Blog

Het theater van Robert Lepage

Door: Vincent Kouters

16.6.2017

Appfoto 887 Érick Labbé 6Als er iemand is die de magie van het theater tot in de puntjes van zijn vingers beheerst, dan is het wel Robert Lepage. De Canadese theaterregisseur maakt sinds de jaren tachtig naam met voorstellingen die geprezen zijn om hun visionaire karakter en technologische vernieuwingen. Zijn theater zit vol met innovatieve theatertechniek, epische verhalen en aanstekelijke personages.

Hoogtepunten uit zijn rijke oeuvre zijn The Seven Streams of the River Ota (1994) – over onder andere Hiroshima, concentratiekampen en aids – en de solo The Far Side of the Moon (2000), een verhaal over twee rivaliserende broers ten tijde van de Koude Oorlog en de Space Race. In 2013 regisseerde Lepage Wagner’s Ring-cyclus bij de Metropolitan Opera in New York. In 2014 stond hij op het Holland Festival met het multimediale spektakel Playing Cards: SPADES. Nu is hij terug met 887, een van de meest persoonlijke verhalen uit zijn carrière.

Opvallend is dat Lepage, in tegenstelling tot veel van de grote beeldende theatermakers uit zijn generatie, taal niet vijandig gezind is. Zijn werk kenmerkt zich zelfs door een ouderwetse voorliefde voor zaken als plot en verhaal. Daardoor is het doorgaans zeer toegankelijk. Het vooruitstrevende en visionaire zit hem in de vormgeving van het verhaal. Bij elke voorstelling zoekt hij opnieuw naar de juiste vorm, die het verhaal het beste tot zijn recht laat komen. Intense en langdurige democratische processen zijn dat. Organisch, zonder kant-en-klare tekst, komen acteurs en regisseur al improviserend samen tot een voorstelling. Het is een bijzonder en tijdrovend proces, dat ook wel eens kan uitmonden in een mislukking. Maar als het hem lukt, dan maakt Lepage iets groots. Dan vallen video, film, decor, acteurs en muziek op een ongekende manier samen.

Lepage, in een gesprek met de Britse regisseur Richard Eyre: ‘Ik ben nooit echt geïnteresseerd geweest in gewoon theater. Toen ik jong was, was ik veel meer geïnteresseerd in theatraliteit. Er is volgens mij een groot verschil tussen theater en theatraliteit en dat komt omdat de theatergeschiedenis in Canada nog heel jong is – vijftig jaar oud of zo – en we dus geen klassiekers hebben. Onze klassiekers hebben we geleend. Als ik zeg dat ik meer geïnteresseerd ben in theatraliteit, dan heeft dat denk ik te maken met de smaak van jonge makers, acteurs en regisseurs in Québec, die sterk beïnvloed was, in de jaren zeventig tenminste, door rockconcerten, dans, performancekunst en veel minder door theater. Want het theater hier was veel minder alomtegenwoordig dan in Engeland. En het theater dat er was, was al lang dood: niemand herkende zich er nog in. Het ging niet over de zaken waar mensen zich mee bezighielden.’

Blog 887 Érick Labbé 10Robert Lepage is geboren op 12 december 1957 in Québec. Hij was de eerste van twee kinderen van Germaine en Fernand Lepage. Zijn vader was een voormalig officier van de marine die op dat moment werkte als taxichauffeur. Er waren al twee geadopteerde kinderen in het gezin. Deze werden Engelstalig opgevoed. Toen Robert en zijn zus geboren werden, woonde het gezin in het Franstalige Québec, dus zij werden Franstalig opgevoed. Lepage noemt zijn gezin een ‘metafoor voor Canada’. Net als het land wordt het in tweeën gespleten door de taalgrens.

In 887 gaat Lepage terug naar die kindertijd; hij herinnert zich de armoede, de taalstrijd en zijn eigen angsten en twijfels. 887 is wederom een show vol verhaallijnen en botsende thema’s en in die zin ‘vintage Lepage’. Zoals eigenlijk altijd bij hem draaien maatschappelijke en persoonlijke motieven om elkaar heen. Wat resulteert, is een samenballing, een geslepen diamant, met Lepage zelf als verbindende factor. Alle connecties en lijntjes en acrobatische trucs die nodig zijn om alles met elkaar te verbinden komen uit zijn koker. ‘Ik geloof niet dat ik iets magisch doe,’ zegt hij zelf. ‘Alle verbindingen zijn er al, ergens in het onbewuste of in het collectieve onbewuste. Ik hoef alleen maar de verschillende elementen met elkaar in contact te brengen. De toevallige connecties ontstaan vanzelf. Dat gebeurt vanzelf. Dat gebeurt altijd.’ 


887 - Robert Lepage
vr 16, za 17 & zo 18 juni 2017
Meer informatie & tickets

HF BLOG