Monteverdi’s Mariavespers in nieuwe visuele mise-en- espace

Mariavespers

Wereldpremière - opening festival

Claudio Monteverdi, Pierre Audi,
De Nationale Opera

De prachtige Mariavespers vormen een hoogtepunt in het oeuvre van Claudio Monteverdi. Pierre Audi toont een compleet nieuwe visuele en ruimtelijke interpretatie van de gezangen. Voor zijn mise-en-espace werkt hij samen met de Belgische beeldend kunstenares Berlinde De Bruyckere. Zij staat bekend om opzienbarend werk, waarin religieuze symboliek en mythologie belangrijke elementen vormen. Samen ensceneerden ze eerder de opera Penthesilea in Brussel. De muzikale leiding is in handen van dirigent Raphaël Pichon en de zangers en instrumentalisten (op historische instrumenten) van zijn bejubelde barokensemble Pygmalion. Na zijn veelgeprezen Monteverdi-cyclus keert Audi terug naar deze eerste grote operacomponist. Een veelbelovend vooruitzicht.

Achtergrondinformatie

De meeslepende Mariavespers van Monteverdi krijgen een visuele realisering door DNO-directeur Pierre Audi, in een installatie van de Belgische beeldend kunstenares Berlinde De Bruyckere.

Monteverdi was niet alleen de eerste belangrijke operacomponist, ook blies hij de geestelijke muziek van zijn tijd nieuw leven in. Hij combineerde in zijn Mariavespers de oude, strenge compositiestijl met de moderne, vrije manier van toonzetten waaruit het muziektheater was ontstaan. 

De Nationale Opera heeft alle overgeleverde muziektheaterwerken van Claudio Monteverdi uitgevoerd, in veelgeprezen ensceneringen. Nu krijgen de kleurrijke Mariavespers, die zeer geschikt zijn voor een interpretatie met beelden, een visuele realisering. Musicoloog Denis Morrier noemt de Mariavespers: ‘Een prachtige boom. De wortels reiken diep in het rijke verleden, de brede, stevige stam roept de pracht en praal van een veelbewogen heden op en het weelderig gebladerte ontwikkelt zich in vruchtbare vertakkingen naar de toekomst toe.’

Omdat er geen ‘echte’ verhaallijn in Mariavespers zit, kiest regisseur Pierre Audi niet voor een ‘regie’ in de gebruikelijke zin van het woord maar voor een ‘mise-en-espace’. Daarbij werkt hij samen met kunstenares Berlinde De Bruyckere, met wie hij eerder in Brussel de opera Penthesilea ensceneerde. Haar installatie zal verrijzen in de monumentale Gashouder van de Amsterdamse Westergasfabriek. Religieuze symboliek en mythologie zijn belangrijke elementen in De Bruyckeres werk. 

De muzikale uitvoering van Mariavespers is in handen van op historische instrumenten spelende musici en zangers van het jonge barokensemble Pygmalion. De algehele leiding heeft Raphaël Pichon, die met Pygmalion voor het eerst te gast is bij DNO.

Meer

Biografieën

De Vlaamse Berlinde De Bruyckere brak internationaal door tijdens de Biënnale van Venetië in 2003. Zij maakt driedimensionale beelden, installaties en aquarellen. Haar vroege werk heeft een minimalistisch en abstract karakter; later zoekt ze haar toevlucht tot meer herkenbare vormen. 

Religieuze symboliek en mythologie vormen belangrijke elementen in De Bruyckeres oeuvre. Het Gemeentemuseum Den Haag organiseerde in 2015 een overzichtstentoonstelling van haar werk.

Pierre Audi werd in 1988 artistiek directeur van De Nederlandse Opera. Met ingang van 1 januari 2013 is hij directeur van De Nationale Opera. In de vijfentwintig jaar dat hij leiding geeft aan De Nationale Opera en voorganger De Nederlandse Opera, is een van zijn verdiensten dat hij Nederland een eigen operatraditie heeft gegeven. Visie en durf is de combinatie die hem respect bracht, in Nederland en ver daarbuiten. Als directeur én als regisseur. 

Pygmalion werd opgericht door Raphaël Pichon in 2006. Het ensemble bestaat uit koor en orkest waarvan de leden historische instrumenten bespelen. Hun repertoire omvat de muzikale erfenis van Bach tot Mendelssohn, Schütz tot Brahms, en Rameau tot Gluck en Berlioz. Voor cd-opnames ontving Pygmalion verschillende onderscheidingen waaronder een Diapason d’or en een Victoire de la musique. Het ensemble was te gast in de meest gerenommeerde Europese concertzalen. In 2017 speelt het ensemble Monteverdi’s Mariavespers onder leiding van Raphaël Pichon.

De Nationale Opera (DNO) staat bekend om haar diverse programmering van zowel klassieke als moderne opera’s en het constant hoge niveau van haar voorstellingen. Met vernieuwende producties, speciaal voor De Nationale Opera gecomponeerde werken en een frisse blik op bekend repertoire wordt deze prachtige kunstvorm levendig gehouden en een plek in de toekomst gegeven. Met Pierre Audi eerst als artistiek directeur en nu, na de fusie als directeur De Nationale Opera, heeft De Nationale Opera een enorme bekendheid verworven in de internationale operawereld en wordt er met grote belangstelling gekeken naar alle nieuwe producties. In 2013 won DNO de internationale Opera Award voor de beste productie van het jaar.

Het gezelschap werd vlak na de Tweede Wereldoorlog opgericht en maakte een ontwikkeling door van repertoiregezelschap naar stagionegezelschap. Dat betekent dat De Nationale Opera geen vast ensemble heeft en dat er gemiddeld één opera per maand te zien is. Hiervoor worden gastsolisten en afzonderlijke artistieke teams aangetrokken. De Nationale Opera heeft wel een eigen koor, het Koor van De Nationale Opera, bestaand uit 56 leden. Het Koor wordt gerekend tot de beste van Europa en werd in 2013 genomineerd voor de beste koorprestatie van het jaar (International Opera Award). Voor het merendeel van de producties werkt DNO samen met het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest met chef-dirigent Marc Albrecht.

De meeste producties van DNO zijn te zien in Nationale Opera & Ballet maar er zijn ook voorstellingen in de Stadsschouwburg Amsterdam, Koninklijk Theater Carré, de Westergasfabriek of het Muziekgebouw aan ’t IJ. Steeds meer worden de met veel internationale interesse bekeken opera’s van DNO uitgenodigd naar belangrijke buitenlandse operahuizen en festivals. Geregeld komen coproducties tot stand met gerenommeerde gezelschappen als de Metropolitan Opera in New York, de Opéra in Parijs of het Teatro alla Scala in Milaan.

Meer

CREDITS

muziek
Claudio Monteverdi (1567-1643)
muzikale leiding
Raphaël Pichon
mise-en-espace
Pierre Audi
installatie
Berlinde De Bruyckere
zangers en instrumentalisten
Pygmalion
productie
De Nationale Opera
coproductie
De Nationale Opera, Holland Festival

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR