James McVinnie bespeelt het Maarschalkerweerdorgel in Het Concertgebouw

Holland Festival Proms - Organ Prom

Tom Jenkinson, James McVinnie

Tom Jenkinson is als Squarepusher beroemd om zijn razendsnelle en ontregelende beats. Daarnaast is hij een fenomenale bassist en van jongs af aan gefascineerd door het kerkorgel. In dit concert deelt hij het podium met James McVinnie, die al op jonge leeftijd organist in Westminster Abbey was en tevens een virtuoos vertolker van eigentijdse muziek is. McVinnie werkte met componisten als Nico Muhly en Oneohtrix Point Never (Holland Festival, 2014). Naast een eerder orgelwerk dat Jenkinson voor McVinnie schreef, staat ook een speciaal voor dit promsconcert geschreven stuk op het programma: een duet voor kerkorgel en basgitaar, waarin Jenkinson zelf meespeelt. Ook speelt McVinnie een zelden gehoord orgelwerk van Philip Glass en een vroeg werk van orgelgigant Oliver Messiaen 

programma

Tom Jenkinson (1975)
selectie uit: Solo Electric Bass 1

Tom Jenkinson (1975)
Space Frame Suite (2016)

Olivier Messiaen (1908-1992)
Le banquet céleste (1928)

Philip Glass (1937)
Mad Rush (1979)

Tom Jenkinson (1975)
new work (2017)
for electric bass and organ
wereldpremière

Holland Festival Proms

Een dag lang, van ‘s middags tot diep in de nacht, vindt in ­Het Concertgebouw een bruisend minifestival plaats. Tijdens de Holland Festival Proms zijn vijf concerten en een installatie te zien. Van een concert met virtual reality door onder anderen het Radio Filharmonisch Orkest tot het swingende The Nile Project.

Van de broers Lucas en Arthur Jussen die Karlheinz Stockhausen spelen tot een opera-installatie van de Indonesische kunstenaar Jompet Kuswidananto. De dag wordt gepresenteerd door cabaretier en televisiepresentator Klaas van der Eerden. In de pauzes zijn er optredens van conservatoriumstudenten en korte concert­inleidingen. Voor slechts tien euro per concert, of minder voor wie een dagkaart koopt, hoor je de nieuwste en avontuurlijkste muziek van over de hele wereld. ’s Nachts is er een afterparty voor iedereen die er geen genoeg van kan krijgen. 

Meer

Achtergrondinformatie

De laatste honderd jaar is het orgel herontdekt door avant-gardecomponisten. In dit concert speelt de Engelse organist James McVinnie composities van Olivier Messiaen, Philip Glass en Tom Jenkinson, als elektronische dance-pionier beter bekend onder zijn pseudoniem Squarepusher.

 

In dit concert zijn twee stukken van Jenkinson te horen. Als kind was Jenkinson al gefascineerd door het orgel, dat hij beschouwd als een soort synthesizer avant la lettre. Bovendien heeft de fysieke impact van orgelmuziek in zijn optiek veel gemeen met de lijfelijkheid van dancemuziek. Ook in zijn experimentele dance-projecten laat Jenkinson zich graag inspireren door avant-gardecomponisten. Die invloed horen we in deze orgelstukken eveneens terug. Space Frame Suite (2016) is opgebouwd uit acht delen, waarin de voor Jenkinsons dancemuziek typerende snelle en complexe ritmes afgewisseld worden met meer statische passages. Jenkinson verkent met name het fluitregister van het orgel. Het concert wordt afgesloten met de wereldpremière van een nieuw werk van Jenkinson voor basgitaar en orgel. Het wordt uitgevoerd door McVinnie en de componist zelf, die ook tijdens optredens als Squarepusher en in zijn band Shobaleader One al vaak heeft laten horen een fenomenale basgitarist te zijn.

Van Olivier Messiaen (1908-1992) spelen McVinnie en Jenkinson Le banquet celeste (1928). Messiaen is een van de belangrijkste orgelcomponisten van de vorige eeuw. De Fransman, die 61 jaar lang organist van de Église de la Sainte-Trinité in Parijs was, groeide hij uit tot een van de belangrijkste leermeesters van de naoorlogse avant-gardemuziek. Hoewel banquet celeste een jeugdwerk is, zijn de hoofdkenmerken van Messiaens stijl al hoorbaar aanwezig. Het extreem lage tempo en de statische, impressionistische akkoorden verklanken de sublieme ervaring van het Goddelijke.

Met Mad Rush (1973) van Philip Glass (1937) staat er nog een werk van een pionier van de twintigste-eeuwse muziek op het programma. Glass wordt beschouwd als een van de grondleggers van de minimal music, samen met collega’s als Terry Riley en Steve Reich. Net als in de rest van zijn oeuvre spelen repetitieve structuren in Mad Rush een belangrijke rol.

Meer

Biografieën

James McVinnie is organist. Zijn grenzeloze passie voor muziek heeft geleid tot samenwerkingen met enkele van ’s wereld beste en grootste componisten en muzikanten. Onder anderen Nico Muhly, Tom Jenkinson/Squarepusher, Martin Creed, Richard Reed Parry van 

Arcade Fire, Shara Nova, David Lang en Bryce Dessner hebben voor hem geschreven. Tussen 2008 en 2011 was hij assistent-organist van de Westminster Abbey, waar hij ook het koor dirigeerde. Hij speelde tijdens vele staatsaangelegenheden die live werden uitgezonden op de televisie, waaronder het koninklijke huwelijk in 2011. Daarvoor vervulde hij dezelfde positie bij St Paul’s Cathedral, St Albans Cathedral en Clare College, Cambridge. Zijn docenten waren Sarah Baldock, Thomas Trotter en Hans Fagius. Hij maakte zijn debuut in de Royal Festival Hall in Londen in 2014, met een van de zes openingsrecitals op het opgeknapte Harrison & Harrison-orgel uit 1954. In de zomer van 2009 maakte McVinnie zijn solodebuut op de Salzburger Festspiele met het Freiburger Barockorchester geleid door Ivor Bolton. McVinnie geeft zijn muziek uit op het IJslandse label Bedroom Community. Zijn debuut, Cycles, met muziek die voor hem geschreven is door Nico Muhly, verscheen in 2013. In 2014 was hij te gast op het Holland Festival en speelde hij werk van componisten Nico Muhly en David T. Little in twee afzonderlijke concerten. In 2017 is hij behalve op het Holland Festival ook te zien met Los Angeles Philharmonic in het Reykjavík Festival, Barbican Centre in Londen, Paris Philharmonie en in een samenwerking met het elektronicaduo 
Darkstar.

 

Tom Jenkinson (Chelmsford, Sussex, 1975), vooral bekend als Squarepusher, is een pionier binnen de Britse elektronische dancemuziek. Als kind van een jazzmuzikant raakte hij op jonge leeftijd gefascineerd door experimentele jazz. Een andere inspiratiebron vormde de orgelmuziek die hij in de Chelmsford Cathedral leerde kennen. Halverwege de jaren ’90 brak Jenkinson als Squarepusher door en groeide hij uit tot een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de drum-‘n-bass, breakbeat, acid house, IDM en nu jazz. Bijzonder aan Squarepushers muziek is de combinatie van elektronica en live-elementen, zoals Jenkinsons virtuoze basgitaarspel en zijn spectaculaire liveshows. Kenmerkend voor zijn muziek zijn de snelle beats en duistere, psychedelische klankwerelden die hij creëert. In vroege albums zoals Feed me Weird Things (1996), Hard Normal Daddy (1997) en Music is Rotted one Note (1998) is de invloed van free jazz en fusion jazz sterk aanwezig. Vanaf Go Plastic (2001) worden zelf ontworpen software, synthesizers, elektronische media en robot-instrumentalisten op albums als Do You Know Squarepusher (2002), Ultravisitor (2004), Ufabulum (2012) en Music for Robots (2014) steeds belangrijker, en laat Squarepusher zich inspireren door avant-gardecomponisten zoals Stockhausen en Ligeti. Daarnaast werkt hij met klassieke musici en ensembles samen. In 2003 toerde hij met het London Sinfonietta. In 2015 met het Metropole Orkest. In 2016 schreef Jenkinson de Space Frame Suite voor orgel, uitgevoerd door James McVinnie, waarin het orgel als voorloper van de synthesizer wordt gepresenteerd. Momenteel tourt Jenkinson met de band Shobaleader One, waarmee hij in 2010 een album opnam.

Meer

CREDITS

muziek
Philip Glass, Tom Jenkinson, Olivier Messiaen
uitvoering
James McVinnie, Tom Jenkinson

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR