
Twee jaar geleden volgde dit Nederlandse saxofoonkwartet een masterclass van Kronos’ Hank Dutt op het festival. Ze studeerden Sunjata’s Time in van Fodé Lassana Diabaté (Trio Da Kali). Dit jaar spelen ze het in hun eigen concert in de Kronos Sessions. Evenals werk van componisten Philip Glass en Tristan Keuris.

FOYERDECK

vanaf 14:00 Fifty for the Future-stage 
Twee jaar geleden startte Kronos zijn prijzenswaardige Fifty for the Future-project: over een periode van vijf jaar verstrekt Kronos vijftig compositieopdrachten aan componisten van over de hele wereld. Twintig zijn er daarvan inmiddels verschenen. Aanstormende strijkkwartetten van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Nederlandse StrijkKwartet Academie spelen gedurende de hele dag op de speciale Fifty for the Future-stage een selectie uit deze moderne atlas van de strijkkwartetmuziek. Holland Festival is ‘legacy partner’ van Fifty for the Future

Octavia 220X175 2Ben jij een enthousiaste amateurzanger, houd je van opera en heb je altijd al willen optreden tijdens het Holland Festival? Dan zijn we op zoek naar jou!

 

Het Holland Festival brengt op 15 en 16 juni 2017 in het Muziekgebouw aan 't IJ de wereldpremière van de opera Octavia. Trepanation. (muziek: Dmitri Koerljandski, regie: Boris Joechananov), een coproductie met het Stanislavsky Electrotheatre uit Moskou. De jonge Russische componist Dmitri Kourljandski schreef de muziek, met een belangrijke rol voor het koor. Daarvoor wil hij graag werken met enthousiaste en fitte amateurzangers. Zij kruipen in de rol van soldaat in een groot terracottaleger – uiteraard met bijpassende kostuums. 

praktisch

Vanwege het gewicht en grootte van het kostuum zoeken we enthousiaste en fitte amateurzangers (M/V):

  • met een uitstekende fysieke conditie en met gevoel voor choreografie,
  • met een lengte vanaf 170 cm, kledingmaat M-XL,
  • in alle soorten stemtypes (van sopraan tot bas),
  • die Engels verstaan. 

 

Als dank voor je deelname krijg je:

  • een vrijwilligersvergoeding van €150
  • reiskosten vergoed (indien je buiten de gemeente Amsterdam woont)
  • twee vrijkaarten voor de generale repetitie van Octavia: Trepanation
  • twee gratis passe-partouts voor de Holland Festival Proms op 24 juni in Het Concertgebouw
  • twee vrijkaarten voor de installatie Manifesto van Julian Rosefeldt 
  • twee T-shirts
  • natuurlijk een onvergetelijke ervaring in een professionele operaproductie.

Voor eten en drinken wordt gezorgd.

repetitierooster

Tijdens een aantal repetitieavonden en –weekends in Amsterdam studeer je onder leiding van Dmitri Koerljandski zowel de muziek als de bewegingen in. Niets ingewikkelds, maar het kost wel tijd.


weekend 1:  Focus op zang & techniek

vrijdag      21/4 19:00-22:00  

zaterdag  22/4 10:00-16:00  

zondag     23/4 10:00-13:00  

 

midweek(end) 2: Focus op kostuum & choreografie

woensdag 10/5 19:00-22:00  

donderdag 11/5 19:30-22:00  

vrijdag       12/5 19:30-22:00  

zaterdag   13/5 09:30-17:00      

zondag     14/5 09:30-15:00      

 

week 3

vrijdag        9/6 19:00-22:00

zaterdag   10/6 13:00-17:00

zondag      11/6 13:00-17:00 

maandag  12/6 19:00-23:00  

dinsdag     13/6 14:00-22:00 

woensdag 14/6 13:00-17:00  & Generale  19:00-23:00  

donderdag 15/6 Voorstelling 1 19:00-23:00

vrijdag      16/6 Voorstelling 2  19:00-23:00

 

Alle repetities vinden plaats in Amsterdam.

Procedure

Vul je gegevens in via het online aanmeldingsformulier  en upload een kopie van je ID/paspoort en een foto van jezelf. 

Aanmelden kan tot en met 20 april 2017. Na aanmelding ontvang je binnen 5 werkdagen een ontvangstbevestiging. Na de sluitingsdatum ontvang je tevens bevestiging van deelname en informeren we je over de praktische gegevens over de repetities.     

Voor vragen over je deelname kun je terecht bij Petra van Henten, [email protected]

AANMELDEN

1. Je bent niet ouder dan 39 jaar;

2. Je liket de HF Young Facebook- of LinkedIn-pagina.

3. Je kunt vervolgens voor € 20 een ticket kopen voor de geselecteerde HF Young-voorstelling.

4. Selecteer kaarttype HF Young in de voorstelling van je keuze

 Let op: bij de voorstellingen kan gecontroleerd worden op leeftijd.

Vrienden van vrienden

Uiteraard mag je als lid ook kaarten voor vrienden bestellen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Vanzelfsprekend zijn jouw vrienden die meegaan naar een HF Young event ook niet ouder zijn dan 39. In ruil voor deze korting ontvangen we graag ook een like van jouw vrienden op de Facebook- of LinkedInpagina van HF Young.

HF Young Circle

HF Young is een community voor en door jonge cultuurliefhebbers van 25 tot 39 jaar. Alle activiteiten van HF Young worden mogelijk gemaakt door een team van tien enthousiaste young professionals. Zij maken zich sterk voor alle HF Young events en maken elk jaar een selectie uit het totale festivalaanbod.

HF Young Circle

 
v.l.n.r. Hassina Bahar, Victorine Dijkstra, Milou van Vlijmen, Rick Nelson, Katelijne de Smet, Bart Truijens,  Vincent van Velsen,  Marije Dunning, Ymke Wieringa, Esther Zijgtregtop

artistiek producer en coördinator aus LICHT

Een enorm project
Alweer drie jaar geleden, in april 2015, ben ik begonnen met het onderzoeken of wij, het Holland Festival, De Nationale Opera en het Koninklijke Conservatorium Den Haag, de hele cyclus LICHT van Karlheinz Stockhausen zouden kunnen presenteren op het Holland Festival 2019. Als hoofd productie van het festival heb ik in de afgelopen decennia met plezier diverse projecten van en met Stockhausen in het festival mogen organiseren, waaronder de wereldpremière in 1995 van het legendarische HELIKOPTER STREICHQUARTETT. Die ervaringen en de contacten met Suzanne Stephens en Kathinka Pasveer - de weduwes van Stockhausen - die ik toen heb opgebouwd zijn van grote waarde gebleken. 

Dit enorme project moest eerst in kaart worden gebracht. Was het mogelijk om het praktisch en fysiek voor elkaar te krijgen om alle stukken uit LICHT in te studeren met jonge musici en studenten? En wat zouden de kosten hiervoor zijn? Dat waren het soort vragen dat ik stelde.


Samen met mijn partner in crime Renee Jonker van het Koninklijk Conservatorium (initiator en hoofd van de masteropleiding van aus LICHT, rechts op bovenstaande foto) heb ik vele werksessies doorgebracht om alle aspecten te bekijken. In mei 2016 kwamen we erop uit dat ons grote plan, LICHT, niet haalbaar was, nog niet eens vanwege de enorme kosten, maar omdat het fysiek onmogelijk bleek om circa 750 musici in zo’n korte periode voor dit epos op te leiden.

Maar geen van ons wilde de droom opgeven. Samen met de Stockhausen Stiftung en Stockhausens weduwes Suzanne Stephens en Kathinka Pasveer hebben we toen de meest ideale reis door alle zeven opera’s uit de cyclus LICHT samengesteld. aus LICHT was geboren. Wederom volgde een periode van uitzoeken, plannen en begroten en uiteindelijk werd op 20 december 2016 het verlossende ‘go’ uitgesproken.

De voorbereidingen voor aus LICHT zijn in volle gang
Op dat moment heb ik mijn functie als hoofd productie van het Holland Festival overgedragen aan mijn collega en sindsdien ben ik fulltime bezig met aus LICHT. Als artistiek producer en coördinator ben ik een soort verbindingsofficier tussen de partners Holland Festival, De Nationale Opera en Koninklijk Conservatorium. Nadat ik maandenlang veel van de voorbereidingen alleen of in klein comité heb gedaan, werken de diverse afdelingen van de drie partners nu veel intensiever samen. De ontwerppresentaties voor decor en kostuums zijn achter de rug, de ateliers zijn inmiddels aan het werk om alles in kaart te brengen. De planning van de repetities en uitvoeringen zijn we nu aan het uitwerken. 

Intussen is de masteropleiding aus LICHT in Den Haag gestart, zodat alle studenten en musici de muziek de komende maanden kunnen instuderen. Hiervoor hebben we een grote repetitieruimte gevonden naast het Zuiderstrandtheater in Scheveningen. Deze is tijdelijk omgedoopt tot Studio LICHT aan Zee. Het is van groot belang om alle stukken uit de marathon al zoveel mogelijk op volle sterkte te repeteren, zodat iedereen goed voorbereid naar de Gashouder in Amsterdam komt.

Helicopters voor HELIKOPTER STREICHQUARTETT
Een aantal delen uit de marathon is het afgelopen jaar als preview gepresenteerd op het Opera Forward Festival van De Nationale Opera en op het Holland Festival. Die ervaring is zeer nuttig gebleken. Stockhausen speel je niet alleen op je instrument. Je moet de muziek uit je hoofd leren, je moet bewegen met je instrument, soms moet je over de grond rollen of heen en weer rennen tijdens het spelen. Dit is een heel andere tak van sport. Dat is voor veel studenten nieuw en even wennen. 


Het is en blijft een groot genot om onderdeel te zijn van dit grote project en ervoor te zorgen dat iedereen die eraan meewerkt op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen. Ik reis heen en weer tussen Holland Festival, Koninklijk Conservatorium en De Nationale Opera. Ik woon repetities bij. Ik zit bij besprekingen bij De Nationale Opera over planning, techniek, financiën en communicatie. Ik brainstorm op het Westergasfabriekterrein over de organisatie in en om de Gashouder, de publieksontvangst, de catering en de backstageruimte voor 350 medewerkers gedurende de zes weken in juni 2019. Ik reis naar Lelystad om de vier helikopters voor het HELIKOPTER STREICHQUARTETT te organiseren en te testen, te kijken of de celliste wel in de helikopter past met haar instrument en of het allemaal technisch haalbaar is en bijvoorbeeld de straalverbindingen betrouwbaar zijn. 

Ook zijn we druk aan het casten voor alle instrumentale, vocale en dansrollen. Hierover heb ik overleg met Suzanne Stephens en Kathinka Pasveer over hun wensen en beschikbaarheid, voer ik gesprekken met het kinderkoor over hun invulling, bespreek ik met de twee andere koren - Cappella Amsterdam en het Nederlands Kamerkoor - hun planning en repetities. De grote uitdaging is de samenstelling van het immense schema voor alle repetities de komende maanden in Den Haag, Kürten (bij de Stockhausen-Stiftung) en in Amsterdam. Door de soms beperkte beschikbaarheden en wensen van de deelnemende partijen is dat een enorme puzzel. 


De NTR-documentaire
En dan is er nog Oeke Hoogendijk, documentairemaakster, onder andere van Het Nieuwe Rijksmuseum over de verbouwing van het Rijksmuseum. Zij maakt momenteel voor de NTR een documentaire over de totstandkoming van aus LICHT. Wij hebben regelmatig overleg over interessante cameramomenten voor haar. Die zijn soms lastig te voorspellen, spontane interacties zijn niet in te plannen. Het is inspirerend om met haar te sparren en mee te denken. En dan moet iedereen natuurlijk nog ermee instemmen dat zij aan het filmen is. 

Mijn vrienden maken regelmatig grapjes. Doe jij het weleens het LICHT uit? Heb je het LICHT al gezien? Ik zou zeggen: Laat het LICHT maar branden tot 10 juni 2019!

 Rabobank

Rabobank Amsterdam is sinds 2011 de grootste corporate sponsor van het Holland Festival. De steun die het Holland Festival van Rabobank Amsterdam ontvangt om de toonaangevende internationale programmering mede mogelijk te maken is van groot belang voor het festival. Rabobank Amsterdam draagt bij aan het tot stand brengen van een programma bestaande uit actuele en excellente internationale podiumkunstenvoorstellingen die anders niet in Nederland te zien zouden zijn. De vorm waarin het programma gegoten is biedt niet alleen een feestelijk kader, een festival nodigt zijn bezoekers uit om ook werk van andere kunstenaars en andere podiumkunstdisciplines te ontdekken. Kortom het Holland Festival maakt het bezoeken van andere voorstellingen en concerten laagdrempeliger en nodigt mensen uit om ondernemend te zijn.

    

Rabobank Amsterdam en het Holland Festival opereren met dezelfde kernwaarden: bieden van producten van de hoogste kwaliteit, service hoog in het vaandel, vernieuwing met behoud van het goede, klant staat centraal, transparantie, internationaal. Bijdragen aan een bloeiende en inspirerende leefomgeving is voor beide partijen belangrijk.

Coöperatieve grondslag
Rabobank Amsterdam voelt zich sterk verbonden met haar klanten en leden en daarmee ook met de toekomst van de stad. Gaat het goed met de stad en klanten van de Rabobank, dan gaat het ook goed met de Rabobank zelf. Als coöperatieve bank levert zij een gerichte bijdrage aan uitdagingen waar de stad de komende jaren voor staat. Een aandeel in duurzame welvaart en welzijn in Amsterdam.

Samen met het Holland Festival kunst en cultuur toegankelijk maken
Sinds 2011 zijn wij al partner van het Holland Festival. Waarom? Het Holland Festival presenteert podiumkunst van wereldklasse. Dit draagt bij aan de aantrekkelijkheid van de stad Amsterdam, zowel nationaal als internationaal. Daar hechten wij veel waarde aan. Ook vinden wij het belangrijk om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek.”

Alphons Kurstjens, directievoorzitter Rabobank Amsterdam.

In het Holland Festival 2016 verbindt Rabobank Amsterdam zich onder andere aan voorstellingen die raken aan het thema Europa. Zoals de openingsvoorstelling Die Stunde da wir nichts von einander wussten en De Komst van Xia die wordt gepresenteerd de kop van het Java eiland.

Holland Festival 2016, mede mogelijk gemaakt door Rabobank Amsterdam.

Die Stunde_220x175 Die Stunde da wir nichts von einander wussten

Rabobank-De komst van Xia

De komst van Xia

Rabobank_Proms

Holland Festival Proms

 

   

Holland Festival is het grootste internationale podiumkunstenfestival in Nederland en bestaat zeventig jaar. Het festival vindt jaarlijks plaats in juni en presenteert theater, dans, muziek, muziektheater en opera op verschillende Amsterdamse locaties zoals Muziekgebouw aan 't IJ, Stadsschouwburg Amsterdam, Nationale Opera & Ballet en Westergasfabriek.

 

Dit jaar hebben wij ook weer een uitgebreide vocale programmering met in het openingsweekend een bijzonder solo-optreden door stertenor Jonas Kaufmann. In het Concertgebouw zingt hij, deels samen met speciale gast Eva-Maria Westbroek, werk van Verdi en Wagner. 'Musicbanda' Franui, bas-bariton Florian Boesch en videokunstenaar Jonas Dahlberg bundelen hun krachten in Alles wieder gut. Deze avond brengen zij onder andere liederen van Schumann, Mahler, Brahms en Purcell ten gehore. Verder gaat de opera Salome van Richard Strauss bij de Nationale Opera in premiere in een nieuwe regie van Ivo van Hove. 

 

De Egyptische kunstenaar Wael Shawky keert terug naar het Holland Festival met een adaptatie van La Chanson de Roland. Shawky vertelt dit tijdloze verhaal met een cast van 20 tot 30 traditionele Fijiri zangers uit de Golfstaten. In de 'opera-operatie' Octavia.Trepanation gaan componist Dmitri Koerljandski, regisseur Boris Joechananov en het Stansilavksy Electrotheatre op zoek naar een antwoord op de vraag: kan kunst tirannie verklaren?

 

In het festival presenteren wij ook het minifestival Holland Festival Proms in het Concertgebouw. Tijdens dit minifestival is zijn onder andere sopraan Alex Oomens en het Groot Omroepkoor te horen in het concert Sacred Environment en de avond wordt afgesloten met een optreden van de Afrikaanse muziekgroep The Nile Project.

Vocaal programma in het Holland Festival

Vocaal5

       Vocaal 

Vocaal4

      Vocaal3

 Alles Wieder Gut

      Vocaal7

 Vocaal8

      Vocaal6

De top-20 van de VPRO-Publieksfavoriet 2017 ziet er als volgt uit (met een beoordeling op een schaal van 1 - 5):

1 Jonas Kaufmann & Eva-Maria Westbroek (4,77)
2 Holland Festival Proms: Mantra - Karlheinz Stockhausen, Lucas & Arthur Jussen (4,76)
3 Holland Festival Proms: Sacred Environment - Kate Moore, Ruben van Leer (4,70)
4 Mariavespers - Claudio Monteverdi, Pierre Audi, De Nationale Opera (4,61)
5 887 - Robert Lepage (4,60)
6 The Great Tamer - Dimitris Papaioannou (4,54)
7 Alles Wieder Gut - Franui, Florian Boesch, Jonas Dahlberg (4,52)
Margaret Leng Tan: Cowell, Cage, Crumb (4,50)
9 Salome - Richard Strauss, Ivo van Hove, De Nationale Opera (4,48)
10 Shostakovich Trilogy - Alexei Ratmansky, Het Nationale Ballet (4,48)
11 Hommages - Alexander Gavrylyuk, Koninklijk Concertgebouworkest (4,43)
12 Phobiarama - Dries Verhoeven (4,39)
13 Black Angels - Ragazze Quartet, Slagwerk Den Haag, Ives Ensemble (4,38)
14 Setan Jawa - Garin Nugroho, Rahayu Supanggah, Iain Grandage (4,35)
15 Manifesto - Julian Rosefeldt, Cate Blanchett (4,32)
16 The Nation - Eric de Vroedt, Het Nationale Theater (4,30)
17 Weeshuis van het Holland Festival - Willem Breuker, Jan van Vlijmen e.a. (4,30)
18 The Mirabel Sessions - Kapok (4,30)
19 Ruang Suara - Ensemble Modern, Senyawa, Taufik A. Adam e.a. (4,29)
20 Holland Festival Proms: The Nile Project (4,26)

In totaal zijn er via de stemkaarten en de app 7337 geldige stemmen uitgebracht.  

Het einde van het jaar nadert en dat moment wordt alom gebruikt om terug te kijken en vooruit te blikken. In mijn functie van programmamanager theater en dans is dit zeker ook het geval, door de timing van ons programmeringsproces. De afgelopen maanden hebben we gewikt en gewogen, de minder sterke ideeën van tafel geveegd en nieuwe aan de longlist van mogelijkheden toegevoegd, plannen uitgewisseld met collega’s in binnen- en buitenland en uiteindelijk menige knoop doorgehakt. Het programma is er!
En terwijl we werken aan de productie van het grote programmaboek kijken we nog één keer naar het geheel: wat zijn de lijnen, kloppen de keuzes, moeten er details anders? Intussen nemen de collega’s het stokje over voor Holland Festival 2018: voor de afdelingen Productie en Communicatie & Marketing begint het werk voor festival 2018 nu pas goed. Maar voor muziek-collega Jochem Valkenburg en mij gaat de blik op 2019!  

programmeren is vooruitzien
Niet alleen regeren is vooruitzien, ook programmeren is vooruitzien. Al tijdens het afgelopen jaar kreeg ik voorstellen binnen van makers die ons vroegen een nieuw project voor 2019 mede mogelijk te maken door een coproductiebijdrage. Het onderhouden van contacten met de kunstenaars zie ik als het belangrijkste deel van mijn functie: het geeft inzicht in wat hun fascinaties zijn en hoe zij aan hun oeuvre bouwen, het vertelt mij wat zij belangrijke onderwerpen vinden. Dat in een vroeg stadium te weten brengt mij op ideeën voor de programmering van het festival. Hoe meer je weet, des te makkelijker is het dwarsverbanden te leggen of een thema voor te stellen. Bij dat laatste vraag ik me altijd af of het thema ook nog van belang is over een jaar of langer – deels koffiedik kijken natuurlijk. Maar ik denk dat ik wel gezegend ben met een grote nieuwsgierigheid naar wat er in de wereld gebeurt, en door het volgen van maatschappelijke ontwikkelingen ontwikkel je toch een soort Fingerspitzengefühl.  

contact met collega-programmeurs 
Naast het contact met kunstenaars is het contact met collega-programmeurs reuze belangrijk. Zij vormen een belangrijke informatiebron over tournees van buitenlandse makers, en sommige buitenlandse instellingen produceren met regelmaat werk van makers die voor ons festival interessant zijn. In de loop van de jaren leer je ook je buitenlandse collega’s goed kennen en merk je met wie je een gedeelde belangstelling hebt. Al betekent dat niet dat er met anderen geen contact is; juist de mensen die in een heel andere context werken dan voor een festival, of voor een Westerse organisatie, komen soms met verrassende voorstellen! En soms kan ook ik op onverwachte wijze iemand blij maken…. Het komt wel eens voor dat ik ergens bij een festival in het buitenland een Nederlandse maker ontmoet, en dan meer tijd en rust heb met hem of haar van gedachten te wisselen. Zo’n ontmoeting afgelopen januari leidde tot een uitnodiging van Holland Festival aan een van de meest veelbelovende makers van ons land, iemand die ik al geruime tijd met plezier volg en die ook in het buitenland aan de weg timmert – en dus naadloos past op het internationale platform dat het festival biedt aan Nederlandse makers. Ik verklap niet wie dit is – als het programmaboek in januari op de mat ploft ontdekt u het vanzelf!

portret Vincent Mentzel_250x250‘Kies jouw favorieten uit de vele foto’s die theaterfotografe Maria Austria voor het Holland Festival maakte in de periode dat jij bij haar werkte.’ 

Dat was de vraag die het Holland Festival mij stelde. Vervolgens gingen er zoveel foto’s van ‘Marietje’, zoals acteurs haar liefdevol noemden, door mijn handen, dat ik prompt in gewetensnood kwam. Keuzes maken is niet mijn sterkste kant. Geëmotioneerd bleef ik kijken naar al die foto’s uit de tweede helft van jaren zestig van de vorige eeuw. Herinneringen borrelden naar boven. 

Wat een heftige emoties legde ze vast. Ik ontdekte weer wat een geweldige fotografe Maria Austria was. Hoe zij in allerlei opzichten haar tijd ver vooruit was. Wat zij deed: ze leefde zich tijdens de voorstellingen die ze vastlegde helemaal in en probeerde, voor zover dat kon, mee te spelen met de acteurs. Maria kende de componisten, acteurs en regisseurs persoonlijk. In de donkere kamer werden hun namen met eerbied uitgesproken. Zonder te pochen was ze altijd uitstekend op de hoogte van de kwaliteiten van al deze beroemdheden. 

Ik ging bij Maria Austria aan de slag als assistent op voorspraak van acteur en regisseur Robert de Vries, destijds directeur van het Nieuw Rotterdams Toneel. Ik kende zijn dochter van de Academie van Beeldende Kunsten. Maria fotografeerde ook de voorstellingen van het Nieuw Rotterdams Toneel en was bevriend met de familie De Vries. Zo herinner ik mij nog levendig een fotosessie bij hen thuis in Rotterdam, waar Maria de familie met liefde en zachte dwang in het gelid dirigeerde. Maria had een assistent nodig en Robert de Vries duwde mij met stevige hand naar haar toe in Amsterdam. 

Het Holland Festival was een belangrijke jaarlijkse gebeurtenis voor fotograaf Maria Austria. Veel stress: ‘s avonds moest ze voorstellingen fotograferen, direct daarna de films ontwikkelen en afdrukken maken in haar huis aan de Willemsparkweg 120 in Amsterdam. De afgedrukte foto’s werden in een envelop dezelfde nacht nog afgeleverd bij de vele ochtendkranten in Amsterdam en per nachttreinpost meegestuurd naar Den Haag en Rotterdam. 

Hoe vaak schalde niet de naam van Jo Elsendoorn, de toenmalige perschef en muziekprogrammeur van het festival, door de kamer. Er moest weer eens overlegd worden over van alles en nog wat. Jo was een bijna heilige naam. Hij was Maria’s grote steun en toeverlaat. Er was wederzijds vertrouwen. Soms stuurde hij Maria naar buitenland om daar een voorstelling te gaan zien en advies erover uit te brengen. 

Mijn keuze
Dit is mijn keuze uit Maria’s waanzinnige aanbod van prachtige foto’s uit het Holland Festival. Ik heb niet alleen scènefoto’s gekozen, maar ook een aantal weergaloos mooie portretten van dirigenten, componisten en regisseurs die het festival in die tijd naar Nederland haalde. 

Antigone (1966) van het Nieuw Rotterdams Toneel is een van mijn favorieten, alleen al omdat de man die ik zo bewonder, Robert de Vries, erin speelt, omringt door onder anderen Annet Nieuwenhuijzen en Eric Schneider.
Antigone_1966_600x460

Ook Thyestes (1967) van Hugo Claus mag niet ontbreken. Daar zie je hoe Maria als geen ander een ‘kreet’ kon vastleggen. 
Thyestes_1967_600x460

Dansfoto’s waren een andere specialiteit van haar, zoals haar foto’s van Toccata (1968) van het American Dance Theatre bewijzen.
Toccata_1968_600x460

Romantisch en rauw zijn haar beelden van Little Malcolm and his struggle against the Eunuchs (1968) door het London Group Theatre. 
Little Maolcolm..._1968_460x600

Het bijzondere aan werken voor en met het Holland Festival was de serieuze en warme aandacht die alle betrokkenen met het medium fotografie hadden. Iedereen wist hoe belangrijk een recensie in de krant was, maar zo mogelijk nog belangrijker was het beeld dat daarbij geplaatst werd. Die duistere theaterfoto’s in kranten of tijdschriften trokken vaak de aandacht en zodoende bezoekers over de streep om een voorstelling te bezoeken. 

Een foto van Maria Austria was nooit zomaar een plaatje bij een praatje. 
Mede dankzij haar fotografie voor het Holland Festival is Maria Austria een lichtend voorbeeld voor de theaterfotografie. 

Vincent Mentzel
Rotterdam, december 2017

Vincent Mentzel is fotojournalist bij o.a. NRC Handelsblad.
© portret Vincent Mentzel: Victorine Mentzel