Blog

Lees de blog over Le jeune noir à l’épée

Door: Ralph-Hermen Huiskamp

09.6.2019

Le Jeune Noir À Lepée 1900X900

Het blijft iets wonderlijks. Iedereen weet dat kunst dé manier is om de wereld vanuit andere ogen te bekijken. Vanuit een kind, een godin, een nazi, verzin het en het kan. De vorm maakt niet uit. Een liedje kan net zo veel impact hebben als een enorme roman, een schilderij net zo veel als een game. Zo in een keer kan een kwartje vallen, en begrijp je de wereld wat beter. En toch is het in de Westerse kunstgeschiedenis het perspectief van de  witte man zwaar over vertegenwoordigd.

Gelukkig komt daar langzaam aan verandering in. Of de wereldberoemde Louvre-videoclip van Beyoncé en Jay Z nou een aanleiding was of dat zij heel goed een brede beweging hebben gekanaliseerd: In de kunstwereld is er steeds meer aandacht voor diversere perspectieven. Het Musée D’Orsay vroeg de veelbekroonde Abd Al Malik een voorstelling te maken bij de recente expositie over zwarte, onderbelichte modellen in Franse schilderijen. In het theatrale concert komt Al Malik’s jeugd in een achterstandswijk samen met zijn werk als schrijver, regisseur en rapper. Voor Le jeune noir à l’épée liet hij zich dan wel inspireren door een negentiende-eeuws schilderij, maar hij vertelt een modern verhaal: Een jongen uit de banlieue verlaat de gevangenis en doet zijn verhaal. Over zijn strijd om te ontsnappen aan het straatleven en de haat. Over het politiegeweld en het leven in voorsteden met goedkope huurwoningen. Actueel, maar net zo goed tijdloos.  

Ralph-Hermen Huiskamp schrijft de komende weken aan de hand van korte video's een blog over een van de producties van deze editie van Holland Festival

Meer informatie over Le Jeune Noir À L’Épée op 12 juni: klik hier

HF BLOG