Red de hoorn

Te weinig kinderen kiezen nog voor de hoorn. Dit betekent dat conservatoria een kleinere aanwas van uitmuntende spelers hebben en dat dit belangrijke instrument voor orkesten en kamermuziek in gevaar is. Om deze tendens te keren organiseren het Holland Festival en partners de campagne Red de Hoorn. Vorig jaar vond de lancering plaats na een jaar lang Red de Fagot. Dit jaar staat de hoorn centraal in verschillende concerten en activiteiten. 

Zo speelt hoorniste Christine Chapman, een van de ambassadeurs van de campagne, het hoornstuk NEBADON (2007) van Karlheinz Stockhausen. George Crumbs An Idyll for the Misbegotten (1986) klinkt tijdens het concert Black Angels in een door Crumb geautoriseerde bewerking voor hoorn. Kapok, een jazztrio onder leiding van jazzhoornist Morris Kliphuis, ook ambassadeur van Red de Hoorn, speelt gloednieuw werk in The Mirabel Sessions. György Kurtágs hommage aan Pierre Boulez Petite musique solennelle (2015), tijdens het concert van het Koninklijk Concertgebouworkest, bevat een hoofdrol voor de hoornsectie. Jonge festivalbezoekers (7-12) kunnen tijdens een workshop hun eigen hoorn bouwen, waarna ze als orkest op hun doe-het-zelfhoorns een nieuwe compositie van Wilbert Bulsink instuderen en meteen in wereldpremière brengen. En ook tijdens het panelgesprek Why Save the French Horn, waarin experts dieper ingaan op de campagne, klinkt een hoorncompositie: Decay (1970), voor acht hoorns, van John McGuire wordt gespeeld door Christine Chapman met docent hoorn Herman Jeurissen als dirigent.