Blog

Recensie: The Murder of Halit Yozgat, een hypergeconcentreerde theatrale gebeurtenis

Door: Het Parool

14.6.2020

TheMurder_repetitieFoto: Richard Mosse

De angstaanjagende actualiteit van Ben Frosts tweede opera, The murder of Halit Yozgat, kan niemand ontgaan. Frost, een in IJsland woonachtige Australiër, die wat je bij gebrek aan een betere term ‘dark ambient’ noemt, componeert, schreef het twee uur durende stuk in opdracht van het Staatstheater Hannover, dat het in samenwerking met het Holland Festival op 11, 12 en 13 juni in het Muziekgebouw zou opvoeren. Maar ja, corona.

En dus maakten Frost en regisseur Richard Mosse een montage in een leeg theater, maar wel met alle attributen en decors, die zaterdag in het kader van het Holland Festival op YouTube werd gestreamd. Dat had voor- en nadelen. Een nadeel is uiteraard dat de kijker de live-ervaring moet missen, die in dit stuk gegarandeerd overweldigend zou zijn geweest. Een voordeel is dat diezelfde kijker, voor zijn laptop gezeten met een koptelefoon op de oren, nu een hypergeconcentreerde theatrale gebeurtenis ondergaat, met een klankkwaliteit die wat betreft balans, detaillering en zelf instelbaar volume in een zaal nooit te bereiken zou zijn.

Lees de hele recensie in Het Parool

HF BLOG