Droom andermans dromen

À l’ombre des ondes

Kristoff K. Roll

Neem plaats op een van de strandstoelen aan het water, zet de koptelefoon op en ervaar andermans dromen. Het muzikantenduo Kristoff K. Roll – dat zich toespitst op intiem geluidstheater en elektro­akoestische improvisaties – creëert een ‘audio-siësta’. Ze verzamelen speciaal voor deze reeks dromen van Nederlanders. Deze, en de dromen die ze in 2016 opnamen in het vluchtelingenkamp de ‘Jungle’ van Calais, waar mensen onder de meest erbarmelijke omstandigheden leefden, mixen ze tijdens de voorstelling met een geïmproviseerde soundscape. De stemmen, het verkeer, het getjilp van de vogels boven het kabbelende water en andere ‘geluidsgolven’ op de koptelefoon vormen het landschap waarin alle dromen tot leven komen. 

Achtergrondinformatie

Het Franse duo Kristoff K. Roll (Jean-Christophe Camps en Carole Rieussec) debuteert op het Holland Festival met de voorstelling À l’ombre des ondes (in de schaduw van de golven). Een droomachtige ervaring: deels locatietheater, geluidskunst, documentaire en 

concert. Of zoals het duo het noemt: een ‘audio-siësta’. De bezoekers zitten op strandstoelen en met een koptelefoon op maken ze een associatieve droomreis. Deze ‘cinema voor de oren’ wordt live gemixt en gespeeld door Kristoff K.Roll (de twee muzikanten presenteren zich als enkelvoudig personage). À l’ombre des ondes zag het licht in 2007. Het is een doorlopend improvisatieproject dat in de loop der jaren steeds verder uitbreid door de toevoeging van nieuwe, lokale dromen. 

De audio-siësta is een droomreis in drie delen. Het eerste deel ontstaat door een live-opname en haarscherpe versterking van de omgevingsgeluiden. Daarna worden in het tweede deel talloze geluiden en stemmen geïntroduceerd, die verwijzen naar het karakter en de identiteit van de locatie. In dit geval: Amsterdam en haar bewoners. In het derde deel hoort de bezoeker Nederlanders vertellen over hun dromen. Deze fragmenten worden aangevuld met dromen uit La bibliothèque de récits de rêves – een immense geluidsbank van droomverhalen, die sinds het prille begin van het project door Kristoff K.Roll zijn verzameld, bewerkt en voorzien van muzikale accenten. Deze bibliotheek is in constante beweging en werd onlangs aangevuld met droomverhalen van migranten die in erbarmelijke toestanden verbleven in het chaotische tentenkamp bij de Kanaaltunnel in Calais, ook wel ‘de jungle’ genoemd. In de bibliotheek worden al deze stemmen bewaard. ‘Als verborgen schatten, die verdrukt dreigen te worden door de haat en angst die het huidige Europa beheersen’, aldus de makers. À l’ombre des ondes geeft vorm aan de nachtmerrie waarin deze mensen zich bevinden én hun toekomstidealen. Hun verhalen dragen de schoonheid van alle culturen in zich mee. Deze rondzwervende stemmen zijn het enige wat van hun dromen is overgebleven, na het moment van ontwaken. 

De voorstelling speelt zich af op de grens tussen binnen- en buitenwereld, het niemandsland tussen luisteren en kijken waar de fantasie vrij spel heeft. Dit alles wordt aangevuld met een geïmproviseerde soundscape die langzaam verandert in een elektroakoestisch concert. Het resultaat is een geluidsdoolhof op het snijvlak van toneel, improvisatie en compositie, installatie- en performancekunst. De koptelefoon heeft zowel een isolerend als een communaal effect. De dromen komen tot leven. 

Meer

Biografie

Kristoff K.Roll is een Frans muzikantenduo bestaande uit Carole Rieussec en Jean-Christophe Camps. Hun gezamenlijke incarnatie als Kristoff K.Roll kreeg vorm in 1990 in Parijs, toen beiden deel uitmaakten van het zevenkoppige draaitafelcollectief Arènes du 

Vinyle. Sindsdien produceert het tweetal bijzonder gelaagde geluidskunst op het kruispunt van noise, soundscape, locatie- en objecttheater, documentaire en muziek. Aan de basis van de composities van Kristoff K.Roll liggen drie elementen: het woord, de ruimte en het object. Kristoff K.Roll experimenteert met manieren van geluidsverspreiding buiten de reguliere concertsetting. 

Het duo werkte regelmatig samen met componist Luc Ferrari, en in de jaren 1990 leverde Kristoff K.Roll een bijdrage aan de explosieve toename van elektroakoestische composities voor toneel en podium. Hierbij werden de studiomethodes en de bijbehorende apparatuur zichtbare instrumenten in het spel van live-improvisatie. Het duo legt zich momenteel toe op (elektro)akoestische improvisaties, geluidstheater, radiokunst, installaties, tekstcompositie en performancekunst. Hoogtepunten uit het oeuvre zijn: Corazón road (1994-1996), Des travailleurs de la nuit à l’amie des objets (1997), Portrait de Daunik Lazro (1998), Le petit bruit d’à côté du coeur du monde (1995-2001), l’internationale_sonore.org (2007) en recentelijk La bohemia electrónica … nunca duerme (2014).

Kristoff K.Roll is regelmatig te zien op festivals in Frankrijk, België, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken, Quebec en de Verenigde Staten. Soms als duo, andere keren in samenwerking met andere kunstenaars. Diverse composities van Kristoff K.Roll werden bekroond met internationale prijzen, en het duo is onderdeel van de redactie van het Franse muziekmagazine Revue & Corrigée. Daarnaast maakt Kristoff K.Roll radioprogramma’s voor Radio libertaire in Parijs en Radio Pays d'Hérault. Met geluidsdichter Anne-James Chaton is het duo mede-oprichter van het internationale klank- en poëziefestival Sonorités.

Meer

CREDITS

door
Kristoff K. Roll (Carole Rieussec, Jean-Christophe Camps)
muziek
Jean-Christophe Camps, Carole Rieussec
productie
Bérangère Mabé
met dank aan
Tolhuistuin

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR