Until the Lions

Akram Khan Company

Wereldster Akram Khan is terug op het festival met de Nederlandse première van Until the Lions, een nieuw werk waarin hij zelf danst. De inmiddels 41-jarige danser en choreograaf richt zich op het veranderende lichaam: van jong naar oud, van man naar vrouw. Lang waren gender en seksualiteit verboden onderwerpen voor Khan, die in Engeland een traditionele opvoeding kreeg van zijn Bengaalse ouders. Nu hij ouder wordt, wil hij deze kwesties aan de orde stellen. Daarvoor gebruikt hij zijn ongeëvenaarde dansvorm: een mengeling van de klassieke Indiase kathakdans en moderne stijlen. Een belangrijke inspiratiebron vormt het boek Until the Lions: Echoes from the Mahabharata van Karthika Naïr, en in het bijzonder
het verhaal over Amba, een shapeshifter. Mis deze kans niet om Khan te zien dansen.

Deze productie is een gedeeltelijke bewerking van Until the Lions , een hervertelling in vers van de Mahabharata door Karthika Naïr (van HarperCollins India & Arc Publications, UK). 

Deze productie is geïnitieerd door het 360 ° Network, een internationale groep van ronde artistieke locaties over de hele wereld. 

Programma

Voor de voorstelling van 23 juni zijn uitsluitend nog kaarten voor HF Youngleden beschikbaar.
Deze kaarten zijn te bestellen m.b.v. de HF Young-actiecode.
meer informatie

Achtergrondinformatie

De bekroonde Britse choreograaf Akram Khan keert terug op het Holland Festival met de voorstelling Until the Lions, een eigenzinnige bewerking van het oeroude Indiase heldenepos de Mahabarata. Khan gebruikt dit verhaal om vragen te stellen over de aard van het man- en vrouw-zijn. Betreffen onze verschillen alleen het lichaam of gaat het dieper? 

Zijn er ongeziene drijfveren voor innerlijke verlangens en de drang tot expressie? Is gender een interne roeping, of slechts uiterlijk vertoon – als een identiteitskaartje dat wordt uitgedeeld door de samenleving. Hoe onveranderlijk zijn deze categorieën? En welke rol speelt de Tijd, als meestertovenaar, in de manier waarop wij hiermee omgaan? 

Until the Lions is gebaseerd op een boekbewerking van de Mahabarata, geschreven door Karthika Naïr. Een zijlijn in dit klassieke verhaal wordt verteld door de ogen van een intrigerend, maar miskend vrouwelijk personage. Op haar huwelijksdag wordt prinses Amba ontvoerd door Bheeshma, de regent van het naburige koninkrijk, en als bruid aangeboden aan zijn stiefbroer. Amba wordt verstoten door haar familie, haar verloofde en de hele samenleving. Omdat ze door een andere man is gekaapt. Ook de ontvoerder weigert haar eer te herstellen. Haar leven is verwoest. Door iedereen verlaten roept Amba de hulp van de goden in. De god Shiva belooft haar een wedergeboorte als machtige mannelijke krijger, zodat ze wraak kan nemen op Bheeshma. Amba pleegt zelfmoord en reïncarneert als man. Met destructieve gevolgen. 

In Until the Lions staat Khan zelf op het podium. Samen met collega-performers Ching Ying Chien, Christine Joy Ritter en vier muzikanten vermengt hij hedendaagse dans met de traditionele, verhalende dansvorm kathak. De voorstelling laat zien wat er gebeurt als de maatschappelijke regels die gelden voor mannen en vrouwen geen beschermende maar een verwoestende uitwerking hebben. Wat kan een vrouw nog beginnen als ze het bezit en de controle over haar eigen lichaam is kwijtgeraakt, en wanneer dit wordt gelijkgetrokken met haar kuisheid? Hoe ver kan ze gaan om de controle over haar leven terug te krijgen? Als de strijd voor rechtvaardigheid meer op wraak begint te lijken, welke prijs betaalt het lichaam dan? En de gehele mensheid? 

Er is een gezegde in de Afrikaanse Ugbo-cultuur: ‘Tot de leeuwen hun eigen historici hebben, zal de geschiedenis van de jacht altijd de jager verheerlijken’. In Until the Lions werkt Khan, na zijn bekroonde solo DESH (2012), opnieuw samen met schrijver Karthinka Naïr, visueel ontwerper Tim Yip, lichtontwerper Michael Hulls en dramaturg Ruth Little. Bijgestaan door componist Beautiful Noise (Vincenzo Lamagna) probeert het gezelschap de rol van historicus te vervullen voor één van de grote, onbekende heldinnen uit de Mahabarata. Want haar verhaal is nog steeds actueel. Amba’s tragiek weerklinkt in veel delen van de wereld, zelfs vandaag nog.

De voorstelling grijpt terug op Khans wortels als podiumkunstenaar. Als dertienjarige danser speelde hij een van zijn eerste rollen in Peter Brooks legendarische enscenering The Mahabarata voor de Royal Shakespeare Company. Van 1987 tot 1989 reisde hij met dit gezelschap de wereld over. Het verhaal bleef hem inspireren. In zijn latere producties Ronin (2003), Third Dialogue (2005) en Gnosis (2010) belichtte hij al diverse personages uit deze sage. Khan: ‘Onze huidige maatschappij is in de ban van intelligentie, maar negeert de eeuwenoude wijsheid. Ik wil met mijn ‘transformerende’ danslichaam terugkeren naar de kennistraditie van de Mahabarata, waarin intelligentie en wijsheid samengaan.’

Meer

Biografie

Artistiek directeur, choreograaf en danser Akram Khan (Londen, 1974) is een van de meest gerespecteerde danskunstenaars van zijn generatie. Als dertienjarige maakte hij zijn podiumdebuut in The Mahabarata van Peter Brook. Daarna werd hij geschoold in de Noord-Indiase traditionele dansvorm kathak en studeerde aan de De Montfort University in Leicester en de Northern School of Contemporary Dance. 

Samen met producent Farooq Chaudhry richtte hij in 2000 de Akram Khan Company op. Hij werkt regelmatig samen met diverse kunstenaars van wereldklasse, afkomstig uit allerlei disciplines, zoals het Nationaal Ballet van China, actrice Juliette Binoche, zangeres Kylie Minogue, choreografen/dansers Sidi Larbi Cherkaoui en Israel Galván, schrijver Hanif Kureshi, danseres Sylvie Guillem, beeldend kunstenaars Anish Kapoor, Antony Gormley en Tim Yip, en componisten Steve Reich, Nitin Sawhney, Jocelyn Pook en Ben Frost. 

In 2012 verzorgde hij een choreografie voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen. Zijn werk en bijdrage aan de hedendaagse dans werd meerdere malen bekroond, onder andere met een Olivier Award, een Bessie Award en zes Critics' Circle National Dance Awards. Als associate artist is hij betrokken bij Sadler’s Wells, Londen. Zijn meeste recente werk, Until the Lions ging op 12 januari 2016 in première in het Roundhouse theater in Londen. Dit is de vierde voorstelling die hij op het Holland Festival toont, na Sacred Monsters (2007), zero degrees (2006) en Ma (2004). Until the Lions is een grote persoonlijke uitdaging. Khan: ‘Ik ben altijd bang om in mijn werk onderwerpen als seksualiteit en gender te verkennen. Vermoedelijk heeft dat te maken met mijn Zuid-Aziatische opvoeding. In onze cultuur blijven deze onderwerpen onbesproken, zelfs met generatiegenoten. Maar ze spelen een belangrijke rol in ons privéleven. Gelukkig werk ik in de danswereld waar dit soort vragen gesteld kunnen worden, waar ruimte is voor debat, en waar allerlei verhalen een plaats kunnen krijgen. Ik vind het fascinerend om nu het vrouwelijke lichaam met mijn eigen lijf te kunnen verkennen, via de traditionele dans.’ 

Meer

CREDITS

regie, choreografie, dans
Akram Khan
concept verhaal, scenario, tekst
Karthika Naïr
toneelbeeld, kostuums
Tim Yip
licht
Michael Hulls
muziek
Beautiful Noise (Vincenzo Lamagna) in samenwerking met Sohini Alam, David Azurza, Yaron Engler, Akram Khan, Christine Joy Ritter
dramaturgie
Ruth Little
regie-assistent
Sasha Milavic Davies
assistent choreografie
Jose Agudo
voice over
Kathryn Hunter
technisch producent
Sander Loonen
producent
Farooq Chaudhry
dans
Akram Khan,
Ching-Ying Chien,
Christine Joy Ritter
musici
Sohini Alam,
David Azurza,
Yaron Engler,
Vincenzo Lamagna
assistent kostuumontwerp
Peggy Housset
ontwerp en constructie model hoofd
Blind Summit
productie
Akram Khan Company, geproduceerd tijdens een residentie bij Sadler's Wells Londen en Curve Leicester
coproductie
Roundhouse/Sadler’s Wells London, MC2: Grenoble, La Comète Chalons-en-Champagne, Théâtre de la Ville Paris, Danse Danse/TOHU Montréal, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, New Vision Arts Festival Hong Kong, Taipei Performing Arts Center, Movimentos Festwochen Wolfsburg, Brighton Festival 2016, Maison de la Culture d'Amiens, Concertgebouw Brugge, Holland Festival Amsterdam, Romaeuropa Festival, Curve Leicester
sponsor
COLAS
gecreëerd met genereuze steun van
The Quercus Trust
met steun van
Arts Council England
Deze productie is een gedeeltelijke bewerking van Until the Lions, een hervertelling in vers van de Mahabharata door Karthika Naïr (van HarperCollins India & Arc Publications, UK). Deze productie is geïnitieerd door het 360° Network, een internationale groep van rondvormige artistieke locaties over de hele wereld.
Akram Khan is als artiest verbonden aan Sadler's Wells Londen en Curve Leicester

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR