Blog

programmeur Ravian

Door: Holland Festival

28.11.2016

 Ravian Van Den Hil 8

Ravian van den Hil is sinds september 2016 contextprogrammeur bij het Holland Festival. In 2005 kwam Ravian voor het eerst in aanraking met het festival. Hij hielp toen als student bij de productie van Il silenzio van Pippo Delbono en schepte kilo’s zand de piste in. Daarna mocht hij het resultaat als bezoeker bekijken. Nu, elf jaar later, is hij terug bij het festival in volgens Ravian zijn droombaan. “Ik mag de hele dag bezig zijn met dans, theater, muziek en muziektheater. Onderwerpen die mij iedere dag weer voeden.”

Wat betekent het Holland Festival voor jou?
“Holland Festival is altijd een highlight van het jaar voor mij geweest. Als ik het programmaboek in handen had, kende ik niet alle namen, maar wist sowieso dat het een spektakel zou worden en dat het me zou raken. Je weet dat als je naar het Holland Festival gaat je supergedegen maar tegelijkertijd experimenteel en vooruitstrevend theater, dans of muziek te zien krijgt dat nergens anders in Nederland te zien is. En het is visueel ook altijd heel indrukwekkend.

Een voorstelling die me het meeste is bijgebleven is Macbeth van Jürgen Gosch door Düsseldorfer Schauspielhaus die ik in 2006 in de Zuiveringshal zag. Ik was toen 19 jaar oud en het was een van de meest heftige voorstellingen die ik toentertijd gezien heb. Gosch had alle rollen – ook de vrouwelijke – laten spelen door mannen en binnen vijf minuten was het hele decor gesloopt en was het één grote anarchie. De theatrale waanzin die daar uitsprak en de smerigheid van een shakespeareaanse tijd was superrauw en direct. Ik heb daar nog lang over nagedacht en de beelden schieten nog steeds af en toe door mijn hoofd.”

Wat ga je ons met de contextprogrammering laten zien?
“Het Holland Festival is een makersfestival, dus het gaat vooral om de kunstenaars. Ik grijp voor de contextprogrammering dan ook altijd terug op de inhoud van de voorstelling en de kunstenaar zelf, wat hen drijft. Spannend daarbij is om nieuwe verbindingen die minder voor de hand liggen, te leggen. Ik probeer het publiek dan ook een nieuw inzicht te geven op de inhoud.

Bij Manifesto organiseren we bijvoorbeeld een Manifesten Salon waarbij ik meer verdieping wil geven bij de installatie Manifesto, en tegelijkertijd de vraag wil stellen wat het manifest vandaag de dag nog betekent. Het hele festival lang kun je aansluiten bij leessessies over manifesten en zijn er lezingen over onder andere wat een manifest is. En in EYE is een programma rond filmmanifesten te zien.”

Het volledige programma inclusief het context programma van Holland Festival 2017 wordt op 7 februari bekendgemaakt.

HF BLOG