Blog

Recensie: Ademruimte

Door: De Groene Amsterdammer

18.6.2020

BitterSweet1900x900Foto: Nichon Glerum

Omdat de concertzaal geen vliegtuig is, dus geen verdienmodel, mag er na de versoepeling van de coronalockdown nog steeds bijna niemand binnen. Zo werden zondag 7 juni in het Amsterdamse Muziekgebouw slechts dertig bezoekers toegelaten tot het eerste post-lockdownoptreden van het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam onder Daniel Reuss. Oorspronkelijk was dit een Holland Festival-programma met als belangrijke primeur Louis Andriessens May voor koor en orkest, geschreven ter nagedachtenis van Frans Brüggen.

Het festival werd geannuleerd en de bezetting van May bleek onverenigbaar met de anderhalvemetervoorschriften. Gevolg: gewijzigd programma en een videostream voor iedereen die er niet bij kon zijn. 

In het online concert Bitter/Sweet speelt Lucie Horsch ernstig licht Brüggens fictieve Bach-concert met de bijna-ironie van het veroverde gemak dat loon naar werken heet. Zo klinkt dat, het in al zijn superioriteit onmachtige verzet tegen de dwingelandij van de inclusie. Het heet grote kunst. Tot criteria veroordeeld, door criteria geveld, in een symbolisch lege zaal verdedigd door de beste muzikanten die we hebben. De ontroerde ziel gilt het uit.

De hele recensie lees je in De Groene Amsterdammer

...

Bitter/Sweet gemist? Bekijk het online concert hier:

HF BLOG