Virtuoze flex in aangrijpende regie van Reggie (Regg Roc) Gray en Peter Sellars

FLEXN

Reggie (Regg Roc) Gray, Peter Sellars

Flex is een vorm van streetdance, afkomstig uit Brooklyn, New York, die gebaseerd is op de Jamaicaanse dancehall en bruk up. Flexpionier en choreograaf Reggie (Regg Roc) Gray en regisseur Peter Sellars maakten FLEXN samen met een grote groep dansers uit Brooklyn. De dansers maken gebruik van diverse stijlen en bewegingen – snapping, bone-breaking, pausing, gliding, get-low, hat tricks en real-time in-body animation – om inspirerende en krachtige verhalen te vertellen over liefde en rechtvaardigheid. FLEXN staat voor een revolutie, op dans én sociaal vlak. Het is een virtuoze dansvoorstelling over leven in tijden van grote sociale onrust.

Achtergrondinformatie

De bekroonde regisseur Peter Sellars en danspionier en choreograaf Reggie (Regg Roc) Gray geven met hun voorstelling FLEXN uiting aan de complexe realiteit van het Amerikaanse leven. In de Verenigde Staten vormen schietpartijen, politiegeweld, sociale misstanden, een slecht functionerend rechtssysteem en de achterliggende 

rassenproblematiek de grimmige realiteit voor veel Amerikanen. FLEXN kwam tot stand in een periode van racistisch gemotiveerde schietpartijen en excessief politiegeweld, dat leidde tot de dood van onder andere Trayvon Martin (Stanford, Florida), Michael Brown (Ferguson, Missouri) en Eric Garner (New York). De vrijspraak en/of milde bestraffing van de daders werd door veel Amerikanen gezien als uiting van diepgeworteld, institutioneel racisme. Deze incidenten zorgden voor grote sociale onrust, betogingen, rellen, en de oprichting van de Black Lives Matter-beweging. In het kielzog van deze gebeurtenissen maakten Gray en Sellars, met vijftien dansers van Gray’s ensemble The D.R.E.A.M. RING, FLEXN. Een dansvoorstelling die uiting geeft aan stijl, soul, en pure opwinding en die liefde en gerechtigheid verkent door middel van een verscheidenheid aan spectaculaire flexdanstechnieken en persoonlijke verhalen.

 

Flex – ook wel geschreven als flexn, flexing, flex’n of FlexN – ontstond medio jaren 1990 door een samenvoeging van diverse underground dansstijlen, geworteld in de levendige Jamaicaanse reggae- en dancehall-cultuur van Brooklyn. Aan de basis van flexn ligt de verhalende, bijzonder energieke dansvorm bruk-up, vernoemd naar de invloedrijke danser George ‘Bruck-Up’ Adams. Deze stijl werd in de afgelopen tien jaar aangevuld met pausing, snapping, gliding, bone breaking, hat tricks, animation en contortion. De flexdansers (of flexors) verdraaien hun ledematen (bone breaking), glijden over de dansvloer (gliding), en kunnen plotseling volkomen bevriezen en weer schokkerig in beweging komen (pausing). Flexdansers blinken niet alleen uit in hun lichaamsbeheersing, maar ook in hun gave om verhalen te illustreren over persoonlijke overwinningen op sociale ongelijkheid en geweld. Het dansvocabulaire van flex heeft opvallend veel bewegingen die geweld simuleren: pistoolschoten, botten breken, het hart uit iemands borstkas rukken.

 

De voorstelling van Gray, Sellars en de dansers van The D.R.E.A.M. RING is grotendeels geïmproviseerd en wordt voortgedreven door een soundtrack van reggae, pop en hiphop. Het resultaat is een virtuoze dansvoorstelling over leven in tijden van grote sociale ongelijkheid. The New York Times omschreef de voorstelling als: ‘Deels protest, deels dansfeest, deels collectieve autobiografie. FLEXN raast tegen sociale onrechtvaardigheid, van politiegeweld tot het falen van het Amerikaanse gevangenissysteem.’ De voorstelling ging in 2015 in première bij de Park Avenue Armory in New York en was al te zien in Australië (Brisbane Festival), Frankrijk (Festival de Marseille), Italië (Napoli Teatro Festival) en de Verenigde Staten (Jacob's Pillow Dance Festival and Dartmouth College). Het Holland Festival heeft de Nederlandse première.

Meer

Biografieën

De Amerikaanse danser en choreograaf Reggie (Regg Roc) Gray werd geboren en getogen in Brooklyn, New York. Op driejarige leeftijd raakte hij gefascineerd door Michael Jackson, en als tiener stortte zich op de hyper-expressieve dansstijlen die voortkwamen uit 

de Jamaicaanse straatcultuur van Brooklyn, zoals bruk-up en dancehall. Hij was een van de grondleggers van een nieuwe hybride dansvorm, Flexn: een samenvoeging van diverse stijlen uit de lokale scene, zoals bone breaking, pauzin, gliding, get-low, connecting, hat tricks en punchlines. De stijl werd vernoemd naar het regionale tv-programma Flex N Brooklyn, waarbij lokale dansers hun nieuwe moves lieten zien. Met zijn prijswinnende danscrew Ring Masters reisde hij de wereld over, en in 2011 richtte een nieuw gezelschap op, genaamd The D.R.E.A.M. RING (Dance Rules Everything Around Me). In 2015 produceerde hij zijn eerste grote choreografie, FLEXN, voor de Park Avenue Armory in New York. Deze voorstelling ging op tournee naar het Brisbane Festival, het Festival de Marseille, het Napoli Teatro Festival, het Jacob's Pillow Dance Festival and Dartmouth College. Gray is regelmatig te zien op de Amerikaanse televisie, onder andere in het derde seizoen van het programma America’s Best Dance Crew, diverse reclames, en in muziekvideo’s van Wayne Wonder, Sean Paul, Nicki Minaj en andere artiesten.

 

De Amerikaanse theater- en operaregisseur Peter Sellars (1957) werd internationaal bekend door zijn radicale bewerkingen van klassieke meesterwerken. Tegelijkertijd ging hij succesvolle samenwerkingen aan met artiesten uit talloze creatieve disciplines. In 1980 verwierf hij bekendheid met voorstellingen als Mozarts Cosi fan Tutte, The Marriage of Figaro en Don Giovanni. Hij werkte veelvuldig samen met John Adams, onder andere in Nixon in China (1987) en The Death of Klinghoffer (1991), El Niño (2002), Doctor Atomic (2007), A Flowering Tree (2006) en The Gospel According to the Other Mary (2012). Hij regisseerde opera bij onder andere De Nationale Opera, English National Opera, Lyric Opera of Chicago, l'Opéra National de Paris, Salzburg Festival en San Francisco Opera. Op het Holland Festival waren te zien: The Children of Herakles (2004), Doctor Atomic (2007) en Desdemona (2013), een samenwerking met Nobelprijswinnares Toni Morrison en de Malinese componist Rokia Traoré. Hij was festivaldirecteur, van onder andere het Los Angeles Festival (1990 en 1993), het Adelaide Arts Festival (2002) en New Crowned Hope (2006) in Wenen. Sellars studeerde aan de Harvard-universiteit en is als professor bij het Department of World Arts and Cultures betrokken bij de University of California, Los Angeles. Op het Holland festival waren te zien: The Children of Herakles (2004), Bach Cantatas (2005), Doctor Atomic (2007) en Desdemona (2013), een samenwerking met Nobelprijswinnares Toni Morrison en de Malinese componist Rokia Traoré.

Meer

CREDITS

een samenwerking tussen
Reggie (Regg Roc) Gray, Peter Sellars en leden van de Flex community
licht design, sculptuur
Ben Zamora
kostuums
Gabriel Berry
music mix
Epic B
associate director
Charlotte Brathwaite
productiemanager
Andrew Lulling
stage manager
Betsy Ayer
zakelijke leiding
Abena Floyd
uitvoerende producent
Park Avenue Armory
productieadvies
Diane J. Malecki
meewerkend tourproducent
Jenney Shamash
tourproducent
Avery Willis Hoffman

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR