Jatahy terug op het Holland Festival

The Walking Forest

Christiane Jatahy

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Wat als Macbeth op dit moment in Brazilië aan de macht zou zijn? Na de verrassende Tsjechov-bewerking What if they went to Moscow? op het festival vorig jaar is Christiane Jatahy terug met The Walking Forest. Met Shakespeares Macbeth als inspiratie toont ze de invloed van de gulzige politieke en economische machtssystemen op de gewone mens. In deze video- en theaterinstallatie kan het publiek rondlopen tussen verschillende documentaires over jonge Brazilianen die door het systeem worden vermorzeld. Een groep acteurs neemt tegelijkertijd live een film op – een geactualiseerde Macbeth. Jatahy slecht de grenzen tussen fictie en realiteit en tussen theater en film. Ze haalt de tragiek in de alledaagse werkelijkheid naar boven.

Programma

Achtergrondinformatie

Voor haar nieuwe live cinema- en theatervoorstelling The Walking Forest (A Floresta que anda) baseerde de Braziliaanse theater- en filmmaakster Christiane Jatahy zich op Macbeth van Shakespeare. Actrice Julia Bernat speelt hierin wederom een belangrijke rol. Wie vorig jaar tijdens het Holland Festival Jatahy’s film- en theatertweeluik What if they went to Moscow? zag, krijgt dan al een beeld van de te verwachten mix van live cinema, theater en documentaire. 

Jatahy stelt zichzelf ten doel door alle begrenzingen van het theater heen te breken en gebruikt daarvoor een veelzijdig middel: de camera. Documentairebeelden van buiten het theater en ter plekke geschoten (en afgespeelde) opnamen van de auteurs op het podium snijdt ze door het live acteerspel heen. Haar performances maken korte metten met de eenheid van tijd, plaats en handeling. Schakelen tussen stemmingen, scènes, tijden en ruimtes ging in het theater nog nooit zo vanzelfsprekend. 

In What if they went to Moscow? vertaalde Jatahy Tsjechovs Drie zusters naar een hedendaagse Braziliaanse setting met drie actrices, die live én op camera een invoelbare versie van het leven van de drie zusters lieten zien. Het publiek woonde de voorstelling één keer live bij in de zaal en volgde het verhaal een tweede keer in een andere zaal via camera (of omgekeerd). Met de tekst van Tsjechov ging Jatahy losjes om: ze gebruikte deze vooral als inspiratiemateriaal om de vragen die Tsjechov zich in het negentiende-eeuwse Rusland stelde te vertalen naar het eenentwintigste-eeuwse Brazilië. Eerder boog ze zich op die manier ook al over Freule Julie van Strindberg. Haar bewerking JULIA uit 2011 betekende haar doorbraak op de internationale podia en leverde haar diverse theaterprijzen en -nominaties op. 

In 2012 leidde Jatahy Rio Occupation London, waarbij dertig kunstenaars uit Rio de Janeiro samen aan kunstprojecten werkten tijdens de Cultural Olympics in Londen. Jatahy werkte toen aan het project In the Comfort of your Home, waar Britten hun huizen konden laten overnemen door deelnemende kunstenaars. De performances werden gefilmd en vervolgens in een filmische installatie getoond in de Rio Occupation London Festival Finale. 

In haar nieuwe voorstelling The Walking Forest verdiept Jatahy zich in Shakespeares Macbeth uit ca. 1603-1607. Ook nu gaat ze op zoek naar wat dit klassieke verhaal kan bijdragen aan het denken over de problemen in onze huidige wereld. Het Macbeth-verhaal draait om macht en om waartoe machtsbejag ons in staat stelt. Een moedige generaal (Macbeth) krijgt van drie heksen de voorspelling te horen dat hij op een dag koning van Schotland zal zijn en wordt vanaf dan verteerd door ambitie en machtswellust. Dit machtsthema is de afgelopen vier eeuwen onverminderd verbonden gebleven aan het mens-zijn; van de wijze waarop we ons politiek organiseren in democratieën of dictaturen tot de manieren waarop we onze verwanten en geliefden bejegenen. Jatahy interviewde er vele mensen over en verweefde de opnames van die gesprekken door haar voorstelling heen. Het publiek wordt uitgedaagd mee te denken; waar Shakespeare de macht ter discussie stelde via het personage Macbeth, zo wordt in The Walking Forest het publiek rechtstreeks met zijn verantwoordelijkheden geconfronteerd en in de rol van machthebber gedrukt. 

Meer

Biografieën

Christiane Jatahy (Rio de Janeiro, 1968) is auteur en film- en theaterregisseur. Sinds 2000 onderzoekt ze in haar werk nieuwe theatrale vormen, waarbij ze de mogelijkheden van film en theater bij elkaar brengt. In de trilogie Uma cadeira para a solidão, duas para o dialogo e três para a sociedade (Eén stoel voor de eenzaamheid, twee voor de dialoog en drie voor de samenleving), testte ze de grenzen uit van realiteit en fictie, acteur en personage, theater en film. 

Het eerste deel Conjugado (2004) was een mix van documentaire en performance; het tweede deel, A Falta Que Nos Move ou Todas as histórias são ficção (2005) filmde Jatahy in dertien ononderbroken takes van een uur; en deel drie, Corte Seco (2009), was een spel met live bewerkte beelden van veiligheidscamera’s die plekken rond het theater filmden. In 2011 integreerde Jatahty alle mogelijkheden van film, camera, geluidsopnames en theater in JULIA (2011), een theatrale en filmische versie van het toneelstuk Freule Julie van August Strindberg. Hiermee toerde ze behalve door Brazilië langs vele Europese festivals. In 2014 ging het vervolg What if they went to Moscow? in première, een voorstelling naar Drie zusters van Tsjechov, waarmee ze haar onderzoek naar de combinatie en theater en film naar een nog hoger plan bracht. 

Julia Bernat werd geboren in Rio de Janeiro in 1990 als dochter van een zingende en acterende moeder, Soraya Ravenle, en een acterende en regisserende vader, Isaac Bernat. Vanaf vierjarige leeftijd speelde ze al in theatervoorstellingen, onder andere van haar vader. Ze studeerde theaterwetenschap aan de Federale Universiteit van Rio de Janeiro. In 2009 maakte ze haar televisiedebuut in een Braziliaanse jeugdserie, en ze speelde in diverse films, zoals Hangover van Bruno Viana, Match Point van Marcelo Taranto en The Farewell van Rodrigo Alvarado. In Brazilië stond ze onder andere in de musicals The Sound of Music (2008), Spring Awakening (2009) en Fiddler on the Roof (2011), alle drie in regie van Charles Moeller en Claudio Botelho. In 2011 speelde ze bij Christine Jatahy in JULIA, dat werd beloond met de Shell Theatre Award 2011 en waarvoor ze werd genomineerd voor een prijs voor beste actrice. In Jatahy’s What if they went to Moscow? speelde ze vervolgens de jongste van de drie zussen. The Walking Forest maakt Jatahy met Bernat als enige professionele actrice.

Meer

CREDITS

geïnspireerd op
Macbeth, William Shakespeare
met
Julia Bernat
creatie, live regie
Christiane Jatahy
director of photography, licht, live camera
Paulo Camacho
concept toneelbeeld
Christiane Jatahy, Marcelo Lipiani
art direction, toneelbeeld
Marcelo Lipiani
geluid, muziek
Estevão Case
artistieke medewerking
Julia Bernat, Fernanda Bond, Isabel Teixeira, Stella Rabello, Henrique Mariano
kostuums
Fause Haten
videosysteem
Julio Parente
regie-assistent, artistieke dialoog
Fernanda Bond
toneelmeester
Diogo Magalhães
stage assistent
Thiago Katona
video operator
Felipe Norkus
geluid operator
Francisco Slade
producent en tourmanager
Henrique Mariano
live vertaalster
Juliana Neves
productie
Cia Vértice de Teatro
coproductie
Le Centquatre - Paris/, Künstlerhaus Mousonturm - Frankfurt am Main, Tempo_Festival Rio de Janeiro, SESC São Paulo
sponsor
Cia Vértice de Teatro is sponsored by Petrobras