Alicia Hall Moran

Profiel

beeldende kunst. Haar muzikale opleiding kreeg ze aan Barnard College/Columbia University en de Manhattan School of Music en ze kreeg les van grote namen in de klassieke muziek als Shirley Verrett, Adele Addison, Betty Allen, Hilda Harris en Martina Arroyo. Alicia Hall Moran werkt samen met gevierde artiesten als Carrie Mae Weems, Adam Pendleton, Joan Jonas, Ragnar Kjartansson, Simone Leigh, Liz Magic Laser, curator Okwui Enwezor en choreograaf Bill T. Jones, van musici als Bill Frisell en Charles Lloyd en diverse schrijvers, van Simon Schama tot Carl Hancock Rux. Zo cureerde ze als artist in residence samen met haar echtgenoot, pianist Jason Moran, de vijfdaagse performance cyclus BLEED in de Whitney Biennial, met een mix van zang, dans, theater poezie, dagboeken, film en journalistiek. Ook ontwikkelden ze werk voor onder meer de Biënnale van Venetië, het Walker Art Center en het Philadelphia Museum of Art, Carnegie Hall en de Elb Philharmonie in Hamburg en in 2017 ontvingen ze een Art of Change-beurs van de Ford Foundation. Daarnaast was ze artist in residence in het Isabella Stewart Gardner Museum en ontving onder meer opdrachten van Art Basel Miami, het MASSMoCA, Museum of Modern Art, The Kitchen en het Histories Remixed/Art Institute Chicago. Ze schreef veelgeprezen werken, zoals HEAVY BLUE, haar eerste album, het motown project, The Five Fans, Breaking Ice: The Battle of the Carmens, en Black Wall Street. Op Broadway maakte ze haar debuut in de Tony Award-winnende productie van Gershwins Porgy and Bess en zong de rol van Bess in de daaropvolgende tournee.