Ashley Fure

Profiel

geluidsbronnen, en brengt de fysieke activiteit van het musiceren en de chaos van ruw akoestisch materiaal scherp in beeld. Fure is gepromoveerd in het vak compositie aan Harvard University, en werkt als assistent-professor aan de muziekafdeling van Dartmouth College. Ashley Fure werd talloze malen onderscheiden voor haar werk. Een kleine greep: in 2011 bekleedde Fure een residency aan de Akademie Schloß Solitude. Een jaar later ontving zij een stipendium in Darmstadt en een Staubach Honorarium van het Internationale Muziekinstituut uit dezelfde plaats. In 2014 won ze de Kranichsteiner Compositieprijs en de Impuls International Composition Prize. Nadat Fure in 2016 was genomineerd voor de Pulitzer Muziekprijs werd haar in 2017 een Guggenheim Fellowship toegekend. Ze won de DAAD 2018-prijs van de organisatie Artists-in-Berlin. Ashley Fure kreeg compositieopdrachten van belangrijke gezelschappen in Europa en de Verenigde Staten, waaronder de New York Philharmonic, de Los Angeles Philharmonic, Klangforum Wien, Ensemble Modern, het Diotima Quartet, het International Contemporary Ensemble, Talea, de San Francisco Contemporary Music Players en Dal Niente. Tot haar recente projecten behoren The Force of Things: An Opera for Objects, een intermediaire opera die door Alex Ross in de New Yorker ‘verbijsterend origineel’ en ‘de puurste intuïtieve theateruiting van het jaar’ genoemd werd. Een ander project is Bound to the Bow, voor orkest en elektronica: ‘gedurfd individueel’ volgens The New York Times, en volgens de New Yorker ‘de fascinerendste wereldpremière’. De Deen Simon Steen-Andersen (1976) is componist, performer en installatie-artiest. Hij studeerde compositie bij diverse docenten in Aarhus, Freiburg, Buenos Aires en Copenhagen. De in Berlijn woonachtige Steen-Andersen begeeft zich in zijn werk tussen instrumentale muziek en elektronica, video en performance in verschillende settings, van symfonieorkest tot kamermuziek, met en zonder multimedia. Hij verzorgt soloperformances, maakt installaties en is actief als regisseur. De laatste decennia concentreert Steen-Andersen zich in zijn werk op het integreren van concrete muzikale elementen en het benadrukken van fysieke en choreografische aspecten van de instrumentale uitvoeringspraktijk. Zijn werk bevat versterkte akoestische instrumenten, gecombineerd met sampler, video, eenvoudige alledaagse objecten of zelfgemaakte constructies. Simon Steen-Andersen ontving vele prijzen, waaronder in 2017 de Mauricio Kagel Music Prize en de Siemens Composer’s Prize. Hij werd onderscheiden met de Nordic Council Music Prize, de SWR Orchestra Prize en de Carl Nielsen Prize. Steen-Andersen maakte werk in opdracht van ensembles, orkesten en festivals als ensemble recherche, Neue Vokalsolisten Stuttgart, het SWR Orkest, Orchestre Philharmonique de Radio France, Ensemble Ascolta, het JACK Quartet, Ensemble Modern, Oslo Sinfonietta, 2e2m, de Donaueschinger Musiktage, Ultraschall, de Wittener Tage für neue Kammermusik en ECLAT. Voorts werkte hij samen met ensembles als Klangforum Wien, Collegium Novum Zurich, ICTUS, het Arditti Quartet, London Sinfonietta, Ensemble Intercontemporain, asamisimasa en het Nadar Ensemble. Since 2008 is Simon Steen-Andersen compositiedocent aan de Royal Academy of Music in Aarhus. Sinds de oprichting in 1980 geldt Ensemble Modern als een van de toonaangevende nieuwemuziekensembles. De groep is gevestigd in Frankfurt en bestaat uit twintig solisten van verschillende nationaliteiten. Uniek zijn de werk- en organisatiewijze: over alle projecten, coproducties en financiële zaken wordt collectief besloten. Het gezelschap speelt muziektheater, kamermuziek en orkestconcerten en maakt dans- en videovoorstellingen. De musici treden geregeld aan op gerenommeerde festivals als de Salzburger Festspiele, de Wiener Festwochen, Klangspuren Schwaz, Musikfest Berlin, de MusikTriennale Köln, het Lincoln Center Festival in New York, het Festival d’Automne in Paris, het Lucerne Festival en het Holland Festival. Jaarlijks voegt het ensemble ongeveer zeventig nieuwe werken aan zijn repertoire toe, deels wereldpremières. Met componisten als John Adams, George Benjamin, Peter Eötvös, Heiner Goebbels, Hans Werner Henze, Simon Steen-Andersen, Mauricio Kagel, György Kurtág, Helmut Lachenmann, György Ligeti, Karlheinz Stockhausen, Benedict Mason, Steve Reich en Frank Zappa ontwikkelde het ensemble jarenlange samenwerkingsverbanden. Ensemble Modern heeft vele cd’s opgenomen, die niet zelden in de prijzen gevallen zijn. Een aanzienlijk deel van de cd-productie loopt via het eigen label: Ensemble Modern Media. In 2003 werd Ensemble Modern door de Duitse Kulturstiftung des Bundes geprezen als een baken van de eigentijdse cultuur in Duitsland. In hetzelfde jaar werd de International Ensemble Modern Akademie (IEMA) opgericht, waarin door middel van een masteropleiding, masterclasses, compositiewerkgroepen en educatieve projecten een jonge generatie musici opgeleid wordt. Dit jaar viert Ensemble Modern zijn veertigjarig bestaan.