Blog

Interview Morris Kliphuis van Kapok

Door: Vincent Kouters

09.6.2017

The Mirabel Sessions 1900X900The Mirabel Sessions is voor jazztrio Kapok een nieuw begin. Jullie wilden het helemaal anders doen. Wat was er gebeurd
‘Zes jaar geleden speelden we met zijn drieën voor het eerst samen. Een spontane actie. We zijn begonnen in de studio van Kytopia in Utrecht. Met minimale middelen hebben we toen in twee weken heel veel muziek gemaakt en opgenomen. Daar is ons eerste album Flatlands uit voortgekomen en dat werd een succes. Daarna hebben we nog twee platen gemaakt en gingen we toeren langs allerlei mooie plekken: twee keer North Sea Jazz Festival, Into The Great Wide Open en door Turkije, Marokko en Duitsland. Het was een fantastische rit.’

‘Maar toen kwamen we op een punt dat we het even niet meer wisten. Dat zat hem in de manier waarop we speelden. Al onze platen tot nu toe liggen in het verlengde van elkaar, ze zijn op dezelfde manier gemaakt, in dezelfde bezetting: hoorn, elektrische gitaar en drums. Zonder bas. Het begon te voelen als een keurslijf. We gingen twijfelen aan onze manier van componeren. We wilden wat anders. We hadden al wel eens met zijn vieren gespeeld, met een bassist erbij en dat was superfijn. Toen merkten we opeens hoeveel we die bas gemist hebben. We vroegen ons af waarom wij geen bassist hadden. Onze manier van werken voelde als een te strak jasje.’

En toen? Spelen jullie nu met een bassist?
Nee! We wilden een trio blijven. Wij drieën kennen elkaar inmiddels goed, de lijntjes zijn kort en we werken goed samen, dat wilden we behouden. We besloten dat we al ons repertoire in de vriezer gingen leggen. We zijn tien dagen naar Zuid-Frankrijk gegaan. We sloten ons op in een landhuis in het dorpje Mirabel-aux-Baronnies. Daar deden we afgelopen januari ons zelfonderzoek.

We hebben het gezocht in instrumentatie. We namen allemaal nieuwe instrumenten mee naar het landhuis. Remco was gefascineerd geraakt door de vibrafoon. Timon had een baritongitaar gekocht. Dat is een gitaar die een kwart lager is gestemd dan een elektrische gitaar. En ik was al een tijdje met synthesizers aan het klooien. Daar kun je ook een geweldig basgeluid uit halen. In eerste instantie wisten we niet goed wat we met die nieuwe instrumenten moesten in onze oude nummers, dus toen besloten we helemaal vanaf nul te beginnen.

We hebben dagenlang gejamd in Mirabel, om te kijken waar we instinctief uitkwamen. Die vrijheid en die directe manier van muziek maken, die wilden we op het podium meenemen.’


Wat gaan we horen tijdens het concert?
‘Meer dan ooit draait ons concert om sfeer. De nieuwe nummers hebben vaak lange, bezwerende spanningsbogen. We hebben het concert vormgegeven als een reis. De nummers zijn eilandjes die je op die reis aandoet. The Mirabel Sessions is geen verzameling liedjes die we spelen, het is een ervaring die aan je voorbij trekt. We gaan ook dramatische dingen doen met licht. Het wordt iets anders dan een standaard concert. Ik ga spelen op hoorn, kornet en synthesizer. Een kornet zit halverwege een hoorn en trompet.’

Je bent ook ambassadeur van de campagne Red de Hoorn. Waarom moet de hoorn gered worden?
‘Ik ben geen traditionele hoornist. Ik zie momenteel veel getalenteerde hoornisten. In de popmuziek rukt de hoorn op. Ik zie mensen dingen doen met de hoorn die twintig jaar geleden niet werden gedaan. Vanuit mijn perspectief gaat het goed met hoorn. Dat wil ik graag uitdragen met Red de Hoorn. Dat het niet alleen een orkestinstrument is dat mooi en romantisch kan zingen of heroïsch kan schallen, zoals John Williams doet in Star Wars. Ik wil een beetje af van dat mooie, ik wil dat de hoorn meer gezien wordt als een werktuig waar je geweldige geluiden uit kan halen. De hoorn mag wel wat meer misbruikt worden.’


Wat kan de hoorn allemaal nog meer?
‘Ongelofelijk hard schetteren. Dat vind ik zelf heel leuk. Het is iets wat je in een orkest nooit zou doen. Of net als een trompet, er heel zacht met veel lucht op blazen, zodat je hem net onder de radar hoort, dat kan ook met een hoorn. En wat ik in deze nieuwe set veel doe, is de hoorn door elektronica halen. Dan kan je er delay op zetten of andere effecten. Ik ben een componist. Ik benader een instrument vanuit zijn muzikale functie. Soms wil ik iets heel hoogs en knetterends horen. Of ik wil een vette funkbaslijn. Dan moet ik zorgen dat ik dat uit mijn hoorn krijg.’


Bij gebrek aan een beter etiket, noemen we jullie een jazztrio. Hoe gaat het concert op het Holland Festival klinken?
‘Jazztrio zijn we nu minder dan ooit. Of nou ja, dat hangt natuurlijk af van je definitie van jazz. Wij zijn afkomstig uit de jazz, maar we komen nu op heel andere plekken dan jazz. Soms klinken we als rockband. Soms maken we fluisterzachte, ambient geluidslandschappen, daarna weer funk. Uitgangspunt is: we zijn met zijn drieën en altijd op zoek naar nieuwe geluiden. Op papier zijn we een jazztrio, maar zodra we in een concertzaal staan, kunnen we alles doen wat we willen.’

The Mirabel Sessions - Kapok
zo 11 juni 2017
Bimhuis
Meer informatie en kaarten

HF BLOG