Actuele theaterthriller over de Nederlandse, multiculturele samenleving

The Nation (1-3)

Eric de Vroedt, Het Nationale Theater

The Nation is een actuele theaterthriller over de op hol geslagen Nederlandse multiculturele samenleving. Het begint met een mysterie: de elfjarige Ismaël uit de Schilderswijk is spoorloos verdwenen. De zoektocht voert langs alle lagen van de maatschappij, langs politieagenten, jihadisten, ondernemers, politici, journalisten en welzijnswerkers met ieder hun eigen belangen. The Nation is schrijver en regisseur Eric de Vroedts staat van de natie. De komende jaren werkt hij bij Het Nationale Theater verder aan deze meerjarige theaterreeks. Bij zijn debuut op het Holland Festival zijn de eerste drie afleveringen achter elkaar te zien. Met hoofdrollen voor onder anderen Anniek Pheifer, Mark Rietman en Hein van der Heijden. Eric de Vroedt maakt een extra verhaallijn, die alleen te zien is met een virtual-realitybril.

Achtergrondinformatie

Synopsis

Aflevering 1

Een politiebureau in Den Haag. Aan de rand van de stad wordt de eerste paal geslagen voor de bouw van een nieuwe hightech er? 

woonwijk, ‘De Veilige Stad’. De festiviteiten worden verstoord door het bericht dat de elfjarige Ismaël uit de Schilderswijk spoorloos is verdwenen. De pijlen richten zich op de Haagse politie: wat ging er mis bij de hardhandige arrestatie van de jongen? Onder aanvoering van Ismaëls broer Damir laten salafistische jongeren steeds luider van zich horen.

Aflevering 2
Terwijl er in de Schilderswijk gedemonstreerd wordt, wijdt de spraakmakende talkshow ‘Kuypers’ een speciale aflevering aan de ingewikkelde thuissituatie van de verdwenen Ismaël, voor wie inmiddels het ergste wordt gevreesd. In de studio komt het tot een hevige confrontatie tussen de biologische moeder van Ismaël en Damir, hun pleegouders, een invloedrijk Kamerlid en de populaire leider van Pegida Den Haag. De uitzending escaleert enorm wanneer een onverwachte gast plotseling spreektijd krijgt.

Aflevering 3
Terwijl een mediator de verstoorde relatie tussen Ismaëls biologische moeder en zijn pleegouders in goede banen leidt, spreekt een psychologe met Damir als onderdeel van een deradicaliseringstraject. Steeds duidelijker wordt dat Wouter Wolff, de linkse politicus die de pleegouders in de uitzending van ‘Kuypers’ bijstond, ook bij de zaak betrokken is. Wat is waar van de lastercampagne die op internet is uitgebroken over vermeend kindermisbruik? En welke goed geïnformeerde bron zit daaracht

Meer

Biografieën

Eric de Vroedt (1972) studeerde in 1996 af aan de Toneelschool Arnhem. Hij schrijft en regisseert zijn eigen voorstellingen en regisseert daarnaast ook repertoiretoneel. De Vroedt is regisseur en artistiek leider van Het Nationale Theater (voorheen Het Nationale 

Toneel). Per 2018 zal hij de functie van artistiek directeur overnemen van Theu Boermans. Sinds 2004 maakte hij naam met zijn tiendelige project mightysociety: geëngageerd theater over brandende, actuele kwesties. De voorstellingenreeks werd bekroond met diverse prijzen, zoals de Prijs van de Kritiek, de Amsterdamprijs en Toneelkijkersprijs van Theater aan het Spui. De Vroedt werkte als freelance regisseur onder meer bij Toneelgroep Amsterdam - A Streetcar Named Desire (2008), The Entertainer (2014), Koningin Lear (2015) - en Schauspielhaus Bochum - Freitag (2014), Leas Hochzeit (2015). Ook begeleidt hij diverse jonge makers. Onlangs regisseerde hij David Mamets Race bij Het Nationale Theater.

 

Het Nationale Theater is een nieuw theaterinstituut, ontstaan uit een fusie tussen de Koninklijke Schouwburg, Theater aan het Spui, het Nationale Toneel en NTjong. Het Nationale Theater biedt klassiekers, actueel drama en journalistieke programma’s, maar ook cabaret, dans en muziektheater. In Den Haag heeft Het Nationale Theater zijn eigen theaters: de Koninklijke Schouwburg en Theater aan het Spui. Het is het grootste reisgezelschap van Nederland.

Meer

Focus: democratie

Een aantal festivalkunstenaars kijkt dit jaar naar de problemen waar westerse democratische landen mee te maken hebben. De Franse filosoof Alexis de Tocqueville bewonderde de democratie vanwege de maatschappelijke gelijkheid. Ook zag hij de gevaren ervan. 


Regisseur Romeo Castellucci maakt dit jaar Democracy in America, naar het gelijknamige boek (1835) van De Tocqueville. In The Gabriels beschouwt regisseur Richard Nelson het afgelopen Amerikaanse verkiezingsjaar door de ogen van een doodgewone familie. Andere kunstenaars richten zich op de problematiek in democratische naties, zoals de vluchtelingenkwestie in de voorstellingen van regisseurs Dieudonné Niangouna en ThomasBellinck. Weer anderen tonen de dreiging van geweld (Demolishing everything with amazing speed), tirannie (Octavia) of het vormgeven aan activisme (The Tempest Society). Filmregisseur Julian Rosefeldt kijkt in Manifesto naar de relatie tussen kunst en samenleving.

Het Holland Festival presenteert twee nationale theaterhuizen met elk een eigen staat van de natie: My Country van het National Theatre uit Londen en The Nation van Het Nationale Theater uit Den Haag. Beide voorstellingen tonen een verscheurd land waarin niemand, van politici tot burgers, verantwoordelijkheid lijkt te durven nemen. Ten slotte zijn er voorstellingen waarin democratie in de vorm is doorgevoerd: het publiek kan – als het dat wil – actief betrokken worden, als voorbijganger, deelnemer of activist. Deze kunstenaars moedigen het publiek aan om de aloude hiërarchie tussen het publiek en de artiesten ter discussie te stellen.

Meer

CREDITS

tekst, regie
Eric de Vroedt
tekstbijdrage
Joeri Vos
dramaturgie
Remco van Rijn
decor
Maze de Boer
licht
Bernie van Velzen
geluid
Florentijn Boddendijk, Remco de Jong
kostuums
Lotte Goos
cast
Saman Amini, Bram Coopmans, Tamar van den Dop, Hein van der Heijden, Antoinette Jelgersma, Anniek Pheifer, Mark Rietman, Vanja Rukavina, Pieter van der Sman, Bram Suijker, Romana Vrede

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR