Alexander Waugh

Profiel

2006 tot 2016 deel uitmaakte van de artistieke kern van theatercollectief De Warme Winkel. Hierbuiten regisseerde hij theatervoorstellingen en opera’s bij o.a. het Zuidelijk Toneel, het RO Theater, het nieuwe Luxor theater en Nieuw Amsterdams Peil. Sinds 2016 regisseert hij voltijds bij Toneelgroep Oostpool in Arnhem en Het Nationale Theater in Den Haag. Hier maakte hij Ondertussen in Casablanca (montagevoorstelling), Kinderen van Judas (montagevoorstelling), Ondine (van Jean Giraudoux), Cinema (van Annie Baker) en Het duel (naar Tsjechov). Tevens geeft hij al jaren les aan de toneelscholen van Maastricht, Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Brussel. Het werk van Jeroen De Man kenmerkt zich door een sterke beeldende kracht en een grote openheid naar het publiek. In zijn voorstellingen is de verbeelding altijd aan de macht en liggen verwijzingen naar hedendaagse actuele kwesties altijd versleuteld in theatrale metaforen. Hij is gefascineerd door de kunst en literatuur van het fin-de-siècle en het interbellum, met name in de Duitstalige en Russische cultuur. Als lid van De Warme Winkel maakte hij verschillende zeer succesvolle montagevoorstellingen gebaseerd op het leven en werk van kunstenaars uit deze periode, zoals Alma (over Alma Mahler), Rainer Maria (over Rilke) en Kokoschka Live!. De Warme Winkel-productie Gavrilo Princip over de aanslag op Franz Ferdinand in Sarajevo, wat leidde tot de Eerste Wereldoorlog, ging op het Holland Festival 2014 in première. Nieuw Amsterdams Peil (NAP) werd in 2005 opgericht door violiste Heleen Hulst en pianist Gerard Bouwhuis. Als collectief zonder dirigent richten zij zich op het spelen van een breed kamermuziek- en muziektheaterrepertoire in een flexibele bezetting. Hun focus ligt op de muziek van nu. De musici voelen zich eerder een ‘band’ dan een ensemble, wat zich vertaalt in weinig hiërarchie en veel eigen inbreng door iedere afzonderlijke speler. Het feit dat er zonder dirigent wordt gespeeld vereist van de musici een grote alertheid en geeft hen meer vrijheid. De verhoogde concentratie die dit oplevert is voor hen een belangrijke meerwaarde. Vele interdisciplinaire muziektheaterproducties werden door Nederlandse componisten voor NAP geschreven, zoals: Urwald van Arnold Noordegraaf (met film), Giacometti van Elmer Schönberger (met dans), Conversations with my mother van Benedict Weisser (met toneel), Narcissus van Calliope Tsoupaki (met geur), Aan Barrels met muziek van Reza Namavar en Janco Verduin (voor draaiorgel), Reclining Woman van Astrid Kruisselbrink (met beeldende kunst) het spraakmakende muziektheater Anaïs Nin van Louis Andriessen en meest recentelijk Uwe Leipe Mastdramnis van Rob Zuidam met mezzosopraan Gerrie de Vries (regie: Jeroen De Man). Toneelgroep Oostpool ziet theater als plek voor ‘ontmoetingen’ met andere mensen, tijden en denkbeelden. De voorstellingen van Oostpool bieden inzicht, troost of zoeken juist de confrontatie. Het gezelschap is maatschappelijk betrokken, artistiek gedurfd en altijd actueel. Onder leiding van artistiek directeur Marcus Azzini delen de huisregisseurs met het publiek de vraag: Hoe nu mens te zijn? Als groot, nationaal theatergezelschap is Oostpool al ruim vijfenzestig jaar gevestigd in Arnhem en doorkruist met haar voorstellingen het hele land. In Huis Oostpool wordt geëxperimenteerd, gemaakt, geprobeerd en gemonteerd. Er wordt een podium geboden aan jonge makers, aanstormende talenten en gevestigde gezelschappen uit stad, regio en het land. Het grootste reizende toneelgezelschap van Nederland, Het Nationale Theater maakt bewerkingen van klassiekers en nieuwe voorstellingen over onderwerpen van nu, die de kijk op de wereld vergroten. Zo belichten ze de andere kant van de vaderlandse geschiedenis, ze stellen de vraag welke wereld we onze kinderen nalaten en ze laten zien hoeveel verschillende vormen intimiteit heeft tegenwoordig. Het gezelschap werkt met gevierde regisseurs en nieuwe makers en is steeds op zoek naar de betekenis van het theater voor nu en voor de toekomst. Daarover gaan ze in gesprek met hun mede-stadsbewoners in Den Haag en met de mensen die hun voorstellingen bezoeken in het land.