Conversation with actor and theatre maker Maarten van Hinte

De Groene:
Rufus Collins

Stephan Sanders

podcast

 

Rufus Collins came to Amsterdam as an African-American and started in the mid-80s with what he himself called 'multicultural theatre'. No, not 'black' theatre, because Collins wanted to make the performing arts in the Netherlands just as colourful as the Kalverstraat through his collaboration with the Surinamese director Henk Tjon. Just as diverse as Suriname still is today. Collins became the founder of the mixed, ethnically versatile theatre in the Netherlands. Maarten van Hinte van RIGHTABOUTNOW Inc. tells from his own experience how that got off the ground.

Please note: the conversation is in Dutch

Biografieën

Theater moest eruit zien zoals Amsterdam, even kleurrijk als de Kalverstraat. Dat doel stelde de charismatische Afro-Amerikaanse theatermaker Rufus Collins (1935-1996) zich toen

hij in 1985 de witte toneelwereld in Nederland wakker schudde en het multiculturele gezelschap De Nieuw Amsterdam (DNA) oprichtte. Zijn gezelschap moest een afspiegeling zijn van het levendige en meerstemmige Amsterdamse straatbeeld met oude en nieuwe Nederlanders. 

Op zijn elfde kreeg Collins, opgegroeid in Harlem, New York, een beurs aangeboden voor de prestigieuze American School of Ballet, maar in plaats daarvan volgde hij een missionarisopleiding in een Jezuïetenklooster. Later verklaarde Collins dat hij zich daardoor pas laat realiseerde dat hij zelf zwart was. Dat besef, en de bewustwording van bijbehorende politieke en maatschappelijke consequenties, zouden een grote rol spelen in zijn verdere leven en werk. Hij belandde korte tijd op een toneelschool en sloot zich vervolgens in New York aan bij de experimentele theatergroep Living Theatre. Eind jaren zestig kwam hij naar Europa waar hem in 1978 werd gevraagd om het Black Theatre Co-operative in Londen te leiden: een gezelschap dat als doel had om voorstellingen te maken van zwarte schrijvers vanuit het zwarte perspectief in Engeland. 

In 1981 werd hij uitgenodigd om een workshop te geven in Amsterdam, waar hij tot zijn overlijden in 1996 bleef wonen en werken. Samen met de Surinaams-Nederlandse theatermaker Henk Tjon regisseerde hij diverse voorstellingen, waaronder de spraakmakende opera The Kingdom over de zwarte onafhankelijkheidsbeweging op Haïti. Voor het eerst speelde een grote en zeer diverse groep amateurspelers een stuk in theater De Engelenbak. Collins gaf spel- en regie-les op de Theaterschool en samen met Tjon gaf hij workshops niet-westerse regie. In 1985 richt hij samen met Tjon DNA op. Met de term ‘Nieuwe Nederlanders’ verzette Collins zich tegen denigrerende termen als ‘minderheden-‘ of ‘allochtonentoneel’. DNA maakte bewerkingen van Shakespeare, zoals De Koopman van Amsterdam, een bewerking van De Koopman van Venetië en De Negers van Genet – voor het eerst met een geheel zwarte cast.

More

biography

Podcast maker Stephan Sanders (Haarlem, 1961) is a Dutch writer, journalist, columnist and presenter. He studied Political Science at the University of Amsterdam, worked for a large period as editor of

de Groene Amsterdammer, and lectured at the UvA, the University of Minnesota (USA), the University of Iowa (USA) and the University of Groningen.

Sanders presented radio and television programmes for various broadcasters (VPRO, KRO, Human, NOS/NTR) including Het Blauwe Licht (with Anil Ramdas) and Met het Oog op Morgen. As a columnist he worked for publications such as Vrij Nederland, de Volkskrant, and Trouw. Some of his book titles are: Ai, Jamaica (stories), Buitenwacht (essays) and Iets meer dan een seizoen (memoires).

More

This performance was made possible with support by